Diskuze
Pantografy pomalu končí, přinesly vyšší rychlost i nevyužitou rekuperaci
Děkujeme za pochopení.
J59i57n55d53ř36i20c29h 69S26t70r14a93k32o40š
Díky za článek i za detailní popisy u fotografií - kéž by to bylo u všech článků na idnes standardem.
P51e79t96r 32Č18e77r25v73e77n65ý
Před několika lety jsem s těmito vlaky jezdil pravidelně na trati z Prahy do Benešova a rozjezdy s přískoky zejména v případě, když člověk seděl v posledním voze zadní soupravy, jsou nezapomenutelné
S15i11l35v58e39s66t88r 62K66a14d70e81ř77á90b84e26k
To byl vlastně vrchol komfortu - otevírací a zpočátku i průhledná okna, pohodlná koženka, spousta místa na nohy, luxusní opěradla s ergonomickým sklonem, nízkopodlažní široké vstupy umožňující rychlý a pohodlný nástup a výstup...
Dnes místo toho máme dobytčáky s neotevíratelnými tmavými okny, vyšisované hadrové sedačky, s místem pro kolena a ramena se ve většině moderních vozidel už ani nepočítá a člověk sedí jako fakír. A v rekonstruovaných vozech člověk často místo do okna má výhled na sloupek mezi okny. Občas mám pocit, že konstruktéři dnešních vlaků, autobusů a tramvají vůbec nemyslí hlavou.
R85a40d32e75k 85N79e89u40m43a32n49n
Mě by zajímalo, kolik roků je a kde bydlí ti, co používají slovo "žabotlam". Případně kdy se s tím slovem poprvé setkali.
Já jsem Pražák, narozený koncem šedesátých let, z železničářské rodiny, u ČSD/ČD jsem pracoval a znal jsem jen panťák nebo pantograf.
Slovo žabotlam jsem poprvé četl v iDnes asi před 10 lety
S20i35l20v20e61s51t20r 19K87a57d30e44ř30á56b51e94k
Ano, ta přezdívka se objevila možná před těmi 15 lety. Zřejmě v souvislosti s tím, že se objevily i nové typy panťáků (tedy ešusy neboli trojdílné hliníkové soupravy) a tedy vznikla potřeba od sebe různé panťáky rozlišovat. A protože ten "žabotlam" je velmi výstižný, tak se rychle uchytil a rozšířil. Kdosi na webu vlaky.net to uvádí v ženském rodě ("žabotlama"), ale s tím jsem se nikde jinde nesetkal. Označení panťák (pantografová či pantografická jednotka) jsem nikdy nevnímal jako přezdívku konkrétního typu - to bylo prostě obecné označení elektrických vlakových jednotek. To teprve v nedávné době z toho novináři udělali přezdívku žabotlamů. EM 488.0 a SM 488.0 (dnes řady 460 a 560) byly zrovna tak panťáky, a taky nikdy neměly moc přezdívek.
J20a66r75o58s70l92a72v 36N92o10v94á43k
Nikde jsem nenašel vysvětlení, proč nakonec z celkem pohledného prototypu vznikl takovýhle žabotlam. Díky komu nebo čemu dostala jeho čela tuhle podubu?
S90t93a64n82i34s22l38a88v 23K64r43e49j77c63a89r
Ano, zkuste si nalézt podobné příměstské železniční soupravy , té doby, nikoli pouze socialistického režimu a tehdejší československé ideologie. Léta běží a názory a nároky se mění. Dnes místo vlastního vývoje a výroby naši dopravci nakupují ojetiny z vyspělého západu. A říkají tomu ekonomika podnikání. Nejde o politiky a politický režim, ale o umění uplatnit nabyté vzdělání. Ano ve vývoji a produkci jsme byly předběhnuti i Čínou od které Leo bude nakupovat páteřní rychlovlaky své dopravy. Ale u lokálek a příměstské dopravy se spokojíme s bazarem.
P12a95v67e77l 25S35o79v89i55č22k11a
Ešus má jeden polopantograf na hnacím voze.
M71a45r55e50k 39Š74i65m62o31n
K tomu urychlování a zpomalování. Nebylo by lepší v dnešní době koncipovat pro městskou dopravu nějaké automatické jednotky, které by jely jen jako dvou- až pětibodový spoj s vynecháním spousty zastávek a vezli by jen malé množství cestujících, kteří by nastupovali cíleně jen do svého vlaku. Samozřejmě by to znamenalo kompletně novou infrastrukturu, ale když musí 120 tunová jednotka metra 15x zastavit a 15x se rozjet, když se vymění často jen hrstka cestujících, to mi připadá neefektivní.
P17a95v23e90l 85S47o92v64i86č69k96a
Jakákoliv úspora energie by musela vyvážit cenu za, jak sám píšete, "kompletně novou infrastrukturu". Navíc moderní vlaky s měničovou regulací a rekuperací nemají až tak ztrátové rozjezdy a navíc tento typ provozu (rychlý rozjezd, krátká jízda, dynamické brzdění) je ideální pro rekuperaci energie nazpět. Takže ty energetické ztráty nejsou tak velké, jak se může zdát. Druhá věc je časová úspora, která by mohla být významná.
D30a34v86i23d 84D17o34b63e63š
tum tum tududum tum
případně tududumtum tududumtum tududumtum tum
Kdo jezdli, hned pozná :-D
J36a58k64u14b 90Š43a59f51a96n49d66a
Ještě přesněji (většinou): tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tum tum
J13o19s45e87f 71V63y33s49k41o96č90i34l
To jako ze se budu muset jezdit divat na historicke vozy nekam do muzea? Doted stacilo pouzivat bezne vlaky :(
Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV
S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...
Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit
Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka
Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...
Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici
Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F
Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...
Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici
Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...
Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc
Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...
Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí
Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...
Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody
Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...
Prodej byt 3+1, 72m2, Žatec
Podměstí, Žatec, okres Louny
2 599 000 Kč