Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Holinky válel válečkem na nudle a zemřel v bídě. „Jeho“ guma změnila svět

  16:30aktualizováno  16:30
Charles Goodyear vynalezl proces vulkanizace, která se třeba při výrobě pneumatik používá dodnes. Nosil plášť, klobouk, boty, vázanku i peněženku vyrobené z pryže. Byl několikrát ve vězení a vyznamenal ho Napoleon III. Zemřel 1. července před 150 lety.

Charles Goodyer | foto: Goodyer

Počátkem 19. století vypukla v USA "gumová horečka", která ale brzy opadla, když pláště do deště i jiné výrobky z "voděodolného materiálu z Brazílie" v zimě zmrzly na kost a v létě se roztekly na kaši. Řešení našel v roce 1839 Američan Charles Goodyear, když vynalezl proces vulkanizace, kterým tyto negativní vlastnosti gumy odstranil. I když jeho objev znamenal převrat v řadě odvětví, Goodyear zemřel v roce 1860 v bídě a zadlužen.

Vulkanizace

Co je to?

Vulkanizace je proces, kterým se zpracovávají syntetické i přírodní kaučuky.

Hnětením za tepla vzniká pryž. V místech, kde v uhlíkových řetězcích polymeru zůstaly dvojné vazby, vznikají při vulkanizaci polysulfidové můstky. Výrobek tak získává větší pružnost.

Vulkanizovanou gumu již nelze tvarovat.

Zdroj: Wikipedia.cz

"Uvidíš-li muže v kaučukovém plášti, v botách, klobouku a s vázankou z téhož materiálu, který má v tašce peněženku z pryže a v ní ani dolar, je to zcela určitě Charles Goodyear," říkávali přátelé o vynálezci, jehož jméno dnes nese jedna z největších světových firem vyrábějících pneumatiky.

Goodyear byl totiž šikovný technik, ale špatný obchodník. Svůj objev nedokázal dobře prodat, místo toho dále experimentoval. Z gumy chtěl vyrábět úplně všechno, dokonce i bankovky, šperky či lodě.

I v získání patentu na proces vulkanizace ho předběhl Angličan Thomas Hancock, který se o zkvalitnění gumy snažil několik let a údajně mu pomohl až vzorek, jenž Goodyear, sice bez bližších podrobností, zaslal několika britským gumárenským podnikům. Hancock získal patent na vulkanizaci, kterou takto pojmenoval podle římského boha ohně Vulkána, v listopadu 1843, dva měsíce před tím, než si Goodyear vůbec o patent v Británii zažádal (dostal ho v červnu 1844).

Holinky uválené válečkem na nudle

Charles Goodyear se narodil 29. prosince 1800 v New Havenu v americkém státě Connecticut. Vyučil se mechanikem, aby mohl po svém otci převzít živnost, železářský obchod. Po čase ale zkrachoval a za dluh se dokonce dostal i do vězení. Právě tam začal dělat první pokusy se zkvalitněním gumy, s nimiž pak pokračoval doma. Vytvářel různé kaučukové směsi, do nichž přidával například křídu, hořčík či kyselinu dusičnou. Nic však nepomáhalo tomu, aby holínky, které válečkem na nudle vytvořil pro své děti, v létě horkem neroztály.

Propagační Goodyer Wingfoot Express projíždí ulicemi

Propagační Goodyer Wingfoot Express projíždí ulicemi

Dělník v továrně na pneumatiky, která nese Goodyerovo jméno

Dělník v továrně na pneumatiky, která nese Goodyerovo jméno

Asi v roce 1838 se Goodyear setkal s gumárenským podnikatelem Nathanielem Haywardem, který vynašel způsob, jak gumu ztvrdit přidáním síry, což si nechal patentovat. Goodyear od něj patent koupil a experimentoval dál.

Zásadní objev se podařil, jak už to tak bývá, náhodou. Údajně se jednoho únorového dne roku 1839 vydal do místního obchodu předvést svůj nejnovější pokus. Při tom mu kousek gumy upadl na horkou plotnu kamen. Když ho z ní seškrabával, všiml si, že část gumy se stala pružnou. Po řadě dalších experimentů, kdy zjišťoval po jak dlouhou dobu, jakým způsobem a na jakou teplotu gumu zahřát, objevil vulkanizaci.

Ve 40. letech 19. století Goodyear s pomocí švagra, bohatého textilního podnikatele, založil malý závod, který ale vedli jeho dva bratři. A jelikož Goodyear neměl dobře ošetřeny licenční smlouvy, musel se asi ve třiceti případech soudit s "piráty". V jedné z kauz ho dokonce obhajoval proslulý senátor a ministr zahraničí Daniel Webster, jemuž Goodyear za obhajobu zaplatil tehdy rekordních 15 tisíc dolarů. Případ v roce 1852 sice zaplnil první stránky novin, ale plagiátory nezastavil.

Charles Goodyer předvádí vulkanizaci

Charles Goodyer předvádí vulkanizaci

Cesta do vězení a řád od Napoleona 

Krátce nato se Goodyear vydal do Evropy, kde v roce 1855 na veletrhu v Paříži instaloval svůj stánek postavený z gumy. Utratil za něj přes 100 tisíc dolarů, což ho zcela zruinovalo a opět uvrhlo do vězení. Během dvoutýdenního pobytu v tomto "hotelu", jak Goodyear vězení pro dlužníky nazýval, mu císař Napoleon III. udělil Řád Čestné legie.

V roce 1860 přicestoval Goodyear do New Yorku za svou umírající dcerou.

Přijel pozdě a krátce nato 1. července 1860 zemřel. Svým dědicům zanechal dluh 200 tisíc dolarů, ale také podíly z několika patentů. V roce 1898 založil jiný americký vynálezce Frank Seiberling společnost na výrobu pneumatik a pojmenoval ji na počest Charlese Goodyeara.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

„Počítačovou evolucí“ vytvořený návrh křídla pro Boeing 777. Podobné uspořádání...
Počítač navrhl křídlo pro Boeing 777. A je už na pohled jiné

Konstruktéři si nechali od počítače od základu navrhnout nové křídlo pro Boeing 777. Výsledný návrh je lehčí než dnešní konstrukce a ve vnitřku skrývá prvky,...  celý článek

Nerost cinvaldit, tedy slída s malou příměsí lithia
Návrat těžby na Cínovec? Co byste měli vědět o českém lithiu

V posledních dnech tak hojně zmiňované zásoby lithia v České republice nejsou sice ze světového hlediska nijak ohromné, ale také nejsou zanedbatelné. A byť jde...  celý článek

StreetDrone One s jedním ze svých tvůrců, Josephem Smithem.
Nejlepší auto na hraní, co jste kdy viděli. Cenou opravdu překvapí

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Na palubce má velké červené tlačítko, které v případě nouze okamžitě odpojí autonomní řízení. Projekt s názvem StreetDrone ONE je malý autonomní elektromobil,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.