Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hudbu vyléčí nízké ceny, internet a hon na plagiátory

aktualizováno 
Každé třetí hudební CD na trhu je pirátské - co s tím? Americkou RIAA zajímají jen uživatelé internetu a skuteční piráti se jí smějí. Britové kompakty zlevnili a zaznamenali rekordní prodeje. A co teprve až se v Evropě prosadí singlový obchod od Microsoftu?

Americká copyrightová organizace RIAA se domnívá, že se trefila do černého, když začala rozesílat žaloby na jednotlivé uživatele P2P sítí. Vzhledem k tomu, že je v USA používá 60 milionů Američanů, tím určitě vymýtí hudební pirátství a znatelně stoupne prodej CD. Jenže je to trochu jinak. Americká justice si stěžuje, že ji RIAA zbytečně přetěžuje, a co víc, za bukem se smějí skuteční piráti - příslušníci organizovaného zločinu, kteří obchodují s nelegálními audio nosiči.

Černé disky jedou

Podle údajů RIAA poklesl prodej CD v roce 2001 o 10 % a loni o dalších 6,8 - údajně kvůli nekontrolovatelnému šíření hudby po internetu. Pravda je však jiná: Největší ztráty legálnímu obchodu s kompaktními disky způsobují překupníci s plagiáty.

Podle záznamů Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) se podíl pirátských disků na trhu se zvukovými nosiči během posledních tří let zdvojnásobil. Každé třetí prodané CD pochází z nelegální lisovny. Jak IFPI uvádí ve svém posledním bulletinu z letošního července, v roce 2002 se počet prodaných černých kopií zvýšil o 14 % a v celosvětovém měřítku překročil miliardu kusů. Hodnota padělaného zboží se odhaduje na 4,6 miliardy liber.

Zlatá éra CD skončila spolu s vinylem

Stříbřité kotouče byly na vrcholu slávy v roce 1999, kdy bylo v USA vydáno 38.900 titulů. V roce 2001 už to bylo už jen 27 tisíc desek. Podle údajů RIAA znamenaly poslední dva roky snížení produkce CD o čtvrtinu, což se na prodejích muselo zákonitě projevit.

Mark Mulligan, analytik společnosti Jupiter Research, vysvětluje, že hudební průmysl může jen těžko zopakovat úspěch z 80. a 90. let minulého století. Zákazníci se totiž zbavovali vinylů a hromadně kupovali CD verze oblíbených alb.

"Toto období intenzivní výměny nosičů je ale minulostí, proto musel přijít útlum," uvedl Mulligan pro BBC News.

Jednou z příčin současného propadu prodeje je tak paradoxně samotný nosič CD.

Zlevnit nebo zavřít krám

Všechny strádající trhy by si měly vzít příklad z Velké Británie. Tam se totiž loni prodalo rekordních 228 milionů alb. Jak je to možné? Podle Britského fonografického průmyslu (BPI) totiž v průměru nestála ani deset liber, tj. v přepočtu necelých 450 korun. Většina kamenných obchodů se raději přizpůsobila cenám v supermarketech a dravé konkurenci webových prodejců.

Tržby z prodeje sice poklesly, ale s tím se průmysl musí vyrovnat. Současné nadsazené ceny a vysoké zisky z hudebních nosičů nejsou nadále udržitelné.

Nebo na internet...

Do Evropy mohla vnést čerstvý vítr nová iniciativa softwarového gigantu Microsoft, MSN Music Club. Týká se bohužel jen západní části starého kontinentu. Microsoft hodlá, podobně jako Apple s iTunes, integrovat internetový obchod přímo do přehrávače Windows Media Player.

MSN Music Club nabídne přes 200 tisíc skladeb od pěti světových vydavatelství, čili přibližně totéž, co zákazníci najdou také v katalogu iTunes. Službu zaštiťuje britská společnost OD2, která se již delší dobu stará o elektronickou distribuci hudby.

Uživatelé budou moci soubory volně kopírovat, vypalovat, poslouchat v přenosných přehrávačích apod. Většina skladeb bude po 99 centech, populární hity budou stát 1,30 euro. Za "zlaté singly", tj. skladby nasazované do rádií šest týdnů před oficiálním vydáním, zaplatí uživatelé 1,57 euro. Plná alba budou stát 12,49 euro - ceny jsou tedy vyšší než v případě iTunes.

Kdy pronikne Apple do Evropy?

To je zatím ve hvězdách, jenom z uživatelů Macintoshů by se zde služba nejspíš neuživila. Vyjednavači mají zatím spoustu starostí se získáním licencí k Windows verzi pro americký trh, která má být spuštěna koncem roku.

Není ovšem jasné, jak si napřesrok online knihovny v Evropě povedou. Pokud dojde ke zlevnění kompaktních disků tak, jak to naznačuje Británie, a cenové rozdíly mezi albem ke stažení a na fyzickém nosiči budou minimální... Co byste volili vy?





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mikrofonní hlava na pódiu jazzového klubu Moods.
Jazzový klub Moods bude streamovat v prostorovém zvuku i do sluchátek

Díky systému Ambeo 3D Audio bude jazzový klub Moods živě vysílat koncerty přes internet ve virtuálním prostorovém zvuku. Akustickou atmosféru pódia si tak...  celý článek

Dívka poslouchající nejspíše prázdný CD přehrávač.
CD přehrávačům je 35 let. Změnily hudební průmysl a odcházejí do důchodu

Úplně první CD přehrávač, Sony CDP-101, přišel na trh před pětatřiceti lety. Digitální hudební formát převálcoval své analogové předchůdce a změnil hudební...  celý článek

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.