Hudební cédéčka v Česku výrazně zlevní. Musí!

  • 123
Peněženky hudebních fanoušků si mohou oddechnout. Největší světová vydavatelství, členové tzv. Velké pětky, přistoupila od 1. 7. 2002 ke zlevňování cen hudebních nosičů na našem trhu.

Peněženky hudebních fanoušků si mohou oddechnout. Největší světová vydavatelství, členové tzv. Velké pětky, přistoupila od 1. 7. 2002 ke zlevňování cen hudebních nosičů na našem trhu. Vydavatelství tak reagují na stále více se rozmáhající domácí kopírování, pirátské lisování, ale také na silný kurs koruny. Česká televize v sobotu 29. 6. ve své hlavní zpravodajské relaci Události sdělila, že ceny by se mohly pohnout směrem dolů až o 10 procent. Například Monitor - EMI k začátku července okamžitě zlevní zahraniční tituly o 7 procent. Podle odborníků byl tento krok nevyhnutelný, jinak by se tuzemský trh s hudbou zhroutil.

Nejde však o organizované plošné snížení cen. Každá tuzemská pobočka vydavatelství přichází s vlastní strategií, kterou musí odsouhlasit její zahraniční centrála. Rozhodnutí snížit ceny předcházela nepopulární opatření ke snížení nákladů v podobě propouštění zaměstnanců. Mateřské firmy dokonce ruší či sdružují některé labely. Unikát českého trhu tkví v tom, že ve snaze dosáhnout ceny světové úrovně zdražovala cédéčka v posledních letech tak vehementně, až tuto úroveň dokonce překonala. A tak zatímco v sousedním Německu stojí novinkové album 17 eur, tedy přibližně 510 korun, v českých obchodech je ke koupi až o téměř dvě stokoruny dráž. Současnou snahou vydavatelství je dostat se zpět na evropskou hranici.

Jak Technet.cz informoval ředitel IFPI ČR (Mezinárodní federace hudebního průmyslu České republiky) Karel Kučera, jen za první čtvrtletí letošního roku poklesl prodej hudebních nosičů oproti stejnému období roku 2001 o 38 %. Díky vyšší ceně však nebyl dopad na tržby tak dramatický, neboť ty poklesly jen o 11 %. Přestože se obchodníci shodují, že vypalovačkám při dnešní dostupnosti nahrávatelných médií nelze konkurovat, věří, že příznivější cenová relace přiláká do obchodů více zákazníků.

S ohledem na koupěschopnost našeho obyvatelstva je další brzdou prodeje hudby v ČR i vysoká míra DPH. Zatímco ostatní duševní vlastnictví, tedy literatura a software, je zatíženo pouze 5% DPH, hudba spadající dle autorského zákona do totožné kategorie má daň 22 %. Organizace IFPI ČR by proto podle slov Kučery ráda iniciovala veřejnou diskusi k tomuto tématu s námi zvolenými zákonodárci, která by mohla vyústit až v návrh v poslanecké sněmovně a změnu tarifikace DPH. Zahraniční hudba by se tak rázem dostala až k přijatelným čtyřem stům korun.

Ve hře zatím zůstávají protikopírovací ochrany - přestože právě ty se pravděpodobně podepsaly na výrazném propadu prodeje, díky neslučitelnosti s většinou počítačových mechanik i některými domácími a přenosnými přehrávači. Podle ředitele IFPI ČR nejsou namířeny proti pirátským lisovnám, jež mají na jejich prolomení dostatečné prostředky, ale proti domácímu kopírování, které hudebním firmám v Čechách přidělává vrásky největší měrou. Budoucí technologie by měly prodej podpořit 100% kompatibilitou se všemi zařízeními a úplným zamezením pirátskému kopírování.

Snížení cen hudebních nosičů se tedy konečně stává realitou, z níž může profitovat zákazník i vydavatel. Zářným příkladem vysoké prodejnosti levného titulu je soundtrack z filmu Rebelové. Alba za 199 Kč se od vstupu na trh loni v únoru prodalo na 170 000 kusů.