"Kdyby stálo cédéčko stovku..." aneb Jak probíhalo veřejné drcení zabavených CD?

"Kdyby stálo cédéčko stovku..." aneb Jak probíhalo veřejné drcení zabavených CD?

Hudební průmysl v krizi. CD a DVD se neprodávají

  • 133
Celkový příjem hudebního průmyslu v loňském roce poklesl o další tři procenta na 21 miliard dolarů, uvedla agentura Reuters. Nejprodávanější album mají Coldplay.

Propad tržeb nezastavil ani radikální nárůst on-line prodeje hudby prostřednictvím internetových obchodů typu iTunes a stránek s digitální hudbou pro mobilní telefony. Federace IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) uvedla, že prodeje přes internet se téměř ztrojnásobily a dosáhly v roce 2005 částky 1,1 miliardy dolarů. Rok předtím to přitom bylo pouhých 400 miliónů.

Fyzické nosiče audio nahrávek v podobě CD a DVD jsou na ústupu již delší dobu. Hudební průmysl se podle Reuters ještě nevzpamatoval z úderu, který mu zasadily výměnné sítě typu Napster apod. (více o P2P zde…). V roce 2005 se prodalo o osm procent méně nahraných CD a DVD nosičů s hudbou než v roce předchozím.

Největší hudební trh na světě, který je v USA, poklesl loni o tři procenta. Druhý největší trh v Japonsku ztráty nezaznamenal, ale prodeje zůstaly pouze na stejné úrovni jako v roce 2004. Příznivější stav je zde mimo jiné dán i úspěšnějším on-line prodejem.

Nejprodávanějším albem roku se stal titul X&Y od Coldplay, jehož se vyexpedovalo na osm miliónů kusů. Druhá skončila Mariah Carey s albem The Emancipation of Mimi a třetí raper 50 Cent s deskou The Massacre.

Oficiální výsledky jednotlivých hudebních společností zatím nejsou známy. Je však zřejmé, že velká čtyřka: Universal Music, Sony BMG, EMI a Warner Music si i přes pokles tržeb nadále udrží tři čtvrtiny trhu.

Proč klesá prodej cédéček s hudbou? Může za to vysoká cena, malý výběr a horší dostupnost? Zapojte se do diskuse.