Hudebníci se bouří. Nelíbí se jim prodej jednotlivých skladeb místo celých alb

  • 95
Projekt iTunes, jehož prostřednictvím si může kdokoliv stáhnout jednu z nabízených skladeb za pouhých 99 centů, vyvolává i negativní ohlasy. Překvapivě z řad hudebníků, kteří hovoří o ohrožování uměleckého záměru.
Doposud nebývalý úspěch prodeje hudby prostřednictvím služby „iTunes Music Store“ společnosti Apple ukazuje, že pokud je nabídnut vhodný systém, jsou lidé ochotni za hudbu získanou prostřednictvím internetu platit. Za osm týdnů provozu tohoto projektu bylo staženo přes 5 miliónů skladeb, každá v ceně 99 amerických centů. Je to tak výrazný úspěch, v porovnání se všemi předchozími pokusy prodávat hudbu po internetu, že i kdysi upadajícím produktům fungujícím na podobném základě to vlévá novou naději do žil. A nezůstalo jen u internetových projektů. Nápad prodávat hudbu po skladbách a ne jako celá alba se líbí i kamenným obchodníkům. V jednom německém obchodu zákazník obdrží jakési PDA, s nímž se prochází mezi regály s hudbou. Jednotlivá alba má možnost poslouchat na k tomu určených stojanech, a pokud se mu skladba z alba líbí, může ji přidat právě do obdrženého PDA. Následně svůj výběr předá obsluhujícímu personálu, který mu z něj vytvoří jeho vlastní individuální album, které posléze u pokladny zaplatí.

Album jako umělecké dílo

Prodej hudby po skladbách a ne jako celé album se však přestává líbit některým interpretům a hudebníkům. Ti požadují, aby jimi vytvořená muzika byla prodávána pouze jako celé album, a odmítají dát souhlas k tomu, aby si jednotliví posluchači měli možnost kupovat jejich hudbu po jednotlivých skladbách. Jako příklad může sloužit skupina Linkin Park. Ta se rozhodla stáhnout své skladby, které mohou být nabízeny v podobě jednotlivých skladeb, z nabídky systémů jako iTunes. Mezi interprety a skupiny, jež se nechali slyšet, že s takovým způsobem prodeje své hudby nesouhlasí, patří například Green Day, Radiohead či Madonna. A jejich seznam se neustále rozrůstá.

Známí hudebníci a jejich manažeři se obávají, že se zanedlouho může stát album, jakožto samostatné umělecké dílo, minulostí. Manažer Fred Goldring, který zatupuje interprety Willa Smitha a Alanis Morissette, k tomu pro časopis BillBoard dodává: “Mezi hudebníky panuje obava, že jejich umělecká práce, která se jako celek projeví právě až na celém konkrétním albu, již bude minulostí.“

Avšak určité zdroje říkají, že mnohé skupiny a zpěváci se obávají spíše výrazného propadu prodejů celých alb. Zatímco v současnosti při prodeji celého alba se získá najednou mezi 12 – 18 USD, před vydavatelstvími, hudebníky a umělci se nyní čím dále tím více otevírá možnost, že své příští výdělky budou počítat po centech. Na druhou stranu i prostřednictvím iTunes lze získat celé album, ale stojí jen 9,99 USD. Apple přitom udává, že podíl skladeb, které byly prodány v rámci jednoho alba, činí vůči všem prodaným skladbám cca 46 %.

Pokud se prodej hudby po jednotlivých skladbách hromadně rozšíří, patrně budou muset být přeměněny i různá ocenění typu zlatá či platinová deska za množství prodaných alb.

Zákazník je pán

Ačkoliv se svět umělců řídí poněkud jinými pravidly, i oni si budou muset více zvykat na pravidlo, které zná každý obchodník a které zní: „Na prvním místě je vždy zákazník“. Lidé budou ochotni čím dále tím méně k jedné, dvěma či více skladbám, které jsou na albu a které se jim líbí, dokupovat i dalších několik nahrávek, jichž by si jinak ani nevšimli. Argument, že pouze celé album je umělecký celek a záměr autora, příliš neobstojí. Nelze jej totiž vnímat najednou, tak jako například obraz.