Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hvězdy hudebního nebe rebelují proti svým chlebodárcům

aktualizováno 
Zpěvák George Michael je unaven vydáváním alb a chce svým fanouškům dávat jen jednotlivé skladby - na internetu a zdarma. Metalová skupina Korn obviňuje labely, že ničí hudební cítění mladých a vymývají jim mozky programově vyráběnými singly.

Současná hudební esa se vzepřela svým vydavatelům. George Michael se rozhodl vypustit ze své další kariéry nahrávací společnosti a místo toho chce dát nové skladby zdarma k dispozici na internet. Formace Korn zase uveřejnila video, v němž brojí proti monopolnímu chování světových labelů.

Písně George Michaela budou (téměř) zadarmo

Čtyřicetiletý George Michael momentálně propaguje své nejnovější album Patience, které bude podle zpěvákova vyjádření jeho úplně poslední komerčně vydanou deskou. Údajně již má dostatek peněz a současná popularita jej unavuje. Místo placení v obchodě budou mít fanoušci možnost při stahování skladeb z internetových stránek zaslat drobné finanční dary. Vybrané peníze budou použity pro charitativní účely.

"Vím, že takové rozhodnutí je bezprecedentní, zejména pro někoho, kdo pořád prodává kvanta desek. Ale už jsem byl za své umění dostatečně odměněn a nepotřebuji od lidí další peníze," prohlásil zpěvák, který chce svou tvorbou nadále podporovat pouze dobročinné aktivity.

K velmi odvážnému kroku vedly zpěváka hlavně otázky vlastní existence. Říká, že již nemá dostatek energie plnit smluvní závazky k nahrávací společnosti. Povinnost sestavit každých pár let kolekci nových skladeb jej přivedla až na pokraj sil.

"Chci se zbavit toho obrovského tlaku, který na mě leží. Nepředstírám, že nechci být slavný, ale když se úplně oprostíte od finanční stránky věci, budete zcela svobodný. Po několik dalších let nebudu tak na očích a budu šťastnější člověk než nyní. Budu rozdávat svou hudbu a současně dělat dobrou věc pro potřebné," uvedl zpěvák během rozhovoru pro stanici BBC Radio 1.

"Ukradni to video!" radí Korn (nikoliv Jiří)

Současné praktiky hudebních vydavatelství naštvaly americkou metalovou partu Korn natolik, že se jim skupina odvděčila velice negativně laděným videem. Tématy jsou především vymývání mozků rozhlasových posluchačů ustrojenými singly a uměle vytvořenými hvězdičkami, neuvěřitelné sumy vynakládané na produkci a utápění peněz v neperspektivních projektech.

Když byla kapela během natáčení nové desky Take a Look in the Mirror požádána vydavatelstvím o pilotní singl, muzikanti se na sebe jen podívali a řekli: "Tak fajn, uděláme jim anti-singl!" Píseň s názvem "Ya'll want a single", namířená právě proti klasickému modelu jedné skladby, která se vymyká zbytku alba, však vzbudila tak ohromný ohlas, že se ji label skutečně chystá vydat na samostatném nosiči.

Ve videoklipu se skupina rozčiluje nad současnými monopolními praktikami hudebního průmyslu. Pozorní diváci se tak dozví, že jediná americká korporace ovládá pět hlavních hudebních televizí, dvě největší sítě rozhlasových stanic obšťastňují 42 % posluchačů. Labely tzv. "velké pětky" loni prodaly hudbu za 25 miliard dolarů, což je vzhledem k tomu, že 90 % alb bylo ztrátových, vynikající výsledek. Hudební mašinerie produkuje každý týden stovku singlů, ale pouze čtyři z nich se dostanou do rotací hlavních rozhlasových stanic. Singl totiž musí zaujmout již během prvních dvaceti sekund. Skladby z hitparádových žebříčků můžeme na jedné stanici slyšet stokrát do týdne. "Vážně je to to, co chcete slyšel?" ptají se Korn.

Natočení jednoho videoklipu Britney Spears stojí milion dolarů. Korn upozorňují, že jejich video přišlo na 150 tisíc, přičemž mezi náklady nejspíš převažovaly výdaje na obchod s deskami, který členové kapely během natáčení vyplenili. Ve třetině skladby proběhne upozornění, že diváci již viděli pohyblivé obrázky v hodnotě 48 tisíc. "Proč stojí jedna skladba 99 centů? Stahujete muziku?" zjišťuje kapela a navádí: "Ukradněte tohle video!"

Korn tvrdí, že 98 % všech hitů je kratších než tři a půl minuty. Kapela tak nejspíš útočí na vrcholky hitparád, protože její anti-singl má přesně 3:25. Myslí členové své výtky vůči průmyslu vážně, nebo chtějí jen nalákat fanoušky? Píseň u šéfů vydavatelství nenarazila na žádný odpor a berou ji spíš s humorem, video je na tom hůř. Zpěvák Jonathan Davis tvrdí, že jej nejspíš žádná televize neodvysílá. Prohlédnout si jej můžete alespoň prostřednictvím internetových stránek kapely.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nové rozhraní služby Tidal pro chytré telefony.
V mercedesech bude muzika zadarmo. 50 milionů skladeb ve skvělé kvalitě

Zábavní systémy ve vozidlech Mercedes budou mít jako první integrovanou hudební službu Tidal, která na rozdíl od konkurence nabízí streamování ve špičkové...  celý článek

Takto bude vypadat Amazon Echo. K dodání bude „v příštích týdnech“. Zatím umí...
Chytrý reproduktor z druhé ruky vás může připravit o soukromí

Britský bezpečnostní expert ukázal, jak se z chytrého reproduktoru Amazon Echo může snadno stát štěnice s přímým přenosem zvuku kamkoli po světě.  celý článek

UE Boom nově zprostředkuje i služby digitální asistentky Alexa.
Do reproduktorů Ultimate Ears si můžete nastěhovat asistentku Alexu

Digitální asistentku od Amazonu nově budete moci úkolovat i prostřednictvím bezdrátových reproduktorů Ultimate Ears. Stačí si doinstalovat aplikaci, zatím...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.