náhledy
Airspeed Envoy AS. 6 sloužil ve flotile ČSA v počtu čtyř kusů v obou verzích. První verze ještě nebyla vybavena vztlakovými klapkami, druhá verze měla nejen vztlakové klapky, ale i řadu dalších technických vylepšení. V Aeroliniích byl letoun nasazován na linku z Prahy do Moskvy, tzv. "Ruský expres." Dva letouny z flotily získal po rozpadu Československa samostatný Slovenský stát.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Přední strana pohlednice ČSA z roku 1935
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Zadní strana stejné pohlednice ČSA
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Nádherná momentka ze setkání Františka Stočese s Václavem Marešem, správcem letiště v Užhorodě
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Skupina prvních pilotů ČSA v roce 1929. Zleva Josef Sedlář, František Výborný, Ignác Kranzfelder, Evžen Čihák (správce provozu ve Kbelích), Ladislav Malovec, Karel Brabenec, Karel Dovolil, Karel Tomíček, Antonín Pergler.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Ing. František Stočes, vrchní ředitel ČSA v letech 1927-1939, erudovaný odborník, respektovaný politiky i svými zaměstnanci
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Vedoucí muži československého civilního letectví v roce 1927, Ing. František Stočes sedí v první řadě, druhý zprava.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Ve dnech 28.10. až 1. 11. 1936 proběhla v ČSR státní návštěva rumunského krále Carola II. s princem Michalem, který za doprovodu své družiny a členů čs. delegace navštívil letiště Kbely. Plynnou francouzštinou mu, vlevo od něj stojící, podal zasvěcený výklad muž nejpovolanější, vrchní ředitel ČSA Ing. František Stočes.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
František Stočes se také zásadně podílel na výběru lokality v Ruzyni pro nové státní letiště, otevřené 5. dubna 1937.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
František Stočes, s obrácenou buřinkou v ruce. Za povšimnutí stojí černá páska na levé paži, kterou vyjadřuje smutek nad katastrofou letounu Savoia OK-BAG ze 13. srpna 1938, při které zahynulo všech 17 lidí na palubě, včetně posádky.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Farman F. 62 Goliath Československých státních aerolinií. Svoji přestavbu z bombardéru na civilní stroj tento letoun nikdy nezapřel.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Letový řád Praha - Moskva, 1936
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Aero A.14, prostřední člověk v letecké kombinéze s šálou kolem krku, by měl být ministr národní obrany František Udržal.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Farman F.62 Goliath byl první dvoumotorový stroj ČSA. Goliath měl původ v bombardéru z konce války, takže konstrukce nebyla ve druhé polovině 20. let již nejmodernější. Za pozornost stojí autobus, kterým společnost vozila cestující z centra Prahy do Kbel a naopak.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Farman F.62 Goliath byl první dvoumotorový stroj ČSA a letadlo bylo v té době označováno jako velkokapacitní. Pro 12 cestujících byla připravena prostorná kabina, vepředu byl vyhlídkový salonek. Pilot a palubní mechanik seděli v otevřené kabině na hřbetě trupu. Goliath měl původ v bombardéru z konce války, takže konstrukce nebyla v roce 1924 v době pražské výstavy nejmodernější. Zakoupený Farman pro vyzkoušení v provozu našimi státními aerolinkami dostal imatrikulaci L-BALF.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Letuška Alžběta Krauskopfová (15. 6. 1937)
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Douglasy DC-2 (OK-AIB, -AIC, -AID) a DC-3 (OK-AIE, -AIF) Československé letecké společnosti na Ruzyni
Autor: Letiště Praha, a. s.
Nejdelší meziválečná linka ČSA byla otevřena v září 1936. Trasu Praha - Moskva létal typ Airspeed AS.6 Envoy, jinak také první stroj se zatahovacím podvozkem ve flotile ČSA. Fotografie je z nově postaveného letiště Ruzyně, které bylo otevřeno 7.4.1937 a kam se přesunula hlavní základna ČSA ze Kbel.
Autor: Sbírka VHÚ Praha
Ruský expres, tak byl přezdíván Airspeed AS.6 Envoy, který si ČSA pořídily ve čtyřech kusech pro svoji nově otevřenou nejdelší linku Praha - Moskva. Létalo se s mezipřistáními přes Užhorod, Kluž, Jasy, Kyjev a Brjansk. Trať dlouhá necelých 2 500 km trvala 10 až 11 hodin. Airspeed Envoy, britský nízkokapacitní dvoumotorový letoun pro šest cestujících, měl moderní tvary, leč konstrukce byla celodřevěná. Byl to první typ se zatahovacím podvozkem ve flotile ČSA.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Pražské letiště Kbely a bratislavské letiště Vajnory byly stanice první linky ČSA. Jednosměrná letenka stála v počátečním období 160 korun, cena pro zaměstnance ve státních službách byla 100 korun. Na fotografii je Aero A.14 L-BARG (i když to tak nevypadá) na letišti Vajnory. Branďáky byly na první pohled archaické stroje a pro dopravní účely pouze nouzově upravené, nesly však na svých křídlech hlavní tíhu provozu ČSA ještě v roce 1925.
Autor: Sbírka VHÚ Praha
V roce 1991 si ČSA pořídily první Airbusy A310. Celkem 4 A310 pro dlouhé tratě zde svou službu již ukončily. Od druhé poloviny 90. let začaly ČSA zařazovat do flotily Airbusy řady 320 pro střední tratě, konkrétně mají v současnosti 9 ks A319 a 6 ks A320. Na fotografii je Airbus A320.
Autor: Archiv Českých aerolinií
V březnu 1936 František Lehký dosáhl hranice jednoho milionu nalétaných kilometrů. Foto ze slavnostního předání diplomu.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry