Instagram

Instagram | foto: Jakub Dvořák, Technet.cz

Instagram mění podmínky. BBC si je nepřečetla a napsala o nich

  • 8
Populární služba na úpravu a sdílení fotografií Instagram změnila podmínky pro uživatele. Od 16. ledna bude mít právo sdílet fotografie za úplatu i zdarma s příbuznými firmami. Nasnadě je samozřejmě především spojení s Facebookem.

Aktualizace 21.12. 11:10: Společnost Instagram na svém blogu uvedla, že stahuje z nových podmínek kontroverzní sekci o reklamách. "Je jasné, že jsme v posledních dnech nedodrželi naši hlavní zodpovědnost, nedokázali jsme naše záměry jasně sdělit uživatelům," omluvil se Kevin Systrom, spoluzakladatel Instagramu. "Nové nové" podmínky jsou k přečtení na Instagramu.

Aktualizace 18.12. 22:52: Situace kolem podmínek není zdaleka vnímána jednoznačně. CNET například připomíná, že změna v podmínkách Instagramu připomíná důležité pravdilo: "Když za produkt neplatíte, tak jste sami produktem na prodej."

Není navíc vyloučeno, že Instagram měl ve skutečnosti technicky právo prodat uživatelský obsah již podle předchozích podmínek. Protesty, které změna vyvolala, jsou rozhodně hlasité a reálné.

Instagram na protesty zareagoval na svém blogu. Kevin Systrom uživatelům v příspěvku slíbil, že jejich obsah se nestane předmětem obchodu se třetími stranami a oproti současné praxi se nebude nic měnit. Zato se změní slovní formulace podmínek, která mezi uživateli nadělala tolik zlé krve.

Facebook dostal trochu předčasně k Vánocům malý dárek, který se asi dal čekat. Služba Instagram, kterou letos firma koupila za miliardu dolarů, změnila podmínky, takže nyní může sdílet fotografie uživatelů s jiným subjekty. Upřesňují to nové podmínky, které jsou na stránkách dostupné od 16. prosince.

Na co dát pozor

Nejčastější prohřešky podmínek použití (EULA, TOS apod.) jsou celkem důvěrně známé:

  • podmínky se mohou změnit bez upozornění
  • sdílení osobních dat s jinými službami
  • nemožnost definitivně smazat data
  • zřeknutí se možnosti účastnit se hromadné žaloby

Zjednodušený přehled jednotlivých podmínek použití najdete na stránce Terms of Service;Didn't Read.

Neznamená to, že by se fotografie mohly dostat do zcela cizích rukou, týká se to jen firem v rámci stejné skupiny. To jednoduše znamená, že tedy bude sdílet obsah uživatelů a také informace o nich především s Facebookem, a můžeme tak čekat větší integraci těchto dvou služeb.

S daty by se však mělo zacházet stejně důvěrně jako dosud. Společnosti, ke kterým se fotografie dostanou, budou muset ctít rozhodnutí o tom, kdo je uvidí, a nemělo by tedy dojít ke zneužití fotografií.

Opravdu dlouhé tři tečky

I když některé zprávy, například na BBC, naznačují, že firma bude moci přeprodávat obsah uživatelů dalším "třetím stranám", podmínky nic takového neříkají. Právě BBC sice tyto podmínky zdánlivě cituje, ale velmi nepřesně. Text, který je na obrázku níže modrý, odděluje zpráva BBC třemi tečkami. To by podle zavedené praxe mělo znamenat, že vyřazený text nemění smysl, což evidentně není pravda. Posuďte sami.

Části nových podmínek Instagramu, které citovala BBC jsou označeny modře.

První část textu se týká všeho obsahu nahraného uživatelem a informací o něm. Druhá část, ve které se mluví o prodeji třetím stranám pro reklamní účely, se však týká výhradně informace o uživatelově chování na internetu, tedy hlavně prodeje údajů z tzv. cookies, což je dnes celkem standardní praxe.

Staňte se hvězdou naší reklamy

Co nové podmínky Instagramu skutečně přinesly? Otevřely Instagramu, a tedy i Facebooku, dveře k lepšímu využití uživateli generovaného a prohlíženého obsahu.

  • Instagram může sdílet informace o uživatelích s partnerskými organizacemi, tedy především Facebookem.
  • Instagram může použít vaši fotografii ve své reklamě bez vašeho povolení.
  • Podmínky se týkají i nezletilých. Ti souhlasí s tím, že souhlas s podmínkami udělují jejich zákonní zástupci.
  • Reklamy nemusejí být označeny.
  • Jediný způsob, jak nesouhlasit s novými podmínkami, je smazání svého účtu.

Instagram naopak zdůraznil, že se nemění nic důležitého ohledně vlastnictví fotografií ani toho, kdo je může nebo nemůže vidět. Nové podmínky platí od 16. ledna a týkají se jen obsahu generovaného po tomto datu.

,