Privátní videokonference - koncept pro kancelář budoucnosti z laboratoří společnosti Intel

Privátní videokonference - koncept pro kancelář budoucnosti z laboratoří společnosti Intel | foto: Pavel Kasík, Technet.cz

Intel: V kanceláři budete mít elektronické okno, šéf uvidí jen šmouhy

  • 65
Mountain View, Kalifornie (Od zvláštního zpravodaje Technet.cz) - Obrazovka s kamerou poslouží k pohodlné videokonferenci v kanceláři. Je stále zapnutá. Když se však na obrazovku nikdo nedívá, vidí lidé na druhé straně jen neurčité šmouhy.

"Nezdá se vám, že to připomíná obousměrnou obrazovku z Orwellova románu?" "Ano, také mě to napadlo, berte to ale jako vylepšenou verzi. Verzi, která vaše soukromí respektuje," směje se předvádějící. Podívá se přitom na mne a jeho obraz na kameře se během chvíle rozmlží. Stále je poznat, že na druhé straně někdo je, ale o šmírování ve stylu Velkého bratra nemůže být řeč.

Vlevo vidíme rozostřenou obrazovku, protože partner na druhé straně se dívá mimo obrazovku.

Stačí pohled do kamery a obraz se zaostří. Zelená barva ve vedlejším okně indikuje blízké objekty.

Projekt využívá RGB+Z kameru (v tomto případě Kinect), která kromě obrazu snímá také jeho hloubku, a rozpozná tak obličej s relativně nízkými energetickými nároky. Jiný způsob rozpoznávání obličeje (a "pohledu do očí") v obrazu by byl pravděpodobně energeticky náročnější.

Privátní videokonference - koncept pro kancelář budoucnosti z laboratoří společnosti Intel

V budoucnosti by měla být podobnou obrazovkou vybavena téměř každá kancelář. V práci totiž lidem nemůže vadit, že někdo může kdykoli nakouknout do jejich dveří. V případě, že je v kanceláři hodně lidí, nebo je na první pohled zřejmé, že jsou všichni v místnosti zaneprázdněni, pokračuje svou cestou a zastaví se později. Právě tuto běžnou zkušenost chtějí mladí vývojáři převést i do světa videokonferencí.

Sem se mi dívejte!

Intel Labs

Koncept privátní videokonference představila firma Intel v rámci konference zaměřené na výzkum a vývoj nové iniciativy v oblasti výzkumu a partnerství. Nejde o technologii, která by se měla během několika měsíců dostat na trh.

Podle Justina Rattnera, CTO společnosti Intel, jde především o "Vytvoření multidisciplinární komunity, která se skládá z pracovníků Intelu, univerzitních odborníků i studentů." Od projektů si Intel slibuje zajímavé nápady a vizionářský přístup, a také upevnění vztahů s akademickou sférou.

Telekonferenční okénko by v podobě samostatné obrazovky s kamerou viselo na stěně v kanceláři. Nebude tedy registrovat pohled uživatelů, kteří se dívají na obrazovku svého počítače.

Obraz z vaší kamery bude neustále k dispozici, ovšem pokud se na obrazovku nedíváte, jsou na druhé straně vidět jen neostré obrysy. Teprve když kamera zaregistruje oční kontakt alespoň s jednou z osob z místnosti, obraz se zaostří a otevře se audiokanál. Videomost se naplno otevře, pokud obě strany svým očním kontaktem projeví o konverzaci zájem. Výhodou je tedy intuitivní ovládání, či spíše absence jakéhokoli ovládání.

Uplatnění by podobný videokonferenční systém mohl najít třeba v mezinárodních společnostech či společnostech rozprostřených mezi několik měst. Usnadnit by mohl i spolupráci v rámci jedné budovy.

Při testování fungovalo vše plynule. Nasazení v praxi by si ale vyžádalo podrobnější kontrolu nad aktivací nebo koncept nějakého prozvonění. Jinak by si asi pracovníci připadali jako studenti Bradavic (škola čar a kouzel, kterou navštěvoval Harry Potter), na které postavy z obrazů povykují, aby si získaly jejich pozornost.

Research at Intel: konference v Mountain View v Kalifornii, kde Intel na výroční konferenci představil více než 35 výzkumných projektů.

Úspora elektrické energie zábavnou formou. Šlapáním na kole poháníte videohru na notebooku a zároveň nabíjíte baterie pro celou domácnost.

Automatická spolupráce netbooků ve třídě: spolužáci se mohou posadit do kroužku a počítače samy vytvoří virtuální síť pro snadné sdílení nebo spolupráci.

Intel zatím neplánuje výrobu podobných zařízení. Cílem je poukázat na možnosti, které nové technologie nabízejí, a na "uživatelský prožitek" (user experience), který s nimi může být spojen. Také tyto laboratorními projekty, na kterých obvykle pracují studenti partnerských univerzit, mají světoznámému výrobci procesorů pomoci stát se "sponzorem zítřka", jak se označují ve své populární kampani.