Inteligenci lidí prý ovlivňuje gen zděděný od neandertálců

9:49aktualizováno  9:49
Vrcholná lidská inteligence se prý vyvinula v Evropě, a to dokonce u neandertálců. Ti nevyhynuli bez potomků, jak si mnozí vědci myslí, ale zkřížili se s moderními lidmi a "gen inteligence" jim předali. Alespoň podle studie publikované v americké Proceedings of the National Academy of Sciences.

Vývoj člověka | foto: Profimedia.cz

V otázce, jak často a zda vůbec se různé skupiny lidských předků křížily a zda neandertálci některé rysy před svým vyhynutím předali dál, mezi vědci zatím nepanuje shoda.

"Naše studie ukazuje, že právě díky křížení se v lidské genetické výbavě objevily některé výhodné odchylky, které se postupně rozšířily,“ řekl Bruce Lahn, který výzkum vedl.

Lahnův tým zkoumal gen mikrocefalin, který výrazně ovlivňuje vývoj mozku. Podle jeho závěrů se u člověka objevil zhruba před 1,1 milionu let a jeho moderní forma se pak začala vyskytovat asi před 37 000 lety, tedy krátce před vyhynutím neandertálců. Tím, od koho moderní lidé tuto formu genu zdědili, prý jsou s velkou pravděpodobností právě oni.

Zkoumaný typ genu se totiž v Evropě, kde tito předchůdci člověka žili, vyskytuje mnohem častěji než například v Africe, kde se neandertálci nevyskytovali.

Typ mikrocefalinu, na který se američtí vědci zaměřili, ovlivňuje velikost mozku, ale také to, jak efektivně funguje. Výhodnost této genové varianty je zřejmá - během vývoje se její výskyt v populaci stále zvyšoval a dnes jí podle Lahna disponuje kolem 70 procent všech obyvatel planety.

„Počítačovou evolucí“ vytvořený návrh křídla pro Boeing 777. Podobné uspořádání...
Počítač navrhl křídlo pro Boeing 777. A je už na pohled jiné

Konstruktéři si nechali od počítače od základu navrhnout nové křídlo pro Boeing 777. Výsledný návrh je lehčí než dnešní konstrukce a ve vnitřku skrývá prvky,...  celý článek

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze