Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Internetová reklama: velký potenciál, velké problémy

  17:00
Jaké jsou možné typy internetové reklamy, jak se liší a k čemu se hodí? Jak správně investovat do reklamy na českém webu?
Pokud inzerenti využívají možnosti internetové reklamy racionálně, všichni mohou být spokojeni. Inzerent může efektivně propagovat své podnikání, čtenáři přinese dobře cílená reklama užitečné informace a vydavatel může nadále ekonomicky přežívat. Ve skutečnosti však internetová reklama trpí nepochopením a dezinformacemi, které šíří dokonce i odborná periodika.

Jak poznat internetovou reklamu?

Placené textové odkazy nabízejí nenápadnou, avšak poměrně úspěšnou formu internetové reklamy. Příkladem mohou být nejen kontextové odkazy eTarget na něterých českých zpravodajských serverech nebo Google AdSense, ale také obchodní výsledky Seznamu, kde poplatky za přednostní umístění odkazů překonaly obrat za umísťování grafických bannerů.


Foto převzato z www.horstfuchs.com

Bannery různých formátů využívající obrázky ve formátech GIF, JPEG či PNG, animované soubory ve formátu GIF a technologie Flash či Java jsou klasikou internetové reklamy, na rozdíl od placených textových odkazů se lépe hodí pro imageovou reklamu a novější formáty bannerů typu billboard nebo skyscraper zajišťují i celkem slušnou viditelnost. Při volbě použité technologie bychom však měli mít na paměti, že PNG, Flash či Java nám může obrat až desítky procent impresí kvůli nekompatibilitě webových prohlížečů, a že zařazení zvuku do banneru může působit kontraproduktivně, zejména když se zvuk rozezní automaticky, aniž by uživatel na banner klikl myší.

Radikálnější řešení typu interstitial či "létající Čestmír" teoreticky může upoutat pozornost webových surfařů, většinou je však spíše naštve na inzerenta i na provozovatele kontaminovaného webu. Nechuť uživatelů webových prohlížečů vůči vyskakujícím okénkům typu pop-up či pop-under zašla již tak daleko, že se blokování těchto okének stalo standardní součástí prohlížečů (Mozilla, Opera) či doplňků od třetích stran (Internet Explorer).

E-mailový marketing může být efektivní, je však nutné dávat velký pozor na formu. Ideální je umisťovat reklamní odkazy do nějakých zajímavých newsletterů, o které mají uživatelé zájem. Spamování je pochybné nejen z právního hlediska, jeho hlavním výsledkem je znechucení drtivé většiny uživatelů.

Kromě vyskakujících oken blokuje záměrně internetovou reklamu jen velmi malá část uživateků internetu, zobrazení reklamy však může být zmařeno nekompatibilitou prohlížeče. Racionální úvaha s využitím výše uvedených postřehů nám umožní zvolit formy internetové relamy a namíchat z nich optimální směs. Otázky časování a cílení kampaně jsou prakticky stejné jako u ostatních forem reklamy, příjemné pro inzerenty mohou být dumpingové ceny nabízené obchodními zástupci některých renomovaných českých internetových médií.


Foto převzato z www.horstfuchs.com

Harmonii mezi inzerenty, médii a čtenáři na internetu však nekalí jen technické problémy s webovými prohlížeči. Občas se v českých médiích objevují i velmi problematické informace. Text v jednom počítačovém časopisu prohlašoval spam za legální, pokud délka jeho stahování po telefonu nepřesáhne délu telefoního impulsu. Velký problém však nastává, pokud čtenáře dezinformují i odborná média.

V 29. čísle časpisu Strategie vyšel na straně 34 článek nazvaný Článek Mějte rádi internetovou reklamu! Jinak padne web, převzala jej i internetová iStrategie. Text nejprve varuje před filtrováním internetových reklam, které by podle autora mohlo mít za následek krach internetových médií a internetových služeb. Pomíjí rizika plynoucí ze špatného obchodního modelu či z prostého nedostatku čtenářů daného velikostí trhu. Autor nazývá americkou firmu AOL portálem a komolí název amerického federálního zákona proti spamu z roku 2003 (správně zní CAN-SPAM Act = Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing Act). Autor článku se rovněž mylně domnívá, že je problém shromáždit dostatek důkazů pro potrestání českých spammerů dle českých zákonů. Ve skutečnosti téměř nic nezmohou ani sebelepší důkazy, problémem je laxní přístup živnostenských úřadů vůči českým spammerům.

Rady potenciálním inzerentům na českém webu

  • Najděte si na webu relevantní média, kobercové bombardování nemá smysl.
  • Zkuste se inspirovat relevantními kategoriemi v agregátoru zpráv Pravednes.cz nebo prohledat články serverem Jyxo.cz.
  • Připravte si strukturu rozpočtu a jednejte tvrdě s obchodními zástupci serverů.
  • Požadujte slevy.
  • Vyžadujte statistiky úspěšnosti reklamy, rozdělte si kampaň do více fází a průběžně ji dolaďujte.
  • Nepoštvěte si potenciální zákazníky proti sobě nevhodnými praktikami. Nepotrestají vás za ně úřady, ale váš byznys.
  • Sledujte informace o vývoji internetové reklamy z více zdrojů a buďte k nim kritičtí.

Jaké jsou vaše zkušenosti s využíváním internetové reklamy? Svoje názory a postřehy můžete psát do diskuse pod článkem.

Více informací v magazínu TELNET.CZ.

  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 38 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 38 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa

v diskusi jsou 4 příspěvky

17. dubna 2024  15:12

Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...

Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie

v diskusi je 7 příspěvků

17. dubna 2024  11:50

Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...