Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Internetové deníčky mají zelenou i v Česku

aktualizováno 
Weblog či zkráceně blog, to je internetový deníček, který si většinou spravuje a do něj přispívá jedna osoba. Blogovací horečka je již delší dobu i v Česku a v ničem nezaostává za tou zahraniční.
Slovo „blog“ byste v anglicko-českých slovnících hledali asi marně. Tento výraz je totiž složen z posledního písmene slova web a výrazu log, který může mj. znamenat i zápis do deníčku. A právě takový internetový deníček blog je.

Tento systém se vyvinul z původně osobních stránek, které si lidé zakládali jednak pro svou prezentaci, ale také jako prostor, kam si mohli ukládat své nápady, postřehy a další. Díky tomu, že byla taková stránka umístěna na internetu, byl k ní možný okamžitý přístup odkudkoliv, kde byl internet dostupný. Tento systém však po svém uživateli vyžadoval určité znalosti, které mu dovolovaly si takovou stránku vytvořit. Dále si musela taková osoba zařídit její umístění na internetu, což ne vždy bylo zadarmo. I přesto začalo takových stránek vznikat poměrně hodně.

Lidé, kteří již takovou osobní stránku měli, občas nabídli svůj systém a část webového prostoru svým známým. To samozřejmě znamenalo, že se původní vlastník mohl podělit o své náklady a zároveň nový uživatel získal více či méně propracovaný redakční systém, takže jeho znalosti se mohly omezit pouze na obsluhu tohoto systému.

Lidé v ČR nezůstávají pozadu

Jedním z velkých impulsů, který pomohl rozjet weblogerskou mánii, byla možnost získat takový jednoduchý redakční systém zdarma na internetu, aniž by člověk musel mít nějakého známého. Hlavní rozvoj však nastal až s veřejnou nabídkou prostoru pro weblogy zdarma.

V tom okamžiku se s novými blogy doslova roztrhl pytel. Díky minimální náročnosti na obsluhu díky připravenému publikačnímu systému a absencí jiných investicí než vlastního času si jej oblíbili i běžní uživatelé.

V současnosti lze nalézt dva hlavní směry plnění obsahu weblogů. Tím prvním je vytváření opravdového internetového deníčku, kde jeho vlastník popisuje své zážitky a zkušenosti. Druhý směr, který patrně převládá, je tématicky zaměřený weblog. A není snad téma, které by zde nebylo probíráno. Zájemci tak mohou na jedné straně nalézt rady a zkušenosti v oblasti erotiky a na straně druhé komentáře k nejnovějším vědeckým poznatků..

Po prvních nesmělých krůčcích vtrhli blogeři i do českých krajin. I zde nyní existuje mnoho prostoru, kde se lze se svým blogem usadit. V této oblasti Česká republika nezaostává za světem. Blogovací horečka zde propukla záhy po té světové a vývoj u nás je podobný jako v zahraničí.

Z blogů se stává obchodní artikl

Weblogy jsou již také v hledáčku různých firem. Ty internetové servery si jejich podporou zvyšují návštěvnost a tím pádem příjmy z reklamy a další společnosti zase takto získávají možnost dát o sobě vědět relativně pozitivním způsobem. To je ostatně i případ přesunu weblogového prostoru bloguje.cz na nový webhosting. I když se tato akce neobešla bez problémů, zajisté společnosti, která nyní weblog umístila na svůj server, přinese poměrně levnou reklamu. Co očekává její představitel Jakub Lešíkar od spolupráce s bloguje.cz? „Bloguje.cz ideálním způsobem rozvíjí myšlenku celostátně distribuovaného internetového deníku, kterou na českém internetu rozpracováváme již třetím rokem.

Samotní blogeři pak za svůj investovaný čas příliš zisku očekávat nemohou. Jejich hlavní odměnou tak zůstává menší či větší sláva, která závisí na atraktivnosti a kvalitě obsahu blogu.

Weblog jako nástroj demokracie

Blogy jsou další fází vývoje internetu jako globálního informačního zdroje, který výrazně podporuje demokracii. Každý si nyní může zřídit zdarma svůj prostor na internetu, kde může prezentovat své názory a bojovat za ně v diskusích. Stále více se tak omezuje vliv malé skupiny lidí na výběr a podávání informací. A co je hlavní - z pasivního konzumu informací jsou lidé nuceni aktivně informace vyhledávat a porovnávat. Je sice pravda, že většina autorů postupně ve svém nadšení upadá a původně denně aktualizovaný blog může být rád, že dostane přísun informací alespoň jednou týdně. Ale přesto zůstává dostatek dalších blogů, o které se jejich vlastnící pravidelně starají.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Ukázka podvodné soutěže na Facebooku.
Útočníci lákají na Facebooku uživatele na výhru i slevu na brýle Ray-Ban

Dostat z uživatelů citlivé informace o jejich soukromí zkouší podvodníci různými způsoby. V poslední době jsou to například různé soutěže na Facebooku nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.