Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Internetoví novináři začínají být v kurzu

  6:00aktualizováno  6:00
Internetová žurnalistika se přehoupla z fáze odmítání do fáze zajímavého podílu na mediálním trhu technicky zaměřených médií. Co způsobilo tu změnu? Proč jsou internetoví žurnalisté najednou tak populární?
Samozřejmě je trošku podezřelé vychvalovat vlastní profesi, ale je tu zajímavá věc, která stojí za povšimnutí a možná poukazuje na zajímavý trend.

Když jsme v roce 1996 začínali s Mobil serverem, byl jakýkoliv styk s tiskovým oddělením téměř všech firem a to včetně internetových providerů takřka věcí nemožnou v případě, že jste byl internetový novinář. Tisková oddělení i oficiální zástupci firem internetové novináře ignorovali, nevnímali.

Pravdou je, že tehdy bylo internetových novinářů v tom pravém slova smyslu jako šafránu. Ale i v roce 1997, kdy už těch echtovních internetovců, kteří vždy publikovali primárně na internetu, bylo solidní množství, byly firmy velmi laxní a internetová média akceptovaly velmi sporadicky, až vůbec.

Zajímavý zvrat přišel v roce 1998 tehdy se na několika causách jasně projevilo, že internet má svůj výrazný dosah a ačkoliv třeba jednotlivé internetové tituly nejsou s návštěvností tak daleko, jako média papírová, internetové tituly čtou především lidé s koncentrovaným vlivem. A takový jeden člověk v rozhodující roli je přeci jen efektivnější čtenářská skupina, než stovka bezdomovců, kteří padnou do statistiky návštěvnosti.

Od toho roku se firmy pomalu smiřovaly s tím, že akceptace internetových novinářů bude nutností, jíž se nelze vyhnout. Tisková oddělení i velkých firem si zavedla databáze emailových kontaktů, tisková zpráva se rozesílá emailem stejně hodnotně, jako faxem. Ba co víc, na tiskové konference i velké předváděcí akce jsou internetoví novináři stejně přípustní, jako jejich kolegové z papírových médií.

Rok letošní tento trend ještě vystupňoval na mnoha tiskových konferencích firem podnikajících ve výpočetní technice, internetu, telekomunikacích a dalších převážně technických oborech již internetoví novináři představují velmi výraznou skupinu účastníků, někdy dokonce i polovinu veškeré novinářské účasti. Proč se tak děje? Je to vzestup internetové žurnalistiky v Českých luzích a hájích?

Především technických internetových serverů je dnes velké množství a ukazuje se, že čtenáře zajímají hlavně domácí zprávy. A taková tisková zpráva je vítaná příležitost, jak se nějaké ty novinky z domácí scény dozvědět. Nikoliv snad přímo během tiskové konference, ale po jejím skončení, během malého občerstvení, je možno vytáhnout z přítomných pár informací, které řečeny nebyly.

Druhým důvodem je, že PR agentury starající se o pozvání novinářů na tiskovou konferenci, jsou hodnoceny (i) podle toho, kolik novinářů na tiskovou konferenci dorazí. Vzhledem k rostoucímu počtu tiskových konferencí klesá účast klasických novinářů, kteří se soustřeďují hlavně na akce největších firem. Proto PR agentury berou za vděk i internetovými novináři. Optická přítomnost je pro PR agentury zajímavá i z dalšího důvodu. Malé internetové redakce si nemohou dovolit vyrazit na několik hodin na tiskovou konferenci a pak o ní nenapsat, protože těch několik hodin někdy představuje většinu času, jež celá redakce může ten den na shánění informací věnovat. Většina serverů je stále tvořena jedním dvěma lidmi, takže napsat informaci o novinkách z takové tiskové konference je bezmála nutnost rozhodnutí mezi tím něco na server dát nebo nedat.

To ale nahrává PR agenturám vědomí, že přítomní internetoví novináři téměř vždy napíšou zprávu na server je velmi uspokojující, protože velká média ne vždy najdou prostor tiskovou konferenci zmínit. V praxi tak ve vyhodnocení úspěšnosti tiskové konference figurují články z internetových serverů v hojném počtu. PR agentura nezapomene připomenout pochybujícímu klientovi, že internet používá management a ti bohatší, takže ačkoliv čtenářů nemá článek tolik, cílová skupina je podstatně zajímavější. Další bod pro internetové novináře.

Má tato situace nějaké východisko? Stále více se ukazuje, že internet bude především o aktuálních informacích. Ukazuje se, že internetová žurnalistika si našla své vlivné příznivce PR agentury akceptují, že většina internetových žurnalistů nepatří mezi nájemné žoldáky ochotné napsat o čemkoliv, jen aby zaplácli místo do úzávěrky, ale že představují fandy daného problému. Samozřejmě že taková spolupráce je výhodná pro všechny PR agentury mají zájem na tom, aby byly internetové servery brány jako rovnoprávné ostatním médiím a internetové servery získávají otevřené dveře a navíc důležitého spojence v boji o místo na mediálním trhu.

Není to zajímavá geneze popularity internetových médií a zajímavá symbiósa?

Autor:


Témata: Bezdomovec


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výpadek Facebooku 11.10.2017.
Je snad konec internetu? Facebook i Instagram mají výpadky

Uživatelé v USA i jinde na světě hlásí nedostupnost sociálních sítí Facebook a Instagram.  celý článek

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Největší krádež dat je nakonec ještě třikrát větší, přiznalo Yahoo

Americká internetová společnost Yahoo v úterý oznámila, že hackerský útok, jehož obětí se stala v roce 2013, se dotkl všech uživatelských účtů, dohromady tří...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.