Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Internetoví novináři začínají být v kurzu

  6:00aktualizováno  6:00
Internetová žurnalistika se přehoupla z fáze odmítání do fáze zajímavého podílu na mediálním trhu technicky zaměřených médií. Co způsobilo tu změnu? Proč jsou internetoví žurnalisté najednou tak populární?
Samozřejmě je trošku podezřelé vychvalovat vlastní profesi, ale je tu zajímavá věc, která stojí za povšimnutí a možná poukazuje na zajímavý trend.

Když jsme v roce 1996 začínali s Mobil serverem, byl jakýkoliv styk s tiskovým oddělením téměř všech firem a to včetně internetových providerů takřka věcí nemožnou v případě, že jste byl internetový novinář. Tisková oddělení i oficiální zástupci firem internetové novináře ignorovali, nevnímali.

Pravdou je, že tehdy bylo internetových novinářů v tom pravém slova smyslu jako šafránu. Ale i v roce 1997, kdy už těch echtovních internetovců, kteří vždy publikovali primárně na internetu, bylo solidní množství, byly firmy velmi laxní a internetová média akceptovaly velmi sporadicky, až vůbec.

Zajímavý zvrat přišel v roce 1998 tehdy se na několika causách jasně projevilo, že internet má svůj výrazný dosah a ačkoliv třeba jednotlivé internetové tituly nejsou s návštěvností tak daleko, jako média papírová, internetové tituly čtou především lidé s koncentrovaným vlivem. A takový jeden člověk v rozhodující roli je přeci jen efektivnější čtenářská skupina, než stovka bezdomovců, kteří padnou do statistiky návštěvnosti.

Od toho roku se firmy pomalu smiřovaly s tím, že akceptace internetových novinářů bude nutností, jíž se nelze vyhnout. Tisková oddělení i velkých firem si zavedla databáze emailových kontaktů, tisková zpráva se rozesílá emailem stejně hodnotně, jako faxem. Ba co víc, na tiskové konference i velké předváděcí akce jsou internetoví novináři stejně přípustní, jako jejich kolegové z papírových médií.

Rok letošní tento trend ještě vystupňoval na mnoha tiskových konferencích firem podnikajících ve výpočetní technice, internetu, telekomunikacích a dalších převážně technických oborech již internetoví novináři představují velmi výraznou skupinu účastníků, někdy dokonce i polovinu veškeré novinářské účasti. Proč se tak děje? Je to vzestup internetové žurnalistiky v Českých luzích a hájích?

Především technických internetových serverů je dnes velké množství a ukazuje se, že čtenáře zajímají hlavně domácí zprávy. A taková tisková zpráva je vítaná příležitost, jak se nějaké ty novinky z domácí scény dozvědět. Nikoliv snad přímo během tiskové konference, ale po jejím skončení, během malého občerstvení, je možno vytáhnout z přítomných pár informací, které řečeny nebyly.

Druhým důvodem je, že PR agentury starající se o pozvání novinářů na tiskovou konferenci, jsou hodnoceny (i) podle toho, kolik novinářů na tiskovou konferenci dorazí. Vzhledem k rostoucímu počtu tiskových konferencí klesá účast klasických novinářů, kteří se soustřeďují hlavně na akce největších firem. Proto PR agentury berou za vděk i internetovými novináři. Optická přítomnost je pro PR agentury zajímavá i z dalšího důvodu. Malé internetové redakce si nemohou dovolit vyrazit na několik hodin na tiskovou konferenci a pak o ní nenapsat, protože těch několik hodin někdy představuje většinu času, jež celá redakce může ten den na shánění informací věnovat. Většina serverů je stále tvořena jedním dvěma lidmi, takže napsat informaci o novinkách z takové tiskové konference je bezmála nutnost rozhodnutí mezi tím něco na server dát nebo nedat.

To ale nahrává PR agenturám vědomí, že přítomní internetoví novináři téměř vždy napíšou zprávu na server je velmi uspokojující, protože velká média ne vždy najdou prostor tiskovou konferenci zmínit. V praxi tak ve vyhodnocení úspěšnosti tiskové konference figurují články z internetových serverů v hojném počtu. PR agentura nezapomene připomenout pochybujícímu klientovi, že internet používá management a ti bohatší, takže ačkoliv čtenářů nemá článek tolik, cílová skupina je podstatně zajímavější. Další bod pro internetové novináře.

Má tato situace nějaké východisko? Stále více se ukazuje, že internet bude především o aktuálních informacích. Ukazuje se, že internetová žurnalistika si našla své vlivné příznivce PR agentury akceptují, že většina internetových žurnalistů nepatří mezi nájemné žoldáky ochotné napsat o čemkoliv, jen aby zaplácli místo do úzávěrky, ale že představují fandy daného problému. Samozřejmě že taková spolupráce je výhodná pro všechny PR agentury mají zájem na tom, aby byly internetové servery brány jako rovnoprávné ostatním médiím a internetové servery získávají otevřené dveře a navíc důležitého spojence v boji o místo na mediálním trhu.

Není to zajímavá geneze popularity internetových médií a zajímavá symbiósa?

Autor:


Témata: Bezdomovec

Nejčtenější

Zabil je výbuch ruského tanku v centru Prahy. KSČ ničila životy pozůstalým

Tanky typové řady T-54/55, ten blíž k fotografovi evidentně neschopný pohybu,...

Zatímco na pražské Vinohradské třídě hořel a vybuchoval tank, zmatení ruští vojáci na Václavském náměstí zahájili palbu...

Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...



Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Sulfan jako lék? V lidských buňkách možná pomáhá zvrátit stárnutí

Klíč k procesu stárnutí tkví v DNA.

Tým vědců zkoumající jednu z příčin stárnutí oznámil úspěch, a to přímo na lidských buňkách v laboratorních podmínkách....

V noci se dívejte na nebe. Perseidy předvedou pravidelnou podívanou

Perseidy (Irsko, 7. srpna 2009)

Ani letos nás prach z komety Swift-Tuttle nemine a zájemci, kteří vydrží dlouho do noci, se tak mohou těšit na...

Další z rubriky

Spotify testuje neomezené přeskakování reklam pro neplatiče

Aplikace Spotify.

Australští uživatelé hudební aplikace Spotify si mohou vyzkoušet přeskakování reklam. Příjemnou novinku firma...

Google tajně připravuje cenzurované hledání pro Čínu, tvrdí programátor

Google prý hledá, jak zpět do Číny (ilustrační koláž)

Vyhledávání firmy Google je v Číně nedostupné. Nesplňuje totiž požadavky čínské vlády na cenzurování obsahu. Podle...

Dejte nám bankovní údaje svých klientů, žádají banky Facebook i Google

Ilustrační snímek

Korporace se snaží přemluvit velké banky, aby jim daly přístup k některým bankovním údajům a umožnily obchodovat v...

Najdete na iDNES.cz