Internetoví novináři začínají být v kurzu

  6:00aktualizováno  6:00
Internetová žurnalistika se přehoupla z fáze odmítání do fáze zajímavého podílu na mediálním trhu technicky zaměřených médií. Co způsobilo tu změnu? Proč jsou internetoví žurnalisté najednou tak populární?
Samozřejmě je trošku podezřelé vychvalovat vlastní profesi, ale je tu zajímavá věc, která stojí za povšimnutí a možná poukazuje na zajímavý trend.

Když jsme v roce 1996 začínali s Mobil serverem, byl jakýkoliv styk s tiskovým oddělením téměř všech firem a to včetně internetových providerů takřka věcí nemožnou v případě, že jste byl internetový novinář. Tisková oddělení i oficiální zástupci firem internetové novináře ignorovali, nevnímali.

Pravdou je, že tehdy bylo internetových novinářů v tom pravém slova smyslu jako šafránu. Ale i v roce 1997, kdy už těch echtovních internetovců, kteří vždy publikovali primárně na internetu, bylo solidní množství, byly firmy velmi laxní a internetová média akceptovaly velmi sporadicky, až vůbec.

Zajímavý zvrat přišel v roce 1998 tehdy se na několika causách jasně projevilo, že internet má svůj výrazný dosah a ačkoliv třeba jednotlivé internetové tituly nejsou s návštěvností tak daleko, jako média papírová, internetové tituly čtou především lidé s koncentrovaným vlivem. A takový jeden člověk v rozhodující roli je přeci jen efektivnější čtenářská skupina, než stovka bezdomovců, kteří padnou do statistiky návštěvnosti.

Od toho roku se firmy pomalu smiřovaly s tím, že akceptace internetových novinářů bude nutností, jíž se nelze vyhnout. Tisková oddělení i velkých firem si zavedla databáze emailových kontaktů, tisková zpráva se rozesílá emailem stejně hodnotně, jako faxem. Ba co víc, na tiskové konference i velké předváděcí akce jsou internetoví novináři stejně přípustní, jako jejich kolegové z papírových médií.

Rok letošní tento trend ještě vystupňoval na mnoha tiskových konferencích firem podnikajících ve výpočetní technice, internetu, telekomunikacích a dalších převážně technických oborech již internetoví novináři představují velmi výraznou skupinu účastníků, někdy dokonce i polovinu veškeré novinářské účasti. Proč se tak děje? Je to vzestup internetové žurnalistiky v Českých luzích a hájích?

Především technických internetových serverů je dnes velké množství a ukazuje se, že čtenáře zajímají hlavně domácí zprávy. A taková tisková zpráva je vítaná příležitost, jak se nějaké ty novinky z domácí scény dozvědět. Nikoliv snad přímo během tiskové konference, ale po jejím skončení, během malého občerstvení, je možno vytáhnout z přítomných pár informací, které řečeny nebyly.

Druhým důvodem je, že PR agentury starající se o pozvání novinářů na tiskovou konferenci, jsou hodnoceny (i) podle toho, kolik novinářů na tiskovou konferenci dorazí. Vzhledem k rostoucímu počtu tiskových konferencí klesá účast klasických novinářů, kteří se soustřeďují hlavně na akce největších firem. Proto PR agentury berou za vděk i internetovými novináři. Optická přítomnost je pro PR agentury zajímavá i z dalšího důvodu. Malé internetové redakce si nemohou dovolit vyrazit na několik hodin na tiskovou konferenci a pak o ní nenapsat, protože těch několik hodin někdy představuje většinu času, jež celá redakce může ten den na shánění informací věnovat. Většina serverů je stále tvořena jedním dvěma lidmi, takže napsat informaci o novinkách z takové tiskové konference je bezmála nutnost rozhodnutí mezi tím něco na server dát nebo nedat.

To ale nahrává PR agenturám vědomí, že přítomní internetoví novináři téměř vždy napíšou zprávu na server je velmi uspokojující, protože velká média ne vždy najdou prostor tiskovou konferenci zmínit. V praxi tak ve vyhodnocení úspěšnosti tiskové konference figurují články z internetových serverů v hojném počtu. PR agentura nezapomene připomenout pochybujícímu klientovi, že internet používá management a ti bohatší, takže ačkoliv čtenářů nemá článek tolik, cílová skupina je podstatně zajímavější. Další bod pro internetové novináře.

Má tato situace nějaké východisko? Stále více se ukazuje, že internet bude především o aktuálních informacích. Ukazuje se, že internetová žurnalistika si našla své vlivné příznivce PR agentury akceptují, že většina internetových žurnalistů nepatří mezi nájemné žoldáky ochotné napsat o čemkoliv, jen aby zaplácli místo do úzávěrky, ale že představují fandy daného problému. Samozřejmě že taková spolupráce je výhodná pro všechny PR agentury mají zájem na tom, aby byly internetové servery brány jako rovnoprávné ostatním médiím a internetové servery získávají otevřené dveře a navíc důležitého spojence v boji o místo na mediálním trhu.

Není to zajímavá geneze popularity internetových médií a zajímavá symbiósa?

Autor:
Témata: Bezdomovec

Nejčtenější

Kolem právě prolétli mimozemšťané, říkají vědci. Vyvrátit jim to nelze

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

První objekt od jiné hvězdy zachycený pozemskými teleskopy by podle naměřených parametrů mohl být sluneční plachetnicí,...

Vyšší lidé trpí častěji řadou rakovin. Důvod je zřejmě zcela triviální

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu

Pravděpodobnost vzniku rakoviny je větší u lidí vyššího vzrůstu. A to zřejmě proto, že mají v těle více buněk,...

Republikáni přebarvili USA pomocí chytrého plánu. Nenápadně a legálně

Jak se republikánům podařilo přebarvit mapu USA na červeno...

Přestože voličů demokratů je v USA už deset let více, republikánská strana má většinu v obou komorách parlamentu. Za...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Okřídlení géniové. Vrány si při pokusu zvládly vyrobit složené nástroje

Vrány se ukazují jako stále chytřejší a chytřejší.

Nový experiment naznačuje, že bychom měli přehodnotit rčení chytrý jako liška na chytrý jako vrána. Skupina...

Další z rubriky

Proč Češi nečtou? Většina si dělá názor bez znalosti faktů, ukázala studie

Proč lidé (ne)čtou

Nová studie ukazuje, že lidé, především mladí lidé, už téměř nečtou. Ale to jim nebrání v tom, aby se na sociálních...

Tipy na weby: Sledujte nonstop záběry kamer v ČR nebo kupte auto

Webcams.cz

Je u vás deštivo a myslíte si, že na druhé straně republiky určitě svítí slunce? Přesvědčte se z PC či smartphonu a...

Fotoslužba Flickr omezí prostor zdarma. Místo terabajtu dá 1 000 fotek

Přihlašovací stránka Flickru

Pokud jste někdy použili pro uložení fotografií službu Flickr, pak si zkontrolujte, zda tam náhodou nemáte více než 1...

Najdete na iDNES.cz