Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nové íránské letadlo je spíše zfušovaná atrapa než létající stroj

  13:00aktualizováno  13:00
Írán v sobotu představil svůj nový stíhací letoun Káhir 313, který sám vyvinul i vyrobil. Řešení stroje ovšem budí pochybnosti. Ozývají se hlasy, že Káhir 313 je spíše atrapa, navíc šitá horkou jehlou.

Íránský prezident Mahmúd Ahmadínežád minulý týden světu představil údajný nový bojový letoun íránského letectva. Na pohled  představuje letoun Káhir 313 (Qaher-313; F-313) velmi netypické konstrukční řešení. Kombinuje v sobě prvky dvou strojů: experimentálního, dálkově ovládaného stroje X-36 a stále ještě vyvíjené stíhačky F-35 Lightning II.

Při prohlížení fotografií a videa s novým íránským letadlem si i málo zkušený letecký fanda všimne mnoha věcí, které mírně řečeno vzbuzují pochybnosti. V diskusních fórech i ve světovém tisku se čím dál víc ozývají hlasy, že nový stroj je spíše jen model či atrapa, která nelétá. Mohla by sloužit jako jako maketa pro vývoj skutečného stroje nebo jeho částí.

Kde F-313 kulhá

Pochybnosti o Káhiru 313 jako první nechtěně začala Press TV, podle které se jednomotorový letoun vyrovná dvoumotorovému F/A-18 Hornet amerického námořnictva. Zarážející je, že Káhir je současně srovnáván s rovněž americkým, ale starším, taktéž dvoumotorovým F-5E/F Tiger II.

Při studiu zveřejněných fotografií a videa jsme našli půl tuctu nepřehlédnutelných nedostatků v konstrukci F-313, podle kterých i my usuzujeme, že se spíše jedná o zfušovanou atrapu a ne o skutečný, letu schopný stroj.

Při studiu fotografie lehce najdete vážné nedostatky v konstrukci F-313, podle...


Zasklení je nejspíš z tenkého, navíc zvlněného plexiskla, které zcela evidentně zhoršuje výhled z kabiny. Současné stroje mají překryt ze speciálně tvrzeného akrylu bez optických vad.

Povrch letadla vykazuje nerovnosti a vypadá, jako by byl ze sklolaminátu, natřeného lesklou barvou. Moderní letadla jsou nalakována speciálními matnými barvami a trup mají z dielektrických materiálů, které zajišťují "neviditelnost".

Barvy použité na výsostné znaky a označení typu stroje jsou příliš nápadné, jako by íránské letectvo provádělo pouze vizuální identifikaci.

Zejména na fotografii se stojícím pilotem je vidět, že kabina pilota je malá. Pilot se do ní sice vejde, ale sedí "jakoby vysoko". Předvedený stroj působí dojmem mírně zmenšeného modelu.

Pokud by toto byla skutečná velikost stroje, ten bude mít malý dolet a nepatrnou výzbroj, neboť letadla kategorie stealth nesou veškeré zbraně ukryté v trupu, aby se snížil jejich radarový "otisk".

Pilot ze svého

Pilot ze svého "bidélka" dost možná vysvětluje íránskému prezidentovi, jaké to je řídit "nejmodernější bojový stroj země". Všimněte si nejen jeho vyvýšeného posedu, ale také špatné průhlednosti "bubliny" kabiny a toho, co chybí: kryt přístrojové desky a především průhledový displej HUD.

Přístrojová deska je z neznámých důvodů bez krytu. Je vybavena displeji a také ručičkovými přístroji. Podobné (ale kryté) přístrojovky se nyní montují do malých sportovních letadel.

Když už jsme u vybavení kabiny, chybí v ní další běžná součástka moderních bojových strojů: HUD. Tzv. Head-up display je průhledný displej, na který jsou pilotovi do jeho zorného promítány důležité údaje. Součástí HUD je pochopitelně také zaměřovač. Dnes si bez něj lze moderní bojové letadlo představit jen těžko.

Samozřejmě je možné, že by se všechny údaje promítaly přímo do přilby pilota, ale na té není patrné, že by takovým systémem byla vybavena. Takže v úrovni miniaturizace je zřejmě Írán o generaci před zbytkem světa.

Okolo výstupní trysky nemá Káhir žádné stopy po ožehnutí horkými plyny z motoru.

Káhir okolo výstupní trysky nemá žádné stopy po ožehnutí horkými plyny z motoru. A můžete si také všimnout, jak se (na moderní bojový stroj nezvykle) pod umělým osvětlením leskne.

Rozpaky také budí pohonný systém letounu. Nasávací otvory motoru jsou nejen malé, ale také jsou "opačně", chcete-li nahoře. Místo, kde bývají na podobných strojích, na letounu existuje, ale je zaslepené.

Pohled na výstupní trysku a její okolí prozrazuje, že prezentovaný letoun ve skutečnosti nelétá. Z motoru vytékají plyny o velmi vysoké teplotě a ty by speciálně tvarované okolí minimálně ožehly nebo dokonce spálily či roztavily. Káhir v místě výstupní trysky nemá žádné stopy po ožehnutí výstupními plyny.

Kachní křídla mají moderní stroje pro dosažení extrémní manévrovanosti letadla. Dají se natáčet celá. Při přistání slouží jako aerodynamická brzda.
Káhir 313 razí svébytnou íránskou cestu, kdy jsou kachní křídla pevná a na odtokové hraně mají něco, co připomíná vztlakové klapky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V uplynulých dnech byli pražští taxikáři vůči řidičům Uberu i agresivní.
Proč Uber tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a...  celý článek

Nývlt Václav: Nanoleaf
V obýváku rozproudí večírek, v ložnici vášně. Aurora reaguje i na zvuk

Berlín (Od zpravodaje Technet.cz) LED panely chytrého osvětlení Nanoleaf Aurora jsou v prodeji i na našem trhu, díky novému modulu se nově naučily reagovat i na zvuk, zejména na hudbu.  celý článek

DJI Ronin 2
Hrdina akčních filmů, kterého nezahlédnete. Stabilizuje i při 120 km/h

Pokud jste někdy pořizovali video, víte, jak snadno se obraz rozklepe. Stačí, když při natáčení současně jdete. Nový gimbal DJI Ronin 2 dokáže stabilizovat až...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.