Nové íránské letadlo je spíše zfušovaná atrapa než létající stroj

  13:00aktualizováno  13:00
Írán v sobotu představil svůj nový stíhací letoun Káhir 313, který sám vyvinul i vyrobil. Řešení stroje ovšem budí pochybnosti. Ozývají se hlasy, že Káhir 313 je spíše atrapa, navíc šitá horkou jehlou.

Íránský prezident Mahmúd Ahmadínežád minulý týden světu představil údajný nový bojový letoun íránského letectva. Na pohled  představuje letoun Káhir 313 (Qaher-313; F-313) velmi netypické konstrukční řešení. Kombinuje v sobě prvky dvou strojů: experimentálního, dálkově ovládaného stroje X-36 a stále ještě vyvíjené stíhačky F-35 Lightning II.

Při prohlížení fotografií a videa s novým íránským letadlem si i málo zkušený letecký fanda všimne mnoha věcí, které mírně řečeno vzbuzují pochybnosti. V diskusních fórech i ve světovém tisku se čím dál víc ozývají hlasy, že nový stroj je spíše jen model či atrapa, která nelétá. Mohla by sloužit jako jako maketa pro vývoj skutečného stroje nebo jeho částí.

Kde F-313 kulhá

Pochybnosti o Káhiru 313 jako první nechtěně začala Press TV, podle které se jednomotorový letoun vyrovná dvoumotorovému F/A-18 Hornet amerického námořnictva. Zarážející je, že Káhir je současně srovnáván s rovněž americkým, ale starším, taktéž dvoumotorovým F-5E/F Tiger II.

Při studiu zveřejněných fotografií a videa jsme našli půl tuctu nepřehlédnutelných nedostatků v konstrukci F-313, podle kterých i my usuzujeme, že se spíše jedná o zfušovanou atrapu a ne o skutečný, letu schopný stroj.

Při studiu fotografie lehce najdete vážné nedostatky v konstrukci F-313, podle...


Zasklení je nejspíš z tenkého, navíc zvlněného plexiskla, které zcela evidentně zhoršuje výhled z kabiny. Současné stroje mají překryt ze speciálně tvrzeného akrylu bez optických vad.

Povrch letadla vykazuje nerovnosti a vypadá, jako by byl ze sklolaminátu, natřeného lesklou barvou. Moderní letadla jsou nalakována speciálními matnými barvami a trup mají z dielektrických materiálů, které zajišťují "neviditelnost".

Barvy použité na výsostné znaky a označení typu stroje jsou příliš nápadné, jako by íránské letectvo provádělo pouze vizuální identifikaci.

Zejména na fotografii se stojícím pilotem je vidět, že kabina pilota je malá. Pilot se do ní sice vejde, ale sedí "jakoby vysoko". Předvedený stroj působí dojmem mírně zmenšeného modelu.

Pokud by toto byla skutečná velikost stroje, ten bude mít malý dolet a nepatrnou výzbroj, neboť letadla kategorie stealth nesou veškeré zbraně ukryté v trupu, aby se snížil jejich radarový "otisk".

Pilot ze svého

Pilot ze svého "bidélka" dost možná vysvětluje íránskému prezidentovi, jaké to je řídit "nejmodernější bojový stroj země". Všimněte si nejen jeho vyvýšeného posedu, ale také špatné průhlednosti "bubliny" kabiny a toho, co chybí: kryt přístrojové desky a především průhledový displej HUD.

Přístrojová deska je z neznámých důvodů bez krytu. Je vybavena displeji a také ručičkovými přístroji. Podobné (ale kryté) přístrojovky se nyní montují do malých sportovních letadel.

Když už jsme u vybavení kabiny, chybí v ní další běžná součástka moderních bojových strojů: HUD. Tzv. Head-up display je průhledný displej, na který jsou pilotovi do jeho zorného promítány důležité údaje. Součástí HUD je pochopitelně také zaměřovač. Dnes si bez něj lze moderní bojové letadlo představit jen těžko.

Samozřejmě je možné, že by se všechny údaje promítaly přímo do přilby pilota, ale na té není patrné, že by takovým systémem byla vybavena. Takže v úrovni miniaturizace je zřejmě Írán o generaci před zbytkem světa.

Okolo výstupní trysky nemá Káhir žádné stopy po ožehnutí horkými plyny z motoru.

Káhir okolo výstupní trysky nemá žádné stopy po ožehnutí horkými plyny z motoru. A můžete si také všimnout, jak se (na moderní bojový stroj nezvykle) pod umělým osvětlením leskne.

Rozpaky také budí pohonný systém letounu. Nasávací otvory motoru jsou nejen malé, ale také jsou "opačně", chcete-li nahoře. Místo, kde bývají na podobných strojích, na letounu existuje, ale je zaslepené.

Pohled na výstupní trysku a její okolí prozrazuje, že prezentovaný letoun ve skutečnosti nelétá. Z motoru vytékají plyny o velmi vysoké teplotě a ty by speciálně tvarované okolí minimálně ožehly nebo dokonce spálily či roztavily. Káhir v místě výstupní trysky nemá žádné stopy po ožehnutí výstupními plyny.

Kachní křídla mají moderní stroje pro dosažení extrémní manévrovanosti letadla. Dají se natáčet celá. Při přistání slouží jako aerodynamická brzda.
Káhir 313 razí svébytnou íránskou cestu, kdy jsou kachní křídla pevná a na odtokové hraně mají něco, co připomíná vztlakové klapky.

Nejčtenější

První mezihvězdné těleso může být sluneční plachetnicí

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

První objekt od jiné hvězdy zachycený pozemskými teleskopy by podle naměřených parametrů mohl být sluneční plachetnicí,...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Okřídlení géniové. Vrány si při pokusu zvládly vyrobit složené nástroje

Vrány se ukazují jako stále chytřejší a chytřejší.

Nový experiment naznačuje, že bychom měli přehodnotit rčení chytrý jako liška na chytrý jako vrána. Skupina...

Nové implantáty dovedou zlepšit paměť, ale nesmí se k nim dostat hacker

DBS

Elektronické implantáty by mohly podle neurovědců již v příštím desetiletí pomáhat vylepšovat paměť, zejména pacientům...

Další z rubriky

Malý letoun z Otrokovic, který dobyl velký svět. Legendární Zlin Trener

Zlin Z-326M Trener Master v maďarských barvách

Zlin Trener je na první pohled nenápadný letoun, jehož sláva obletěla celý svět. A to hned několikrát, v tomto případě...

Vaše data stojí na černém trhu pár korun. Kdo jste, nikoho nezajímá

Kaspersky

Ačkoli jste možná přesvědčeni, že byste svá osobní data neprodali ani za milion, dost možná jsou už nyní na černém trhu...

Platba jízdného v MHD podle Fujitsu: systém vypočítá nejlevnější variantu

Fujitsu

Prototyp terminálového systému pro platbu jízdného v hromadné dopravě nás zaujal na konferenci Fujitsu Forum 2018 v...

Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb
Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb

Myslíte si, že základní asistenční služby obsažené v povinném ručení nebo v havarijním pojištění opravdu stačí? Každý vám říká, kam máte volat v případě nepojízdného vozidla, ale nikdo zřetelně nevysvětlí, jak vám v dané situaci pomůže vaše pojišťovna.

Najdete na iDNES.cz