Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


iTunes hudbu nezdraží, i když některá vydavatelství chtějí

  13:17aktualizováno  13:17
Prodej hudby na klasických CD nosičích stále klesá. Vydavatelství se snaží nahradit pokles těchto tržeb prodejem hudby online. Chtějí donutit iTunes, aby umožnil zvýšení cen u vybraných nahrávek. Šéf Applu Steve Jobs však trvá na svém. Cena zůstane jednotná. Nenasytné firmy mají smůlu...

Apple jedná se čtveřicí největších vydavatelství o obnově licenčních smluv, které vyprší během dvou měsíců. Apple i Universal, Warner Music, EMI a Sony BMG se k jednáním odmítají vyjádřit, avšak manažeři z hudebního průmyslu v soukromí připouštějí, že mají na vedení Apple slabý vliv.

iTunes drží, od svého počátku před třemi lety, stále stejné ceny. Za každou písničku zaplatí zákazník 0,99 dolaru. V Evropě byla cena stanovena na 99 eurocentů. Pro spotřebitele je jednotná cena srozumitelná a jednoduchá, dodává ke strategii firmy Apple její šéf Steve Jobs.

Edgar Bronfman, generální ředitel Warner Music, a manažeři z vedení Sony a EMI se však v posledních měsících snaží dosáhnout rozmanitých cen. Mohli by pak následně zvýšit ceny nových nahrávek od umělců velkých jmen a zlevnit ostatní hudební materiál.

Universal zaujal k celé situaci mírnější postoj a naznačuje, že by trh měl mít možnost rozvinout se, než se přistoupí k jakýmkoli cenovým úpravám.

Diskuse mezi Apple a hudebními vydavatelstvími bývá čas od času bouřlivá. Jobs například v minulém roce veřejně prohlásil, že je hudební průmysl nenasytný.

Tržby iTunes představují zhruba 80 procent amerického elektronického trhu s hudbou v době, kdy se nahrávací společnosti snaží nahradit pokles tržeb z kompaktních disků právě digitálním prodejem nahrávek.

Elektronický prodej nyní tvoří pět procent celkových tržeb za hudbu, ale roste výrazně. Podle agentury Nielsen Soundscan se digitální prodej loni zvýšil o 194 procent na 352 milionů nahrávek, zatímco celkový prodej alb klesl o 3,9 procenta.

Situace odráží rozdílné priority Apple a hudebního průmyslu. Zatímco nahrávací společnosti hledají možnosti jak zvýšit příjmy, značnou část tržeb Apple spojených s hudbou zajišťuje prodej přehrávačů iPod. Někteří manažeři z nahrávacích firem spekulují, že velcí vydavatelé podepíšou se společností Apple krátkodobé smlouvy a k jednáním se později vrátí. 

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dívka poslouchající nejspíše prázdný CD přehrávač.
CD přehrávačům je 35 let. Změnily hudební průmysl a odcházejí do důchodu

Úplně první CD přehrávač, Sony CDP-101, přišel na trh před pětatřiceti lety. Digitální hudební formát převálcoval své analogové předchůdce a změnil hudební...  celý článek

Kabel RMCE-BT1 s MMCX konektory doplní o bezdrátovou konektivitu většinu...
Shure představil kabel, který bezdrátově připojí i starší sluchátka

Pokud máte sluchátka Shure řady SE, již brzy je budete moci proměnit v bezdrátová.  celý článek

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.