iTunes hudbu nezdraží, i když některá vydavatelství chtějí

Prodej hudby na klasických CD nosičích stále klesá. Vydavatelství se snaží nahradit pokles těchto tržeb prodejem hudby online. Chtějí donutit iTunes, aby umožnil zvýšení cen u vybraných nahrávek. Šéf Applu Steve Jobs však trvá na svém. Cena zůstane jednotná. Nenasytné firmy mají smůlu...

Apple jedná se čtveřicí největších vydavatelství o obnově licenčních smluv, které vyprší během dvou měsíců. Apple i Universal, Warner Music, EMI a Sony BMG se k jednáním odmítají vyjádřit, avšak manažeři z hudebního průmyslu v soukromí připouštějí, že mají na vedení Apple slabý vliv.

iTunes drží, od svého počátku před třemi lety, stále stejné ceny. Za každou písničku zaplatí zákazník 0,99 dolaru. V Evropě byla cena stanovena na 99 eurocentů. Pro spotřebitele je jednotná cena srozumitelná a jednoduchá, dodává ke strategii firmy Apple její šéf Steve Jobs.

Edgar Bronfman, generální ředitel Warner Music, a manažeři z vedení Sony a EMI se však v posledních měsících snaží dosáhnout rozmanitých cen. Mohli by pak následně zvýšit ceny nových nahrávek od umělců velkých jmen a zlevnit ostatní hudební materiál.

Universal zaujal k celé situaci mírnější postoj a naznačuje, že by trh měl mít možnost rozvinout se, než se přistoupí k jakýmkoli cenovým úpravám.

Diskuse mezi Apple a hudebními vydavatelstvími bývá čas od času bouřlivá. Jobs například v minulém roce veřejně prohlásil, že je hudební průmysl nenasytný.

Tržby iTunes představují zhruba 80 procent amerického elektronického trhu s hudbou v době, kdy se nahrávací společnosti snaží nahradit pokles tržeb z kompaktních disků právě digitálním prodejem nahrávek.

Elektronický prodej nyní tvoří pět procent celkových tržeb za hudbu, ale roste výrazně. Podle agentury Nielsen Soundscan se digitální prodej loni zvýšil o 194 procent na 352 milionů nahrávek, zatímco celkový prodej alb klesl o 3,9 procenta.

Situace odráží rozdílné priority Apple a hudebního průmyslu. Zatímco nahrávací společnosti hledají možnosti jak zvýšit příjmy, značnou část tržeb Apple spojených s hudbou zajišťuje prodej přehrávačů iPod. Někteří manažeři z nahrávacích firem spekulují, že velcí vydavatelé podepíšou se společností Apple krátkodobé smlouvy a k jednáním se později vrátí. 

,