Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak bude fungovat satelitní mýtné v Česku

  16:00aktualizováno  16:00
Vláda uvažuje o zavedení satelitního mýtného i na silnicích druhé a třetí třídy. Zjišťovali jsme, jak systém funguje a zda dokáže rozpoznat vozidlo jedoucí po zpoplatněné silnici od dodávky na lesní cestě.

K platbě mýtného nejsou potřeba brány

Satelitní mýtný systém, narozdíl od stávajícího mikrovlnného, který zatím v Česku funguje, nepotřebuje žádné mýtné brány a další technologie s nimi související. Nemusí se tak stavět nové konstrukce, či řešit přívody (či výrobu) energie. Více jsme o mikrovlnném mýtném psali v tomto článku.

Zavedení mikrovlnného mýtného v roce 2006 někteří odbornící kritizovali právě z důvodu omezenosti systému a nemožnosti jeho rozšíření na další komunikace. Současná situace jim dává za pravdu. Uvažovaný satelitní systém lze poměrně jednoduše a rychle zavést na všechny typy silnic.

Uvedený fakt potvrzuje i docent Miroslav Svítek z Ústavu řídicí techniky a telematiky ČVUT v Praze. "Satelitní mýtný systém umožňuje dynamické stanovení rozsahu zpoplatněné infrastruktury a to nejen pouze na silniční infrastrukturu, ale i na centra měst, mosty, tunely, atd.," upřesňuje výhody Svítek. "Stávající mikrovlnný systém je omezen nákladnou výstavbou kontrolních bran vyžadujících stavební povolení, instalaci napájení a komunikačního spojení."

Jak funguje satelitní mýtné?

Základem je řídící jednotka OBU (On Board Unit), která bude instalována v každém voze, na které se placení mýtného vztahuje. Tato jednotka bude vybavena podrobnou digitální mapou a databází placených úseků. Pomocí signálu GPS bude stále určovat svoji polohu a pokud se bude pohybovat po placeném území, spočítá patřičnou platbu.

Schéma funkce satelitního mýtného
 

OBU jednotka ve vozidle přijímá GPS satelitní signál a vyhodnotí, zda jde o placenou vozovku. Pokud ano, spočítá projetý úsek, patřičnou cenu a tato data odešle provozovateli.

Informace o platbě pak pošle pomocí mobilního GSM datového spojení do datového centra provozovatele mýtného systému, kde se data zpracují a uloží. Vyúčtování mýtného pak probíhá podobně jako v případě telekomunikačních služeb - provozovatel automobilu dostane výpis a dlužnou částku uhradí na daný účet. 

Pozná polní cestu od dálnice? 

Každý kdo používá GPS navigaci však ví, že tento systém je poměrně nepřesný. Lehce se stane, že ačkoliv jedete po polní cestě, navigace vám tvrdošijně ukazuje, že se pohybujete po rovnoběžné dálnici. Dokáže takovýmto problémům satelitní mýtné předcházet? 

Důležitý je nastavený způsob zpoplatnění jednotlivých úseků. "Celá technologie zpracování dat z jednotky ve vozidle je nastavena tak, aby rozpoznání průjezdu zpoplatněným úsekem bylo identifikováno s vysokou spolehlivostí. Pokud tato spolehlivost není dosažena, systém úsek nezapočítá," vysvětluje Svítek.

"V rámci systému existují dvě koncepce vozidlových jednotek mýtného - tzv. „lehký klient“ (thin client) a "tlustý klient" (thick client)," říká docent Svítek. "První typ jednotky nerozpozná, že vozidlo projíždí zpoplatněným úsekem a proto musí posílat data o poloze v pravidelných časových intervalech s tím, že teprve centrální systém rozhodne, kolik kilometrů vozidlo ujelo zpoplatněných úseků. Druhá koncepce  provádí zpracování polohových dat přímo v jednotce, která rozpozná zpoplatněný úsek a do centra posílá pouze informace o jeho projetí. Uspoří se tak náklady na komunikaci a řidič je okamžitě informován o projetém zpoplatněném úseku," vysvětluje fungování mýtného Svítek.  

Co se stane když zmizí signál GPS?

Satelitní systém mýtného si poradí i s místy, kde signál GPS není. Podle docenta Svítka dokáže totiž jeho výpadky dopočítat z předchozí a budoucí polohy vozu tak, aby výsledná trajektorie dávala logický smysl. Tento způsob je navíc nutný pouze u jednotek typu thin client. "V případě tlustého klienta tuto funkci zabezpečuje sama vozidlová jednotka. Pokud výpadek trvá déle, je hlášena chyba a vozidlo podléhá dohledovému systému," upřesňuje Svítek.

Pomocí stacionárních a mobilních systémů budou všechny OBU jednotky namátkově kontrolovány - bezdrátově, přímo za jízdy. Pokud systém nahlásí chybu, vozidlo bude při nejbližší příležitosti zastaveno a jednotka podrobena kontrole. Celá koncepce počítá i s možností využití zpoplatněné silnice bez OBU jednotky - mýtné bude možno zaplatit ve speciálních kioscích, či přes internet. V případě kontroly se pak prokážete vytištěným kupónem.  





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Paul Otellini
Zemřel Paul Otellini, bývalý šéf, který upevnil pozici Intelu

Ve věku 66 let zemřel Paul Stevens Otellini, bývalý ředitel americké společnosti Intel. Ve firmě pracoval od roku 1974, od roku 1998 byl v jejím vedení.  celý článek

V uplynulých dnech byli pražští taxikáři vůči řidičům Uberu i agresivní.
Proč Uber tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a...  celý článek

StreetDrone One s jedním ze svých tvůrců, Josephem Smithem.
Nejlepší auto na hraní, co jste kdy viděli. Cenou opravdu překvapí

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Na palubce má velké červené tlačítko, které v případě nouze okamžitě odpojí autonomní řízení. Projekt s názvem StreetDrone ONE je malý autonomní elektromobil,...  celý článek

Květákové pečené placičky
Květákové pečené placičky

Zdravá dobrota na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.