Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak bude fungovat satelitní mýtné v Česku

  16:00aktualizováno  16:00
Vláda uvažuje o zavedení satelitního mýtného i na silnicích druhé a třetí třídy. Zjišťovali jsme, jak systém funguje a zda dokáže rozpoznat vozidlo jedoucí po zpoplatněné silnici od dodávky na lesní cestě.

K platbě mýtného nejsou potřeba brány

Satelitní mýtný systém, narozdíl od stávajícího mikrovlnného, který zatím v Česku funguje, nepotřebuje žádné mýtné brány a další technologie s nimi související. Nemusí se tak stavět nové konstrukce, či řešit přívody (či výrobu) energie. Více jsme o mikrovlnném mýtném psali v tomto článku.

Zavedení mikrovlnného mýtného v roce 2006 někteří odbornící kritizovali právě z důvodu omezenosti systému a nemožnosti jeho rozšíření na další komunikace. Současná situace jim dává za pravdu. Uvažovaný satelitní systém lze poměrně jednoduše a rychle zavést na všechny typy silnic.

Uvedený fakt potvrzuje i docent Miroslav Svítek z Ústavu řídicí techniky a telematiky ČVUT v Praze. "Satelitní mýtný systém umožňuje dynamické stanovení rozsahu zpoplatněné infrastruktury a to nejen pouze na silniční infrastrukturu, ale i na centra měst, mosty, tunely, atd.," upřesňuje výhody Svítek. "Stávající mikrovlnný systém je omezen nákladnou výstavbou kontrolních bran vyžadujících stavební povolení, instalaci napájení a komunikačního spojení."

Jak funguje satelitní mýtné?

Základem je řídící jednotka OBU (On Board Unit), která bude instalována v každém voze, na které se placení mýtného vztahuje. Tato jednotka bude vybavena podrobnou digitální mapou a databází placených úseků. Pomocí signálu GPS bude stále určovat svoji polohu a pokud se bude pohybovat po placeném území, spočítá patřičnou platbu.

Schéma funkce satelitního mýtného
 

OBU jednotka ve vozidle přijímá GPS satelitní signál a vyhodnotí, zda jde o placenou vozovku. Pokud ano, spočítá projetý úsek, patřičnou cenu a tato data odešle provozovateli.

Informace o platbě pak pošle pomocí mobilního GSM datového spojení do datového centra provozovatele mýtného systému, kde se data zpracují a uloží. Vyúčtování mýtného pak probíhá podobně jako v případě telekomunikačních služeb - provozovatel automobilu dostane výpis a dlužnou částku uhradí na daný účet. 

Pozná polní cestu od dálnice? 

Každý kdo používá GPS navigaci však ví, že tento systém je poměrně nepřesný. Lehce se stane, že ačkoliv jedete po polní cestě, navigace vám tvrdošijně ukazuje, že se pohybujete po rovnoběžné dálnici. Dokáže takovýmto problémům satelitní mýtné předcházet? 

Důležitý je nastavený způsob zpoplatnění jednotlivých úseků. "Celá technologie zpracování dat z jednotky ve vozidle je nastavena tak, aby rozpoznání průjezdu zpoplatněným úsekem bylo identifikováno s vysokou spolehlivostí. Pokud tato spolehlivost není dosažena, systém úsek nezapočítá," vysvětluje Svítek.

"V rámci systému existují dvě koncepce vozidlových jednotek mýtného - tzv. „lehký klient“ (thin client) a "tlustý klient" (thick client)," říká docent Svítek. "První typ jednotky nerozpozná, že vozidlo projíždí zpoplatněným úsekem a proto musí posílat data o poloze v pravidelných časových intervalech s tím, že teprve centrální systém rozhodne, kolik kilometrů vozidlo ujelo zpoplatněných úseků. Druhá koncepce  provádí zpracování polohových dat přímo v jednotce, která rozpozná zpoplatněný úsek a do centra posílá pouze informace o jeho projetí. Uspoří se tak náklady na komunikaci a řidič je okamžitě informován o projetém zpoplatněném úseku," vysvětluje fungování mýtného Svítek.  

Co se stane když zmizí signál GPS?

Satelitní systém mýtného si poradí i s místy, kde signál GPS není. Podle docenta Svítka dokáže totiž jeho výpadky dopočítat z předchozí a budoucí polohy vozu tak, aby výsledná trajektorie dávala logický smysl. Tento způsob je navíc nutný pouze u jednotek typu thin client. "V případě tlustého klienta tuto funkci zabezpečuje sama vozidlová jednotka. Pokud výpadek trvá déle, je hlášena chyba a vozidlo podléhá dohledovému systému," upřesňuje Svítek.

Pomocí stacionárních a mobilních systémů budou všechny OBU jednotky namátkově kontrolovány - bezdrátově, přímo za jízdy. Pokud systém nahlásí chybu, vozidlo bude při nejbližší příležitosti zastaveno a jednotka podrobena kontrole. Celá koncepce počítá i s možností využití zpoplatněné silnice bez OBU jednotky - mýtné bude možno zaplatit ve speciálních kioscích, či přes internet. V případě kontroly se pak prokážete vytištěným kupónem.  



Nejčtenější

Termovize: podívejte se, jak se pečou turisté na Staroměstském náměstí

Záběry z termokamery na Staroměstském náměstí

Infračervené Slow TV se vrací. Na Staroměstské náměstí v Praze jsme umístili infrakameru, která v přímém přenosu...

Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...



Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Záhada lidských lebek na rakvi velmože rozluštěna. Může za ně tajemný řád

Hrobka Jana Jiřího ze Švamberka. Detail nepravého madla v podobě dvou železných...

Nález nepoškozené hrobky a kovové rakve významného šlechtice Jana Jiřího ze Švamberka byl sám o sám o sobě...

Sulfan jako lék? V lidských buňkách možná pomáhá zvrátit stárnutí

Klíč k procesu stárnutí tkví v DNA.

Tým vědců zkoumající jednu z příčin stárnutí oznámil úspěch, a to přímo na lidských buňkách v laboratorních podmínkách....

Další z rubriky

Facebook vypustí do vesmíru svůj satelit. Chce poskytovat rychlý internet

Facebook plánuje vlastní družici (ilustrační foto)

Firma Facebook se chystá vypustit na oběžnou dráhu sérii satelitů. Pomocí nich chce poskytovat rychlý internet v...

Slavný humanoidní robot končí. Asimo dirigoval orchestr a spadl ze schodů

Humanoidní robot Asimo je první dvounohý chodící robot.

Firma Honda se rozhodla, že již nebude dále vyvíjet svého populárního dvounohého robota Asimo. Využije však zkušenosti...

Zakázat, povolit, zakázat. Plány na zbraně musely znovu z internetu

Před navržením Liberatoru Defense Distributed vytvořila návrhy na výroby 3D

Soud v USA předběžným opatřením zabránil zveřejnění digitalizovaných plánů na výrobu zbraní. Dokumenty si však stačily...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz