Jak (ne)naletět prodejcům počítačů?

  • 46
Každý, kdo někdy nakupoval součástky do svého počítače (či jej rovnou pořizoval jako komplet), musel přijít do styku s obchodníkem. Ne všichni se však ke svým zákazníkům chovají příkladně a ne každá firma je solidní. Jak nenaletět klasickým trikům? Zapojte se do diskuze!

Snaha vydělat na zákaznících jde v některých počítačových firmách za hranici únosnosti. Už když si čtete reklamní leták s vyloženě lákavou nabídkou na nový počítač firmy "XY", jste potenciální obětí.

Počítače jsou denní součástí našeho života. Setkáme se s nimi v bankách, na úřadech, v zaměstnání a jinde. Slouží ke zpracování objemných dat i videa. Pokud dříve platilo, že k úplné gramotnosti stačí umět psát a počítat, dnes je třeba znalost práce s počítačem. Proto jej potřebuje stále větší množství lidí.

Málokterý z běžných zákazníků má na rozhazování, a tak se v nabídkách počítačů orientuje především podle ceny. Je to hlavní kritérium, podle kterého počítač vybírá, a je to také jedna z největších chyb, jaké může udělat. Ne snad v tom, že by cena počítače nebyla důležitá. Ale pokud je právě cena naším jediným kritériem, jsme na nejlepší cestě stát se obětí nějakého filuty. Pokud obchodník v neseriózní firmě dospěje k závěru, že zákazník, který si k němu přišel vybírat počítač, problematice rozumí částečně nebo vůbec ne, nabídne mu to zboží, kterého má na skladě nejvíce, nebo takové, na kterém má největší provizi.

To, že si poté zákazník odnese počítač poskládaný z dílů od druhovýrobců pochybné pověsti, nikoho nezajímá. O to větší "legraci" si zmíněný zákazník užije, pokud se na počítači něco pokazí a chce jej reklamovat. Přístup firem v takovém případě bývá různý. Někdo provede výměnu poškozeného dílu na počkání a okamžitě, u jiných se musí 30 dní na "cosi" čekat. U těch "nejlepších" firem se s vámi nikdo o nějaké reklamaci bavit ani nebude.

Mezi další triky patří manipulace s označením jednotlivých produktů. Pokud si objednáte do sestavy grafickou kartu GeForce 4, ještě to nutně nemusí znamenat, že skutečně ve vašem PC zmiňovaná karta pracuje, i když se jako GeForce 4 hlásí. Kupříkladu takovýchto karet je celkem 6 základních druhů a cenové rozdíly jsou mezi nimi opravdu veliké. To samé platí o základních deskách, procesorech, operačních pamětech a dalších komponentech. Poslední dobou je módní označovat cokoliv za "značkové". V oblasti hardwaru však znamená pojem "značkové" úplně něco jiného než třeba v oděvním průmyslu. Za značkový produkt tak může být označen doslova každý zmetek.

Obratný obchodník často využívá výrazu "to nemáme... ale máme... a to je to samé". V běžné firmě se snaží obchodník nabídnout zákazníkovi lepší, anebo jinou alternativu k produktu, který zákazník požadoval. Nevěřte však tomu, že je to "to samé". Aktuálně to platí u pevných disků, zdrojů, záznamových médií a jiného druhu hardwaru nebo spotřebního materiálu. "To samé" to prostě v 99 % případů nebývá.

Dávejte si pozor na to, kde nakupujete a hlavně co nakupujete. Nemusíme připomínat, že jde o vaše peníze. Neslevujte ze specifikací výrobků, nenechejte se přemluvit ke koupi produktu, o jehož kvalitách nejste přesvědčeni. Vyhnete se tak budoucím problémům s nestabilitou počítače a zbytečným výdajům navíc při upgradu.

S vaší laskavou pomocí bychom chtěli formulovat několik zásad, kterých by se měl zákazník držet, aby nenaletěl pochybným obchodníkům.
Pokud máte i vy špatné zkušenosti a stali jste se obětí nekalých praktik obchodníků, neváhejte a podělte se s ostatními v naší diskusi.