Jak přiznat daň přes internet - podrobný návod

  • 23
Letos poprvé mají poplatníci z daně příjmů v řádném termínu možnost podat daňové přiznání prostřednictvím internetu. Mnozí však nevědí, jak takové přiznání vůbec podat a co vše je k tomu potřeba. Technet.cz vám poradí, jak na to.
V elektronizaci státní správy sice Česká republika zaostává za celoevropským průměrem, ale na druhou stranu v tomto ohledu zase nepatříme k zaostalým zemím. I když politická reprezentace podle svých vyjádření chápe důležitost kroků vedoucích k systému tzv. elektronické vlády, není zase až tak vidět. Mnohé se ale již podařilo. Existují již elektronické podatelny a máme možnost nahlížet do různých rejstříků a seznamů. V neposlední řadě se rozšiřují i možnosti různých podání, které se dříve musely vyřizovat osobně.

Například tento rok poprvé mají fyzické a právnické osoby možnost podávat přiznání k dani z příjmů v řádném termínu prostřednictvím internetu. Podívejte se, jaké hlavní kroky musí každý zájemce o tuto službu učinit.

Získejte elektronický podpis

Tak jako běžné daňové přiznání, je potřeba váš podpis i na daňovém přiznání zasílaném elektronickou cestou. V tomto případě se používá digitální či chcete-li elektronický podpis. Takový elektronický podpis musí být podložen tzv. kvalifikovaným certifikátem, který finanční úřad přijímá a na jehož základě může elektronický podpis ověřit.

Dostupná elektronická podání

Elektronické podání pro daňovou správu nabízí v současnosti zpracování následujících písemností:

  • Daňové přiznání z příjmu fyzických osob typ A a B
  • Daňové přiznání z příjmu právnických osob
  • Přiznání k dani z přidané hodnoty
  • Daňové přiznání k dani silniční
  • Daňové přiznání k dani z nemovitostí
  • Oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám
  • Obecná písemnost

Formuláře žádostí, dokladů a potvrzení, nutných k přiznání dávek Státní sociální podpory na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí

  • Státní sociální podpora (Ministerstvo práce a sociálních věcí)
  • Sociální pojištění (Česká správa sociálního zabezpečení)

    Formuláře zdravotních pojišťoven:

  • Všeobecná zdravotní pojišťovna
  • Zdravotní pojišťovna Metal-Aliance
  • Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví
  • Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra
  • Vojenská zdravotní pojišťovna

  • Veřejnému ochránci práv je možné podat podnět prostřednictvím elektronického formuláře.

    Formuláře pro zápis do obchodního rejstříku a pro potřebu soudní spolupráce v civilních věcech v rámci EU na stránkách Ministerstvo spravedlnosti.

    V České republice takový certifikát získáte zatím jen od jednoho subjektu První certifikační autority (I.CA), který jej však nenabízí zrovna nejlevněji. Úskalí při získávání kvalifikovaného certifikátu je tak hned několik. Díky ceně přesahující 700 korun s DPH se nevyplatí pořizovat si jej pouze na tuto jednorázovou akci. Dále k získání certifikátu musíte osobně navštívit kontaktní pracoviště I.CA, kde bude ověřena vaše žádost a vy budete moci získat osobní kvalifikovaný certifikát. Jeho platnost je jeden rok a po uplynutí této doby si jej budete muset zakoupit znovu.

    Vzhůru na úřad

    V případě, že jste si již obstarali kvalifikovaný certifikát máte jeden z nejnáročnějších úkonů za sebou. Nyní je potřeba vyhotovit daňové přiznání v elektronické formě tak, aby jej dokázal příslušný finanční úřad (FÚ) zpracovat.

    Využít k tomu můžete jednak elektronického formuláře, který je k dispozici na stránkách ministerstva, nebo také výstup z vašeho účetního programu, pokud splňuje výše zmíněný požadavek. Na těchto stránkách je také k dispozici popis struktury databázového souboru, se kterým FÚ pracují.

    V případě, že se rozhodnete využít elektronický formulář ze stránek Ministrestva financí, musíte při jeho nahrávání do prohlížeče povolit spuštění příslušného programu. Více o nahrání aplikace a dalších požadavcích zde.

     elektronický formulář daňového přiznání

    Samotný formulář pak budete muset vyplnit podle svých údajů z účetnictví. Ke správnému vyplnění vám může pomoci nápověda, která se skrývá za ikonkou otazníku v pravém horním rohu.

    Na jednotlivé oddíly se dostanete prostřednictvím záložek vlevo. Ostatní ikonky vpravo vám umožní v následujícím pořadí:
  • vyplnit nový formulář,
  • zkontrolovat správné zadávání a případný výpis nesrovnalostí,
  • automaticky vypočítat a doplnit do příslušných polí údaje u kterých to lze provést,
  • vytisknout formulář, s nímž můžete nadále nakládat jako s papírovým formulářem,
  • uložit údaje tak, aby je bylo možno odeslat přes internet.
  • Právě poslední zmíněnou možnost využijete pro elektronické podání. Otevře se vám další okno, kde budete moci jednak doplnit hlavičku pro podání a také si vše zkontrolovat a opravit.

    elektronický formulář daňového přiznání

    Pak využijete ikonku se zobrazením dvouocasého lva, která se nachází v pravém horním rohu vedle otazníku. Následně budete v dalším okně vyzváni, abyste soubor uložili nebo jej odeslali na příslušnou adresu. Datovou zprávu opatříte zaručeným elektronickým podpisem a odešlete.

    Počítač vše nevyřeší

    I tak se návštěvě pošty či FÚ však vyhnete pouze v případě, že podáváte přiznání k dani z příjmů bez příloh. Ať se již jedná o potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti nebo potvrzení o částkách placených na životní pojištění či penzijní připojištění, vše musí dostat příslušný finanční úřad v papírové podobě.