Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se napojuje ropovod IKL, který může nahradit ropu v Družbě

aktualizováno  9:12
Ropovod IKL byl finálně napojen na novou přečerpávací stanici v Benešovicích. Od této chvíle již technicky dokáže plně nahradit ropovod Družba z Ruska. Zásadně tím přispívá ke zvýšení energetické nezávislosti České republiky.

Čištění konců ropovodu před napojením na přečerpávací stanici | foto: MERO a.s.

Úpravy umožnily zvýšit přepravní kapacitu ropovodu IKL a zlepšit podmínky pro údržbu. Čisticí a měřicí ježci nyní mohou putovat potrubím postupně vždy polovinou celkové trasy z bavorského Vohburgu do Centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi. Ropovod IKL navíc přispívá zásadním způsobem ke zvýšení energetické nezávislosti České republiky.

Ropovod IKL je nyní schopen plnohodnotně svou kapacitou nahradit případný výpadek dodávek z ropovodu Družba. Ve Vohburgu je ropovod IKL napojen na ropovod TAL. Ropovod TAL začíná v italském přístavu Terst.

Před spuštěním nové přečerpávací stanice v Benešovicích neplánovaně testoval použitou technologii přírodní živel. Část zařízení ještě nepoužívané stanice v testu přírody neobstála. Následovaly úpravy, aby se situace neopakovala. Teprve poté se mohlo přistoupit k napojení ropovodu na přečerpávací stanici.

Ropovod IKL
Přečerpávací stanice v Benešovicích

Spuštění ropovodu IKL po připojení na nová čerpadla proběhlo v tichosti, symbolicky 7. listopadu 2008.

Technet.cz o ropě v Česku

Ve vrtulníku jsme hlídkovali nad nejmodernějším ropovodem v Evropě


Fotoreportáž: byli jsme poslední lidé uvnitř největšího tanku na ropu v Evropě


Když praskne ropovod. Jak se likviduje havárie na česko - německých hranicích

"V úterý 28. října 2008 byl z Vohburgu poslán dvojitý dělicí ježek," uvedl pro redakci Ing. Jiří Peterka ze společnosti Mero a.s., která dopravuje ropu na území Česka. "Poté proběhly další práce. Například na všech potrubních dílech byla provedena tlaková zkouška," doplnil inženýr.

Ropovod IKL -Benešovice

Prostor pro ostrý výřez byl odkopán, na potrubí se navařily návarky pro odsávání ropy.

Ropovod IKL -Benešovice

Po zastavení ježka za LV 30  (označení armaturní šachty) firma CEPS vyprázdnila ropu z úseku u čerpací stanice kompresorem  a posunula dělicího ježka za LV 31 (označení armaturní šachty). Poslední zbytky ropy byly odsáty přes návarky. Pracovníci firmy Streicher zahájili řezání ropovodu rourořezy. Na výřez ropovodu netrpělivě čekají vědci. Získají údaje o přibližně deset let používaném materiálu.

Ropovod IKL -Benešovice

Po vyjmutí vyříznutého potrubí ropovodu v délce cca 40 m zahájili hasiči čištění konců ropovodu, ve směru do Německa vložili balon a zhotovili jílovou zátku.

Ropovod IKL -Benešovice

Ve směru do CTR vložili pracovníci údržby těsnicí zátku, poté hasiči zhotovili  jílovou zátku. Potrubí bylo připraveno pro zahájení pasování a svařování. 

Ropovod IKL -Benešovice

Pracovníci ČKD a Streicher začali pasovat vodorovné oblouky do připravených třmenů betonových patek.

Ropovod IKL -Benešovice

Potrubí bylo po ustavení upevněno centrátory. Dělníci zahájili svařování. Všechny poje byly podrobeny 100% rentgenové kontrole.

Ropovod IKL -Benešovice

Potrubí bylo po zaizolování podzemních části podsypáno a zhutněno.

 
Pracovníci MERO ČR a ČKD PRAHA DIZ ještě naposledy zkontrolovali všechny armatury. Poté započalo  přepouštění ropy. Postupně se zaplavila příjmová ježkovací komora, odvzdušňování bylo směrováno do slopové nádrže. Nakonec byl vyndán z ježkové komory těsnicí balon. Těsnicí zátka pokračovala s ropou do komory v CTR.

Na druhé straně tekla ropa tranzitem až k LV 31  (označení armaturní šachty), kde se odvzdušňovalo do vozidla CAS. Nakonec byly dispečery velínu ve Vohburgu otevírány postupně všechny uzavřené armatury, aby se vyrovnaly tlaky a mohl být zahájen provoz ropovodu IKL. Čerpání suroviny ropovodem IKL bylo zahájeno 7. listopadu 2008 v 00:15 hodin.




Hlavní zprávy

Další z rubriky

„Počítačovou evolucí“ vytvořený návrh křídla pro Boeing 777. Podobné uspořádání...
Počítač navrhl křídlo pro Boeing 777. A je už na pohled jiné

Konstruktéři si nechali od počítače od základu navrhnout nové křídlo pro Boeing 777. Výsledný návrh je lehčí než dnešní konstrukce a ve vnitřku skrývá prvky,...  celý článek

Paul Otellini
Zemřel Paul Otellini, bývalý šéf, který upevnil pozici Intelu

Ve věku 66 let zemřel Paul Stevens Otellini, bývalý ředitel americké společnosti Intel. Ve firmě pracoval od roku 1974, od roku 1998 byl v jejím vedení.  celý článek

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.