Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se naučit létat. Vyzkoušeli jsme trenažér dopravního letadla

Otestovali jsme letový simulátor, ve kterém se školí piloti dopravních letadel Airbus 320. Podívejte se, jak se učí létat. Uvnitř rozsáhlá fotogalerie.

Pohled z čelního okna kabiny simulátoru Airbus A320 | foto: Václav Nývlt

Nový letový simulátor Airbusu A320 zprovoznily České aerolinie a trénují na něm naši i zahraniční piloti. Prozkoumali jsme ho zevnitř i zvenku, prošli řídící počítačový sál (serverovnu), vizualizační systém, generátory hydraulického tlaku i vzduchotechniku. Podívejte se s námi do zákulisí výcviku pilotů nejen ČSA.

Kde se pilot stane pilotem

Výcvik pilotů je během na dlouhou trať. Zatímco v autoškole vás posadí za volant prakticky ihned, pilot se k řízení opravdového letadla hned tak nedostane. A to z pochopitelných důvodů.

Pilotování dopravního letadla je nesrovnatelně náročnější než řízení dvojstopého motorového vozidla a žádná chyba se neodpouští. Neobratné počínání řidiče na parkovišti může vést maximálně k odřeným či pomačkaným plechům, při nešikovném zkušebním přistání by se letadlo mohlo vážně poškodit, případně i zničit. To by byl při cenách letadel velký problém, nemluvě o možných bezpečnostních rizicích.

Dalším důvodem je fakt, že letadla leteckým společnostem vydělávají jen tehdy, jsou-li ve vzduchu a plné pasažérů. Pokud letadlo stojí v hangáru, případně by létalo ve cvičebním režimu, docházelo by k velkým ztrátám. Nehledě na amortizaci a náklady na palivo.

Své první praktické kroky při výcviku na řízení velkého dopravního letadla tedy piloti podnikají u počítačů s CBT systémem (Computer Based Training) později na specializovaných systémech s dotykovými displeji znázorňující prostředí kabiny skutečných letadel a nakonec ve „full-flight“ letových simulátorech konkrétních letadel. Do kabiny opravdového letadla usedají, až když jsou plně připraveni a přezkoušeni.

Posledním přírůstkem mezi simulátory střediska Výcviku posádek tréninkového centra ČSA je full-flight simulátor Thales s vizualizačním systémem firmy Rockwell Collins, simulující kokpit a chování letounu Airbus A320.

Začněme prohlídku výcvikového střediska na nejatraktivnějším místě - přímo v kabině nového simulátoru Airbus A320 (a podobného A319).

Realita do puntíku

Stačí pár minut v kabině simulátoru a už vás ani nenapadne, že máte pod nohama betonovou podlahu a nad hlavou střechu hangáru. Prostě letíte vysoko v oblacích, pod vámi ubíhá krajina, která je zcela shodná s opravdovým terénem v těch místech - včetně domů, silnic, lesů ... jejím základem jsou totiž satelitní snímky planety. K dispozici mají piloti skoro celý svět, včetně reálných modelů letišť a přistávacích drah.

Dovolím si tvrdit, že pokud byste během opravdového letu pilota rychle uspali, převezli do simulátoru a probudili ve stejném místě simulovaného letu, tak ani nepozná, že již „pilotuje“ jen serverovnu plnou počítačů. Během našich zkušebních simulovaných letů se z úst pasažérů střídavě ozývalo: „hele - tady v tom domě bydlím“, „koukněte - obora Hvězda“ ... Při nízkých průletech dokonce vidíte hustý provoz na dálnicích a silnicích.

Ačkoli byl během většiny novinářských demonstrací vypnut hydraulický systém, pocit akcelerace, stoupání, klesání či náklonů v zatáčkách byl i tak velmi výrazný, někteří pocítili při pohledu na vzdalující se terén závrať. Lidský mozek se nechá ošálit poměrně snadno...

Jaké je to ovládat Airbus?

Měli jsme dokonce možnost si na chvíli zkusit letadlo ovládat. Směr letu, klesání i stoupání, to vše se řídí malým joystickem - každý pilot má jeden. Padne výborně do ruky a letadlo na něj reaguje nečekaně citlivě a ochotně. Proto jsem byl občas leteckým instruktorem napomenut „neklesejte tak zhurta, rozlijete pasažérům kafe“ a když jsem při přistání k ranveji sestupoval pro změnu příliš opatrně, zavelel „přebírám řízení“ a letoun na dráhu posadil raději sám.

Docela mne překvapila vysoká míra automatizace letadla. Spoustu nastavení, výpočtů a například vyvažování letadla provádí letecké řídící systémy zcela automaticky. Pilot se však může kdykoli rozhodnout převzít kontrolu nad letadlem.

Mé trochu puberťácké žádosti, zda bych mohl v simulátoru zkusmo havarovat, nebylo vyhověno. Návrh byl označen jako zcela nevhodný, navíc jsem byl upozorněn, že kontrolní letové systémy by to beztak ani nedovolily.

Celkový pohled do kokpitu simulátoru. Veškeré vybavení je převzato ze sériového A320.

Pohled z oken zajišťuje výkonný grafický a projekční systém EP1000CT/ESCP2000 firmy Rockwell Collins. Míra realističnosti je úžasná ...

... dokonce na přistávacích plochách vidíte stopy po přistání jiných letadel.

Nastavení letových podmínek - umí poručit větru i dešti

V kokpitu nalezneme i prvky, které ve standardní pilotní kabině nenajdeme. Například tyto dva velké dotykové displeje, na kterých se nastavují letové podmínky.

Boční větry, tlakové výše i níže, různé proudění, bouře ... při tréningu lze simulovat jakékoli myslitelné povětrnostní podmínky. Není také problém simulovat různé poruchy letadla. Pilota tak mohou připravit i na situace, které za celý svůj profesní život nepotká. Ale i kdyby potkal, dokáže je řešit.

Během demonstrace jsem byl svědkem výpadku pravého motoru, pilot a kontrolní systémy okamžitě reagovaly a já bych jako pasažér vůbec nic nepoznal.

Zvenku simulátor připomíná kosmické plavidlo

Zatímco interiér simulátoru je se vzorovým letadlem identický, o exteriéru se to říci opravdu nedá.

trenazer A320 - celek zepředu

Většina ploch v kokpitu je obsazena ovládacími prvky.

Čelní pohled na simulátor.

Simulátor nemá z venku žádná okna ani otvory. Výhled z oken pilotů simuluje projekční systém, přívod vzduchu zajišťuje výkonná vzduchotechnika. Ta má na starosti i chlazení elektroniky.

trenazer zeshora

Do simulátoru lze vstoupit jedině po sklápěcím můstku vedoucímu k úzkým vstupním dveřím. Vedle dveří je ještě vchod se žebříkem, kterým se dostanete na střechu, kde jsou umístěny projektory vizualizačního systému.

Před „startem“ se můstek odpojí od kabiny a zvedne nahoru, aby nepřekážela volnému pohybu simulátoru.

Detail vstupu do simulátoru.

Hydraulika pro svobodu pohybu

Protože se během letu a vlivem povětrnostních podmínek letadlo různě naklání, při turbulenci i třese, musí podobné pohyby dokázat vykouzlit i simulátor. Z toho důvodu je kabina uložena na pohyblivém hydraulickém systému.

trenazer A320 - spodek - celek

Hydraulický systém se šesti stupni volnosti dokáže simulovat širokou škálu různých náklonů. Maximem je náklon 30° - což je sklon, se kterým se v letadle naprostá většina cestujících nikdy nesetká.

trenazer A320 - hydraulický systém _úchyt

Hydrostatické válce se zpětnou vazbou a servoventily dokáží hbitě reagovat i na prudké změny. Klouby jsou kryty ochrannými vaky.

Obrázek není k dispozici

V těsném sousedství s kabinou simulátoru je řídící systém hydrauliky. Na něm obsluha nastaví vše potřebné, aniž by musela chodit do vzdálenější místnosti s hydraulickým zdrojem.

trenazer A320 - generator koure

Pro výcvik nouzových situací je připraven i vyvíječ kouře, který v případě simulace požáru v kokpitu letadla může kabinu zaplnit dýmem.

trenazer A320 - hasici system - detail

A pokud by k nějakému problému během výcviku došlo doopravdy, je zde pro všechny případy nachystán i hasicí systém.

Kabina je uchycena ve třech bodech na šesti hydraulických válcích. V pozadí vidíte kabelové svazky a přívody vzduchotechniky.

Detail ukotvení k podlaze.

Pohybový systém je doplněn hydraulickými akumulátory, které slouží k vyrovnání velkých změn tlaku v hydraulickém systému.

Tlak je do systému přiveden z hydraulického zdroje (HPU)podzemní šachtou tlakovými hadicemi (černé barvy).

Ovládací jednotka hydraulického systému s dotykovým displejem.

Za vším hledej serverovnu

Srdcem celého simulátoru je počítačový sál, ke kterému se jde po kovových schodech o patro výš a s kabinou je propojen svazkem kabelů tažených instalační šachtou.

Součástí počítačového sálu je pracoviště techniků, odkud se také celý systém nastavuje a konfiguruje.

trenazer A320 - serverovna

Bílé skříně ukrývají letové kontrolní a řídící systémy, které obvykle v letadle naleznete v prostoru „avionic bay“. V pozadí vidíte černou skříň s vizualizačním systémem, jehož detail vidíte na obrázku vpravo.

V tomto racku se skrývá vizualizační počítač.

Další dvě místnosti v pozadí

trenazer A320 - strojovna - kompresory

První pro chod simulátoru nezbytnou místností, kam se zpravidla nikdy nepodívá ani cvičený pilot, je prostor hydraulického zdroje. Ten zásobuje tlakem nejen nový simulátor A320, ale i další výcvikové zařízení.

trenazer A320 - strojovna - vedení klimatizace_5

Poněkud zaplněnější je místnost se vzduchotechnikou. Ta nejen zásobuje simulátor čerstvým vzduchem, ale také chladí jeho elektronické obvody. Zároveň tuto službu plní i dalším výcvikovým zařízením a temperuje i společné prostory.

Místnost se vzduchotechnikou poprvé ...

... místnost se vzduchotechnikou podruhé.

Letem po budově střediska Výcvik posádek letadel ČSA

Nový full-flight simulátor A320 není samo sebou jediným výcvikovým zařízením střediska Výcvik posádek letadel ČSA. Pojďme se na závěr telegraficky podívat i na ostatní.

Budova výcvikového centra se nalézá v prostoru Starého letiště Praha.

trenažér _základní

Zde se cvičí piloti v začátcích. Na dotykových displejích jsou přístroje a ovládací prvky letadla A320.

trenažér _skluzy

V jiné části budovy se cvičí palubní personál (cabin crew) k rychlé a bezproblémové evakuaci letadel flotily ČSA.

Vybavení střediska Výcvik posádek letadel ČSA

Full-fligh simulator A320
Full-fligh simulator A320
výrobce: THALES Training&Simulation
rok výroby: 1999
rok nasazení u ČSA:2007(po značné modernizaci)
řídící počítače:VME - 2x Power PC 32 bit
operační systém:na bázi Unixu
hydraulická základna: 6 stupňů volnosti
hydraulická čerpadla:3x 45 kW
vizualizační systém: Rockwell-Colins (E&S) EP1000/ESCP2000
řídící počítač vizualizačního systému:průmyslové PC (CPU 8x Intel Itanium, OS Windows XP Pro)
zorné pole:kolimované 180° x 40°
hmotnost pohyblivé kabiny: cca 15 tun
Full-flight simulator B737 - 400/500
Full-flight simulator B737 - 400/500
výrobce:CAE ltd., Kanada
rok výroby:1989
rok nasazení u ČSA:2000 (po modernizaci)
řídící počítač:2x VAX3800 32bit, operační systém VMS
hydraulická základna:6 stupňů volnosti
hydraulická čerpadla:3 x 37 kW
vizualizační systém: MaxVue Plus
vizualizační počítač: IBM RS6000 (CPU PowerPC640), OS Linux, 32 bit
projektory:3x Barco
zorné pole: kolimované 180° x 40°
hmotnost pohyblivé kabiny:cca 13 tun
vytíženost simulátoru:20 hodin denně

simulátor ATR bez pohyblivé základny:

Flight Training Device ATR 42/72
Flight Training Device ATR 42/72
výrobce: Mechatronix System Inc., Kanada
rok výroby:2005
nasazen v ČSA:2006
hydraulická základna:bez pohyblivé základny
počítačové vybavení: 10x průmyslové PC, OS Linux a Windows XP Pro
projektory:3x InFocus LP680
zorné pole:180° x 40°

počítačový systém znázorňující prostředí letadla:

MFTD-A320
MFTD-A320
výrobce: CAE ltd., Kanada
počítačové vybavení:4 x PC, OS Windows 2000

V komplexu je také 14 učeben s kapacitou 285 studentů, vybavených počítači, projektory, předlohovými kamerami a audiovizuální elektronikou.

K dispozici jsou i postupové trenažéry s Microsoft Flight Simulator PS2004.

Nechybí ani požární simulátory a trenažery dveří a nouzových východů.

Kabina simulátoru Boeing B-737 kanadské firmy CAE je také identická se skutečným letadlem.

trenazer B737 - graficky system

Řídící počítače simulátoru B737.

trenazer B737 - kokpit pohled z oken_2

Výhled z oken pilotů zajišťuje výkonný vizualizační systém Maxvue Plus. Realističnost prostředí sice nedosahuje špičkové úrovně nového simulátoru Thales, ale i tak údajně patří k těm nejlepším.

Obrázek není k dispozici

Řídící centrum hydrauliky je poněkud větší.

trenazer B737 - kompresory_2

Hydraulický zdroj simulátoru B737 je také rozměrnější ...

trenazer B737 - rozvod hydrauliky

... nicméně samotný hydraulický systém se od toho nového příliš neliší.

  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Patnáct zbytečných obětí. Před 100 lety vybuchl důl Gabriela na Ostravsku

v diskusi jsou 4 příspěvky

12. dubna 2024

Dvanáctý duben 1924 přinesl vážnou důlní katastrofu v Československu. Výbuch v dole Gabriela v...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi nejsou příspěvky

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa

v diskusi jsou 2 příspěvky

17. dubna 2024  15:12

Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...

Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie

v diskusi je 7 příspěvků

17. dubna 2024  11:50

Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...