Jak se postavily ATI a nVIDIA k podvádění v benchmarku 3D Mark03?

  • 8
Ještě ani neutichnul rozruch okolo kontroverzního, někým vychvalovaného, jiným zase nenáviděného syntetického benchmarku 3D Mark03, a již je tu nový skandál. O ten se postaraly společnosti ATI a nVIDIA. Jak se k podvádění, které mělo zajistit lepší výkon, než jaký ve skutečnosti karty mají, firmy staví?

Poté, co se minulý týden provalila informace o tweakování předních dvou výrobců grafických akcelerátorů, tedy ATI a nVIDIA, vyšla prakticky vzápětí i oficiální vyjádření obou těchto firem. Každá společnost zaujala poněkud jiný přístup k již avizovanému „průšvihu“.

Ten se dostal na světlo po provedeném auditu samotných programátorů nového syntetického benchmarku 3D Mark03. Jejich závěry byly následující: „Objevili jsme některá slabá místa, jež dovolila některým speciálně upraveným ovladačům uměle zvyšovat počet dosažených bodů.“ Týkalo se to zejména detonátorů 44.03 a driverů karet Radeon - ATI Catalyst 3.4. Audit našel všechny tyto chyby a programátoři na ně vydali záplatu v podobě patche s označením 3D Mark03 Patch 330 (4.9 MB). Přední HW servery se v tomto problému samozřejmě pořádně pošťouraly a vyžádaly si stanoviska obou společností.

Logo společnosti Futuremark

Co na to nVIDIA?
Společnost se k tomuto průšvihu postavila více než zajímavě. Jeden z nejmenovaných šéfů odpověděl na některé položené dotazy v takovém duchu, ze kterého lze vyvodit, že společnost FutureMark úmyslně vyvinula testovací nástroj, který má poškozovat jejich novou rodinu čipů GeForce FX. Z toho prý dále vyplývá, že jejich výrobky jsou méně výkonné než ty konkurenční od ATI. Zároveň dodal: „Na vývoji nového syntetického benchmarku jsme se nepodíleli zejména proto, že to není levná záležitost, stálo by nás to více než několik stovek tisíc dolarů”. Což není opravdu málo. Tudíž samozřejmě nedostali příležitost k napsání odpovídajících shaderů tak, jak by učinili se svými vývojáři. nVIDIA neví, co FutureMark provedla, ale myslí si, že vývojáři se úmyslně postarali o to, aby se jejich čipy ukázaly ve špatném světle. „Jestliže se podíváte na reálné benchmarky, jako jsou Unreal Tournament 2003 a Doom 3, tak vám logicky vyjde, že GeForce FX 5900 Ultra je v současné době nejrychlejší kartou na světě,“ dodal nejmenovaný šéf.

Oficiální zpráva tedy bohužel nehovoří o podvodech v nových detonátorech FX, díky kterým společnost dosáhla o více jak 20 % lepších výsledků v porovnání s předchozí verzí driverů.

A jak se k tomu postavila ATI?
Kanadská společnost se celému problému postavila zcela obráceně. Na rozdíl od svého konkurenta poslala stanovisko ředitele oddělení pro styk s veřejností Chrise Evedena, ve kterém otevřeně hovoří o tweakování. Programátoři FutureMarku objevili jen jednu část benchmarku, ve kterém ATI  podvádí. Konkrétně jde o čtvrtý test, v němž získává necelá dvě procenta na celkovém skóre. „ Naše shadery jsou matematicky i funkčně identické s těmi, jež jsou navrhnuty FutureMarkem, a nejsou v nich použity žádné komprese.“ ATI využila jejich architektury a maximálně upravila pořadí instrukcí. „Podobné optimalizace pracují i ve hrách, a ty pak napomáhají ke zvýšení výkonu, ale v žádném případě neredukují obrazovou kvalitu,“ dodal Chris Eveden. Jelikož si je společnost vědoma toho, že tyto zprávy by mohly vést k otázkám o legitimitě testovacích výsledků, v příštích katalyzorátorech tuto optimalizaci vypustí.

Závěrem
ATI byla tedy méně agresivní než společnost nVIDIA. Ta totiž dokonce obvinila FutureMark, že vyvíjí benchmark, jenž je záměrně poškozuje. Vypuštění optimalizace u nových Radeon ovladačů je již zřejmě zbytečné. Již v pátek totiž vyšel nový patch, který díry v 3D Marku zalepuje. Shrnuto, podtrženo. Jestliže nejste stále pevně rozhodnuti o tom, které ze společností budete držet palce, máte možná o důvod více. Doposud se totiž hádky točily kolem výkonů jednotlivých čipů. Uživatelé se přeli zejména o to, která společnost vyrábí nejrychlejší čipy. V následujících několika dnech tomu bude zřejmě jinak...