Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se řídí vlaky na pražském Hlavním nádraží. Fotoreportáž

aktualizováno 
Snad každý již někdy cestoval z pražského Hlavního nádraží. Prošel složitým labyrintem schodišť, hal, chodeb, aby skončil na špinavém nástupišti, ze kterého jel právě jeho vlak. O tom, jak se zařídí, aby vlak přijel právě na vaše nástupiště, se dočtete v článku.

hlavní nádraží Praha | foto: Technet

Hlavní nádraží v Praze slouží výhradně osobní dopravě. Provoz je místy natolik frekventovaný, že staniční rozhlas kapacitně nestačí. Veškerý provoz Hlavního nádraží v Praze se řídí ze druhého patra původní budovy (architekta Fanty) v Dopravní kanceláři.

Pohyb vlaků, lokomotiv a dalších drážních vozidel na sedmi nástupištích, dvaceti kolejích, osmdesátipěti výhybkách a přibližně dvaceti kilometrech kolejí řídí vždy pouze čtyřčlenná parta lidí a to ve dvanáctihodinových směnách. Tito zaměstnanci ČD organizují provoz na třech tratích, které vedou na nádraží.

Na vinohradské straně vedou přes tři tunely dvě tratě, a to na čtyřech kolejích do Vršovic a na dvou kolejích na Vyšehrad (směr Smíchov). Na opačné straně se jezdí pouze po jedné koleji na Vítkov, odkud jedna kolej vede na Vysočany (s odbočkou do Holešovic ) a druhá na Libeň. Druhá kolej, po které se ještě před nedávnem jezdilo od Libně po tzv. Hrabovské spojce je nyní zrušena. V místech Hrabovské spojky se staví čtyři nové koleje na tzv. Novém spojení.

Dopravní kancelář na železniční stanici Praha Hlavní nádraží je výškově členěna.  Nejníže je pracoviště dvou výpravčích – panelistů. Nad nimi v druhé řadě je vedoucí směny – hlavní výpravčí. Nejvýš je místo operátorky, která má na starost staniční informační systémy.

Hlavní výpravčí je nejen vedoucí směny výpravčích, ale má navíc na starost organizaci dopravy mezi Hlavním nádražím a ostatními stanicemi (Vítkov - Holešovice, Vysočany, Libeň, Vršovice, Vyšehrad - Smíchov). Provoz od Libně a Vysočan přes Vítkov řídí stanice Holešovice. Na obrázku je krátká porada operátorky s hlavním výpravčím ve dvanáct deset 30. června 2006 před hlášením mimořádnosti ve stanici (obrat a přípoj od zpožděného vlaku).

Všichni výpravčí mají své monitory a komunikační zařízení. Navíc mají k dispozici velký (duplicitní) obraz kolejiště, záběry kamer a odjezdy vlaků. To proto, aby mohli pracovat přesně a bez případných výpadků. V ČR se budováním nových zabezpečovacích zařízení značně snižuje možnost vzniku nehody ze strany železnice. 

Výpravčí – panelista řídí provoz právě jedné poloviny stanice. Proto jsou v jedné směně dva. Pomocí počítačů JOP (tzv. jednotné obslužné pracoviště) řídí reléový zabezpečovací systém AŽD 71. Mají na starost mnoho úkonů. Mezi ně patří zajištění volnosti koleje, dále panelisté obsluhují výhybky, řídí světelná návěstidla (lidově zvaná semafory) a nakonec  také zajistí přenos čísla vlaku. Jak to funguje? Výpravčí pomocí počítačové myši staví vlakovou cestu (odkud, po jaké koleji a kam má vlak jet). Zařízení zjistí, zda je vlaková cesta volná, přestaví výhybky a pomocí návěstidla dovolí jízdu.

 

Na obrázku vyjíždí vlak směrem na Smíchov na „žlutou“. Pokud svítí na návěstidle jedna  žlutá, strojvedoucí jede na tzv. výstrahu. Mohou svítit také dvě žluté, to znamená kromě výstrahy také rychlost 40 kilometrů za hodinu. Vzadu jsou vidět lokomotivy, které na bílou barvu (na návěstidle) provádí posun (výměnu lokomotiv).

 

Přehled o práci výpravčích a dopravní situaci musí mít operátorka, která řídí staniční rozhlas a informační systém. Vybírá typ hlášení (před příjezdem, po příjezdu, při pobytu vlaku a také před jeho odjezdem). Hlášení pak provádí počítač pomocí hlasu muže nebo ženy. Velmi často celý den hlásí jen počítač. Pouze v případech mimořádností můžete slyšet živý hlas operátorky.

Dále operátorka řídí všechna informační zařízení. V halách se nachází dvě velké tabule pro příjezdy, dvě velké tabule pro odjezdy a hlavní odjezdový panel. V podchodech se nachází 50 informačních panelů a na nástupištích najdeme asi 60 informačních panelů (zaokrouhlení na desítky). Navíc se jedná o dva druhy systémů a to o starší Pragotron a novější Solari.

 

Informační systém Solari pro odjezdy

 

Informační systém Solari pro příjezdy

 

Informační systém starých nástupišť typu Pragotron

 

Informační sytém nových nástupišť typu Solari

 

Most Malá Hrabovka již neslouží svému účelu a zažívá tak, bez kolejového svršku a trolejí, své poslední dny existence. V pozadí je stavba estakády Nového spojení. Po něm budou přijíždět vlaky po čtyřech kolejích novými tunely pod Vítkovem (směrem od Libně, Vysočan a Holešovic) stokilometrovou rychlostí. Dnes je od Libně provoz pouze po jedné koleji a to maximálně čtyřicítkou (nízká kapacita tratě je příčinou případných zpoždění) . Po této koleji přes starý Vítkovský tunel navíc nemohou jezdit všechny vlaky, proto některé jsou trasovány přes Malešice.

Základní údaje o Hlavním nádraží v Praze

Počet tratí pro příjezdy- (odjezdy) 3
Počet nástupišť 7
Průměrný denní počet výchozích vlaků s přepravou cestujících 155
Průměrný denní počet končících vlaků s přepravou cestujících 150
Průměrný denní počet projíždějících vlaků s přepravou cestujících  70
Délka kolejiště 20 km
Počet kolejí   20
Počet kusých kolejí 12
Počet výhybek 85

Další fotografie:

Odtud je odbavováno živé hlášení nádražního rozhlasu

Celkový pohled na velín

Tunely u Hlavního nádraží

Pracoviště druhého výpravčího-panelisty

Porada s hlavním výpravčím

Pilíře Nového spojení

Monitorové zátiší

 

Monitor s odjezdy vlaků

Lokomotiva s vagóny...

... a při posunu

Záběry kamer z klíčových míst nádraží

Hrabovka bez kolejí

Hlavní výpravčí

Jaké jsou vaše zkušenosti s ČD? Podělte se o ně v diskuzi.



Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Slyšíte obraz? Vyzkoušejte si, zda jste jedním ze čtyř lidí

Máte pocit, že něco slyšíte při sledování GIFů?

Se vzrůstající oblibou GIFů si čím dál více lidí na sobě všímá zvláštního jevu: při pozorování tichého obrázku mají...

Další z rubriky

Koncentráky, Stalin a Arabové mají svůj podíl na vzniku Izraele

Parník Exodus 1947 poté, co nad ním převzali kontrolu Britové

Izrael mohl vzniknout v Jižní Americe či Africe, nakonec však byla zvolena horká půda pravlasti Izraelitů. K založení...

Když už si myslíte, že vás nic nepřekvapí, potkáte hrající hovínko

Jsou věci, které vás nepřekvapí v tržnici nebo čínském e-shopu. Když však...

Jsou věci, které vás nepřekvapí v tržnici nebo čínském e-shopu. Když však potkáte ve vyhlášeném newyorském obchodě s...

Zaostalí Arabové měli strach ze vzdělaných židovských přistěhovalců

Demonstrace proti nové Bílé knize omezující židovskou migraci do Palestiny, 1939

Před 70 lety byl založen stát Izrael. Co vše tomuto aktu předcházelo, co vadilo Arabům na Židech vracejících se do své...

Najdete na iDNES.cz