Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se rodí nejvýkonnější úzkorozchodná lokomotiva na světě

aktualizováno 
Mnichov (Od zvláštního zpravodaje Technet.cz) - Postaví ji v Mnichově, pak obepluje půlku světa na lodi, aby nakonec mohla v Austrálii tahat extrémně těžké uhelné vlaky. Podívejte se, jak se vyrábí nejvýkonnější úzkorozchodná lokomotiva na světě.

Nejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světě pro společnost Pacific National | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Hned dva železniční dopravci z Austrálie ze státu Queensland si objednali nejsilnější elektrické lokomotivy pro úzkorozchodné tratě o rozchodu 1067 milimetrů u německého výrobce v Mnichově.

Stroje společnosti Siemens budou zajišťovat takzvanou vozbu extrémně těžkých uhelných vlaků o hmotnosti až 13 500 tun. Pro srovnání, největší tuzemský železniční dopravce ČD Cargo dopravuje běžně nákladní vlaky s uhlím o hmotnosti od 1500 do 3000 tun (například v roce 1997 během povodní, byly vypraveny vlaky o hmotnosti 3000 tun na sklonově náročné trati).

Jak si představit extrémně těžký vlak?

Převedeno do normální řeči, lokomotiva by byla teroreticky schopná utáhnout vlak noležný 122 letadly Boeing Dreamliner. Pouhých 222 plně naložených vlaků by jí stačilo na odvezení veškerého uhlí vytěženého v dole ČSA v Karviné za celý rok. ČD Cargo by oproti tomu s obyčejnou lokomotivou muselo odtáhnout 2000 vlaků.

Nákladní vůz řady Falls 11

Nákladní vůz řady Falls 11, který se běžně používá i v České republice

A kolik může mít takový obří vlak vagónů?

"V případě, že by byl vlak složen z běžných vozů řady Falls, jednalo by se o 175 vagónů. Celková délka soupravy by přesáhla dva kilometry (přesně 2 362,5 m)," vysvětlil redakci Zdeněk Větrovec z ČD Cargo a.s. Tolik vozů by však ve skutečnosti nemohlo být použito.

Lokomotivy řady 3800 - nejvýkonnější na světě

Co je to ten newton

zkratka kN = kilonewton

Síla 1 newton je taková síla, která udělí volnému hmotnému bodu o hmotnosti 1 kg zrychlení 1 m/s2.

1 kN (kilonewton) je 1000 newtonů.

Zdroj: Wikipedie.cz

Lokomotivy Siemens řady 3800 provozují dopravci na napájecím systému 25 kV 50 Hz. Stroje mají výkon 4 000 kW, maximální rychlost 80 km/h.

Jejich rozjezdová tažná síla je 525 kN a do rychlosti 32 km/h disponují trvalou tažnou silou 450 kN.

Uvedené parametry z těchto strojů dělají momentálně nejvýkonnější úzkorozchodné elektrické lokomotivy na světě. Samozřejmostí je rekuperace při brzdění. Lokomotiva tím ušetří 10 až 15 procent energie (a sekundárně snižuje emise).

Nejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světě

Montážní linka společnosti Siemens v Mnichově

Vlak dlouhý až 3 km

Lokomotivy mají jen jednu čelní kabinu pro strojvedoucího, ve které má obsluha k dispozici vícečlenné rádiové řízení pro další lokomotivy v soupravě dlouhé až tři kilometry.

Použitím rádiového ovládání se dopravce vyhne propojení kabelem. Austalští dopravci totiž běžně zařazují další lokomotivy po celé soupravě, která může mít až 120 vozů.

Nejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světě

Nejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světě pro společnost QR National

Nejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světěNejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světě

Skříň lokomotivy je konstruována tak, aby vydržela tlak a tah až 4 MN (meganewtony = milion newtonů).

Je vybavena spřáhlem typu AAR F (podle norem Sdružení amerických železnic), brzdovým systémem Wabtec AAR typ 26L, bezdrátovým dálkovým ovládáním systému rozložení sil a elektronicky ovládaným pneumatickým brzdovým systémem (ECP).

Nejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světě

Nejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světě na transportně

Mikrovlnka, CD přehrávač ...

Strojovna je velice podobná strojovně ze starší řady třídy 3700, většina elektrických zařízení je stejná. Většina dílů je tedy kompatibilní a to přináší provozovateli velkou výhodu v údržbě i skladování.

Nejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světě

Unikátní pohled před zástavbou strojovny

Návrh finální podoby pultu mašinfíry byl pečlivě konzultován se zástupci queenslandských strojvůdců. Pravá strana pultu je variabilní a její výbava záleží jen na požadavcích zákazníka.

V zadní části stanoviště strojvedoucího je malá kuchyňka vybavená ledničkou, plotýnkou, dřezem a mikrovlnnou troubou. Do kabiny lze navíc podle přání vestavět další vybavení jako CD přehrávač apod.

Nejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světě

Nejvýkonnější úzkorozchodná elektrická lokomotiva na světě

Podvozky jsou kompletně nově vyvinuté. Rám je svařovaný a podvozek zahrnuje všechny komponenty potřebné pro trakci, řídící jednotky a vybavení brzdového systému. Výhodné je, že rámy koncového a středového podvozku jsou zaměnitelné. Na každé kolo připadá jedna provozní brzda, parkovací brzda je umístěna ve středu podvozku.

Hnací jednotka sestává z asynchronního AC-motoru na hřídeli a převodovky. Tento motor, vycházející z prověřeného typu třídy 4000, poskytuje velký výkon a velký točivý moment i v omezených podmínkách úzkorozchodného podvozku.

Základní technické údaje
Uspořádání náprav Bo’Bo’Bo‘
Rozchod 1 065 mm/ 1 067 mm
Hmotnost 132 t
Délka přes spřáhla 20 400 mm
Šířka - včetně madel
Šířka - včetně zpětných zrcátek
2 894 mm
3 103 mm
Výška (bez sběrače) 3 890 mm
Vzdálenost středů podvozků 6 600 mm
Průměr kol (nová/opotřebovaná) 1 092/ 1 012 mm
Maximální rychlost 80 km/h
Napájení 25kV/ 50 Hz
Jmenovitý výkon 4 000 kW
Rozjezdová síla 525 kN (μ=0,4)
Stálá tažná síla 450 kN
Elektrická brzdná síla 450 kN
Minimální poloměr oblouku 80 m





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Eureka Park a část startupů z Francie.
Deset českých startupů pojede v lednu do Las Vegas. Můžete to být vy

Agentura CzechInvest vybere deset začínajících firem, které budou vystavovat v obřím start-up pavilonu na veletrhu CES 2018 v Las Vegas. CES je největší...  celý článek

Nerost cinvaldit, tedy slída s malou příměsí lithia
Návrat těžby na Cínovec? Co byste měli vědět o českém lithiu

V posledních dnech tak hojně zmiňované zásoby lithia v České republice nejsou sice ze světového hlediska nijak ohromné, ale také nejsou zanedbatelné. A byť jde...  celý článek

WD MyPassport SSD
Gigabajt za pět sekund. Externí 1TB SSD se vejde do kapsičky u košile

Maličký lehoučký externí disk s elektronickou pamětí pojme až 1TB dat a ukládat i číst je můžete extrémně vysokou rychlostí. Vyzkoušeli jsme nový WD MyPassport...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.