Jak se vyznat v digitálních fotoaparátech? (díl druhý)

V dalším díle našeho miniprůvodce pro výběr digitální fotografie vás seznámíme s výbavou přístroje, jež má zásadní vliv na kvalitu výsledné fotografie. Podíváme se také na některé další důležité vlastnosti digitálních fotoaparátů.
Každý výrobce se snaží odlišit svůj digitální fotoaparát od ostatních. Na první pohled je vidět rozdíl v designu. Pro mnoho uživatelů je však mnohem důležitější kvalita výsledné fotografie. Ta je ale závislá na více faktorech, které již není možno jednoduše rozpoznat jedním pohledem.

Optika a věci s ní související

Spolu se snímacím prvkem, který jsme popsali v prvním díle,  je nejdůležitějších součástí každého fotoaparátu optika. Ať se jedná o kinofilmový, nebo digitální fotoaparát, je kvalita snímků přímo závislá na optickém vybavení fotoaparátu. Zde je třeba dát si pozor především u výrobců, kteří jsou známí na poli elektronickém, ale s výrobou optiky nemají téměř žádné zkušenosti. I oni se však poučili a nabízejí u svých fotoaparátů optiku značkových výrobců. A tak lze celkem jednoduše informaci o dodavateli optické části digitálního fotopřístroje zjistit z objektivu.

Další informace o objektivu by měly obsahovat jeho světelnost a ohniskovou vzdálenost. Dobrá světelnost, neboli schopnost propouštět světlo, se ve spolupráci s vyšší citlivostí vyplatí například při horších světelných podmínkách. Standardem bývá hodnota F 2,8. Čím je tato hodnota menší, tím lépe. Informace o ohniskové vzdálenosti dovolí uživateli zjistit, zda je přístroj vybaven optickým zoomem. Tak jako u analogových fotoaparátů, i zde najdeme přístroje s fixním ohniskem a fotoaparáty s proměnnou ohniskovou vzdáleností, tedy se zoomem. Obvyklé je trojnásobné přiblížení, což u běžných objektivů odpovídá přibližně hodnotám 7-21 mm. V porovnání s objektivy u analogových přístrojů je odpovídající hodnota mezi 35 a 105 mm. Kvalitní objektiv obvykle mění se změnou ohniskové vzdálenosti světelnost jen minimálně.

U některých fotoaparátů je dále uveden ještě tzv. digitální zoom. Na něj již optické vybavení nemá vliv a mnohdy podobnou funkci zastane lepší grafický editor. Výsledný snímek je totiž v podstatě výřezem ze snímku, který je softwarově zvětšen na nastavené rozlišení. Digitální zoom má smysl používat při focení snímků v menším než maximálním rozlišení. Jinými slovy, údaje o digitálním zoomu by měl mít při výběru digitálního fotopřístroje brány spíše jako doplňková informace než zásadní údaj, podle něhož by se měl uživatel rozhodovat.

Lepší přístroje nabízejí automatický fokus s možností nastavení priorit středu či vícebodové ostření. Zvláště druhá metoda má zásadní vliv při tvorbě složitějších snímků, kdy je potřeba mít dostatečně ostré objekty v různé vzdálenosti. Čím více zón či bodů, z nichž aparát získává údaje, tím přesnější bude nastavení optiky. Modely vyšších kategorií nabízejí také ostření manuální, buď s ručním nastavení vzdálenosti na displeji, či přímo za pomoci prstence na objektivu. Zvláštní vlastností optiky je tzv. makro režim. Ten umožňuje zaostřit na předmět vzdálený od objektivu jen několik centimetrů a snímat tak například detaily povrchu či miniaturní předměty.

Rychlost

Jednou z disciplín, v níž digitální fotoaparáty zaostávají za klasickými, je rychlost. Zatímco analogový přístroj lze vzít a okamžitě s ním fotit, digitálnímu chvíli trvá, než se „probudí“. Je potřeba si uvědomit, že se jedná o elektronický přístroj, který při zapnutí spouští své vnitřní programy obsažené v tzv. „firmware“. To však není jediný problém s rychlostí. Ten druhý souvisí se samotným vytvořením snímku. Každý digitální fotopřístroj potřebuje nějaký čas na přípravu expozice. Proto má práce se spouští dvě fáze. Při té první (hovoří se o „namáčknutí“) se provádí měření a ostření a teprve poté je možno spoušť „domáčknout“  a vytvořit výsledný snímek. Čím je první fáze rychlejší, o to dříve samozřejmě snímek pořídíte.

Také čas, který uplyne, než můžete nafotit další snímek, může být až nepříjemně dlouhý. Závisí to jak na kapacitě vnitřní paměti, tak na paměťovém médiu, ale i na náročnosti scény, která se také odrazí ve velikosti výsledného souboru. Je dobré nespoléhat se jen na údaje výrobce, ale získat informace z nezávislých zdrojů či si rychlost ověřit v praxi.

Blesk

Drtivá většina fotoaparátů již nabízí blesk a každý z takových přístrojů podporuje redukci jevu tzv. červených očí. Pro opravdu kvalitní snímky v horších světelných podmínkách bude uživatel potřebovat možnost použít i blesk přídavný. Ten se nasazuje na patici Hot-Shoe, kterou ale amatérské fotoaparáty většinou nejsou vybaveny.

poslední části našeho povídání se budete moci seznámit s dalšími funkcemi a vlastnostmi digitálních fotoaparátů, které spíše souvisí se softwarovým vybavením než s hardwarovými součástmi, ale i o nich bude zmínka.


Témata: DigiFoto