Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jaká je budoucnost hudby na internetu?

aktualizováno 
Na letošní konferenci Plug.IN se rozhodovalo o budoucnosti provozu internetových rádií, způsobech online distribuce hudby, účelnosti protikopírovacích ochran audio CD, právech zákazníků a nových internetových technologiích. K vidění byly i nové revoluční přenosné přehrávače.

Již sedmá výroční konference PLUG.IN 2002 proběhla v termínu 8.-9. 7. 2002 v New Yorku. I letos ji pořádala internetová marketingová firma Jupiter Media Metrix. Bouřlivě se diskutovalo o budoucnosti internetových rádií a ochran audio CD, plánech hudebních vydavatelství a nastupujících formátech pro kompresi zvuku. Vývojáři představili nové přenosné přehrávače.

"Zrušte ochranu audio CD!"
S tímto zřetelným požadavkem vystoupil republikánský senátor Rick Boucher. Hned na úvod konference napadl hudební průmysl a vytkl mu naprosto špatný postup v boji proti pirátství. Boucher přednesl svůj návrh zákona, který by zamezil hudebním vydavatelstvím chránit kompaktní disky protikopírovacími technologiemi. Ty totiž podle senátora výrazně poškozují zákazníka a omezují jeho práva při manipulaci s legálně koupeným CD. Přitom ale nemají absolutně žádný vliv na snížení hladiny pirátství, neboť obejít je není nic těžkého. Pouze pobouří zákazníky, kteří si nebudou moci CD zazálohovat ani zkopírovat do přenosného přehrávače. Současný copyrightový zákon nevyhovuje současné situaci a Boucher počítá s jeho přizpůsobením. To znamená upustit od ochran, dát lidem větší volnost při práci s CD, stejné licenční podmínky pro všechny online distributory, kteří mají zájem na šíření produkce "velké pětky" přes internet. Počítá se také s přímými platbami umělcům místo copyrightovým organizacím, totožnými podmínkami pro provoz online a terestrických rádií.
Senátor Boucher vyzval labely, aby co nejdříve daly svou produkci k dispozici na internet s možností stahování, přenosu do přenosných zařízení a vypalování. Zástupce vydavatelství EMI John Rose potvrdil, že bude třeba najít zcela jinou obchodní strategii, protože současné předplatitelské knihovny Pressplay a Musicnet se neosvědčily a tato cesta je pro budoucnost uzavřena. Říká: "Existující model, kdy uživatel platil 100 % ceny, rozhodně nefunguje. Musíme najít úplně nový způsob distribuce hudby." Dokonce zmínil i Boucherovu myšlenku celoplošné internetové licence. Ta by de facto legalizovala P2P sítě, protože část licenčních poplatků by platili samotní poskytovatelé připojení, kteří by od svých uživatelů vybírali dejme tomu dolar měsíčně. Vzhledem k počtu připojených surfařů by to nebyla nezadbatelná sumička. Uvidíme...

Přežije webcasting?
Rick BoucherPodle konečného nařízení CARP (Copyright Arbitration Royalty Panel) mají provozovatelé internetových rozhlasových stanic odvádět hudebnímu průmyslu 0,07 centu za každou odehranou skladbu a připojeného posluchače. Problematiku této tarifikace jsme podrobně rozebrali v samostatném článku. Malá rádia si stěžují, že je takové finanční zatížení zruinuje; a v několika případech se tak již skutečně stalo. Není proto divu, že debata na toto téma byla nejhlasitější. Názory obou zainteresovaných pólů se však stále značně rozcházejí. Zatímco Rick Boucher volá po zrušení tarifů a novém jednání, CEO RIAA (Recording Industry Association of America) Hilary Rosen si pochvaluje: "Bylo to velmi rozumné rozhodnutí."
Na pódiu se vystřídalo několik zástupců internetových stanic. John Jeffrey, představitel serveru Live365, největší a nejúspěšnější sítě online rádií sdružující více než 40 000 stanic, označil rozhodnutí CARP za "příšerný výsledek, který zardousí vyvíjející se odvětví hned v počátcích". Stejný názor sdílel i Tom Des Jardins z internetové reklamní agentury LightningCast: "Malí webcasteři si takové poplatky nemohou dovolit. CARP je zničí."
Jon Simson z agentury SoundExchange, která má vybírání poplatků na starosti, oponoval tím, že mnoho internetových rádií ukončilo vysílání ještě před přijetím finální výše poplatků. Dodal také, že by hudebníci neměli být financováni pouze giganty jako America Online (AOL) nebo MTV Online, ale právě i menšími stanicemi. Spolu s kolegyní Ann Chaitovitz z organizace AFTRA (American Federation of Television and Radio Artists) však ostře kritizoval způsob jednání o licenčních poplatcích a naznačil nutnost změny ve struktuře copyrightové komise. Jen samotný arbitr dostal gáži přes milion dolarů, což je neúnosné.
Další mluvčí Jonathan Potter, ředitel Digital Media Association, předpověděl krach přibližně 85 % malých rádií. Většině provozovatelů prý poplatky seberou všechny příjmy...

Revoluční přenosná zařízení
Vývojáři se činili a na Plug.IN přivezlo mnoho z nich své novinky. iRiver, tvůrce výborného MP3 discmanu SlimX, představil model iMP-100, vůbec první přehrávač využívající nové disky DataPlay. Na miniaturní záznamová média, o nichž jsme informovali již dříve, se vejde kolem 500 MB dat, 11 hodin hudby v MP3 nebo pět alb v CD kvalitě. Výhodou je samozřejmě přenosnost, kterou zaručují rozměry přístroje a médií a jíž může DataPlay konkurovat přehrávačům na paměťové karty.
SimpleFiKompletní bezdrátové řešení pro přenos zvuku a dat přivezla společnost SimpleDevices. Domácí řešení SimpleFi sestává ze dvou částí: vysílače připojeného k počítači, který digitálně přenáší zvuk (např. MP3 audio), a přijímače, s jehož pomocí můžete signál přijímat na jakékoliv domácí aparatuře. SimpleAuto je jukebox s kapacitou 10 nebo 20 GB, uložený podobně jako CD changer v zavazadlovém prostoru vozidla. Od něj vede dálkové ovládání s displejem, které může být připevněno na palubní desce. Řidič i posádka tak mohou přehrávač pohodlně ovládat a navíc mají okamžitě k dispozici nejen informace o přehrávané skladbě, ale například také čerstvé zprávy z internetu apod. Obsah lze totiž snadno spravovat bezdrátově z PC.
Jiný produkt sloužící k propojení domácí sestavy a PC odhalila australská firma Xitel. V tomto případě jde ovšem o low-end v ceně $ 49 určený nejširší veřejnosti. Produkt s názvem Hi-Fi Link je vlastně USB zvuková karta, kterou připojíte k věži AUX vstupem (typicky dva cinch konektory). Pak už stačí jen spustit WinAmp s oblíbeným playlistem.

Nové komprese zvuku a obrazu
Microsoft na Plug.INu 2002 představil něco ze schopností nové generace zvukových a obrazových kodeků. Projekt se zvučným kódovým označením Corona byl v pondělí 15.7. oficiálně představen pod konzervativním názvem Windows Media 9. Softwarový gigant tím reaguje na otevřený standard MPEG-4, který si osvojili konkurenti z RealNetworks a Apple. Nová technologie bude integrována do architektury internetových služeb .NET a bude například schopna dodávat materiál ve vysokém HDTV rozlišení. Obsahuje též unikátní řešení Faststream, které by mělo zabránit zdlouhavému bufferování dat a přerušování streamu během přenosu.
S vlastní kompresí hodlá přijít AOL, jejíž technologie má přinést snížení nákladů na přenos obrazu a zvuku přes internet, což mnozí zúčastnění kvitovali s povděkem. Bližší specifikace formátu však zatím nejsou známy.

Co vlastně Plug.IN 2002 přinesl?
Odpověď zní: mnoho nových technologií, mnoho nových výrobků a také mnoho nedořešených problémů. O osudu internetových rádií a vůbec přenosu hudby přes internet bylo řečeno opravdu hodně, ale konkrétních výsledků jsme se nedočkali. Jednání tak budou pokračovat u kulatých stolů a v Kongresu a my další pokrok v této sféře budeme samozřejmě bedlivě sledovat.

Zdroj: Internetnews.com





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vnitřní výbava chytrého reproduktoru Sonos One
Sonos má reproduktor, který vám umožní mluvit nejen s Alexou a Siri

Sonos One je nový chytrý reproduktor, který umožní majiteli komunikovat se všemi rozšířenými chytrými asistenty.  celý článek

Šíření nenávisti hudbou má mnoho podob. Na Spotify by se však už vyskytovat...
Spotify odstraňuje neonacistické a další nenávistné kapely ze své služby

„Kapely hlásající nebo podněcující nenávist proti rase, náboženství, sexualitě a podobně u nás nebudou tolerovány,“ prohlásila mluvčí služby Spotify. Zejména...  celý článek

Dívka poslouchající nejspíše prázdný CD přehrávač.
CD přehrávačům je 35 let. Změnily hudební průmysl a odcházejí do důchodu

Úplně první CD přehrávač, Sony CDP-101, přišel na trh před pětatřiceti lety. Digitální hudební formát převálcoval své analogové předchůdce a změnil hudební...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.