Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jaké jsou hardwarové nároky hry Unreal Tournament 2003?

aktualizováno 
Velké množství natěšených fanoušků počítaových her v těchto chvílích sedí u svých počítačů a hubuje na pomalé internetové připojení. Proč? Světlo světa spatřilo demo na očekávaný UT2003. Jak je to s hardwarovou náročností hry a zda-li poběží i na průměrném stroji, to ukáže vestavěný benchmark.

S každou očekávanou herní peckou se vkrádá na mysl toužícím a roky čekajícím hráčům palčivá otázka (a i když je to krajně nepříjemné, nedá se jí vyhnout). Bude hra na mém počítači fungovat? Poběží mi alespoň na nejnižší detaily? Kéž by!

Bylo již mnoho těch, kteří dychtivě zakoupili novou hru a pak s hrůzou zjistili, že jim na jejich počítači funguje jako slideshow - a že by se jejich počítač dal spíše přirovnat k promítačce dipaozitivů, než k čemukoliv jinému. Ostatně, kdo by věřil doporučené konfiguraci vytištěné na obalu? Starý známý kolotoč, kdy vývojáři vytvoří náročnější software, než jaký je schopen hardware většiny normálních hráčů utáhnout, se podařilo už roztočit několikrát.

Naštěstí je v Demu Unrel Tournament 2003 obsažen velice jednosuše použitelný benchmark. Ten vám dá šanci zjistit, jestli s vaším počítačem má cenu uvažovat o síťové hře. Je totiž starou známou pravdou, že na síti jsou vždy ve výhodě majitelé rychlejších počítačů.

Prakticky nepotřebujete nic jiného, než v adresáři kam jste demo nainstalovali (nejčastěji to bývá adresář "UT2003Demo") najít složku "system". Tu následně otevřít a v ní spustit soubor "benchmark.exe". Pokud ho spustíte, objeví se jednoduchá tabulka s výběrem rozlišení, ve kterém chcete testovat. Vámi vybrané zatrhněte a pak benchmark spusťte.

Test obsahuje celkem čtyři mapy a dva testy. Jedním z těchto testů je průlet kamerou a v dalším se o destrukci (za hromadného plýtvání municí) pokouší umělá inteligence, v Unrealu (a nejenom v něm) nazývaná jako BOTi. (Tady si dovolím malou vsuvku a doplním, že BOT, je podle většiny hráčského národa zkratka od ROBOT. Významově by se tedy mělo jednat o umělou inteligenci. Ale není tomu tak, slovo BOT určitě od slova ROBOT odvozeno nebude. Jak sami z testu poznáte, roboti v demu žádnou inteligenci zjevně nemají..). Všechny testy by si měla hra automaticky nastavit na nejvyšší možné detaily s 32bitovou barevnou hloubkou.

Po skončení benchmarku se (pokud vše proběhne tak, jak má) objeví výsledek testu. Naměřené hodnoty představují počet snímků za vteřinu. Samostatně pro průlet mapami (FLYBY) a samostatně pro souboj BOTů (BOTMATCH).

Po prvních zkušenostech jsem narazil na několik kamenů úrazu. Určitě si Unreal Tournament plně nevychutnají majitelé karet s čipy TNT2 a KYRO I/II a všech evolučně starších. Po grafické stránce je hra velmi povedená a tyto karty nemají hardware k tomu, aby Unreal 2003 dokázali vyrenderovat v maximálních detailech. Nehledě na to, že by asi co do výkonu nefungovaly optimálně.

Nicméně Unreal nezůstal svému předchůdci co do pověsti hardwarových nároků nic dlužen. Opět velmi (více než velmi) to, jak svižně hra poběží, závisí na výkonu procesoru. Mnout ruce si můžou majitelé procesorů AMD Athlon XP, neboť těm engine Unrealu evidentně svědčí.

Pro ucelenou představu jsem provedl několik testů na sestavě s Pentiem 4 2533 MHz, v kombinaci s GeForce 4 Ti4200 128MB od MSI. A tady jsou výsledky v základních rozlišeních.



Rozlišení Flyby BOTMATCH
640x480 170.425 59.266
800x600 157.661 59.248
1024x768 121.361 57.937
1280x960 86.323 53.550
1600x1200 82.128 50.920



Dodatek: Pokud chcete ostatním pomoci a máte již demo na Unreal Tournament 2003 staženo, vyzkoušejte benchmark v něm obsažený v rozlišení 1024x768 a napište výsledky do diskuse pod tento článek.

Pro pozdější snazší zpracování by měl mít tuto formu:

Jméno a typ procesoru
Jméno a typ grafické karty
Jméno a typ základní desky
Velikost a druh operační paměti

Názorný příklad:

AMD Athlon XP 2000+
Inno3D GeForce3 Ti500
Asus A7V8X
Kingmax DDR333




Nejčtenější

Ve dveřích se ohlédl a usmál. Na co nezapomene česká prokurátorka v Haagu

Anna Richterová v době, kdy pracovala pro tribunál v Den Haagu. Snímek je z...

Prokurátorka Anna Richterová je jedinou Češkou, která pracovala u mezinárodního tribunálu pro vyšetřování zločinů v...

Kennedyho sestru Rosemary zničili ambiciozní rodiče lobotomií

Kennedyho sestru zničili ambiciozní rodiče lobotomií

13. září 1918 se narodila Rosemary Kennedyová, sestra prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho. Od dětství s ní byly...



Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...

Díru do ISS mohli navrtat Američané, tvrdila ruská média

Mezinárodní kosmická stanice ISS.

Američtí astronauti jsou podle ruské agentury Roskosmos nejpravděpodobnějšími viníky incidentu na ISS, při němž na...

Lákavá návnada. Jak se ruská agentka přibližovala k Trumpovi

Marija Butinová (19. 7. 2018)

Vyšetřování vlivu Moskvy na poslední americké volby se dostalo k zajímavému odhalení. Ruská agentka se podle něj...

Další z rubriky

ARM slibuje výkonnější notebooky než ty s Intelem

Plány společnosti ARM do roku 2020

Výrobce úsporných čipů ARM ukázal své plány na nejbližší dva roky. Vyplývá z nich, že se chystá tvrdě zaútočit na...

Logitech kupuje slavného výrobce mikrofonů Blue. Značku zachová

Výrobce mikrofonů Blue se stane součástí společnosti Logitech.

Mikrofony Blue jsou velmi oblíbené zejména mezi youtubery a tvůrci obsahu pro sociální sítě. Celou firmu včetně...

Microsoft ukazuje rybičky, které mu plavou kolem datového centra

Webkamera sleduje dění kolem potopených í serverů v rámci projektu Natick od...

Microsoft má pod mořem datové centrum. Aby tento projekt zpropagoval, přidal k němu webkameru, která sleduje podmořský...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz