Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stíhačky pro Ukrajinu? Možná svatá trojice spolu s Javelin a HIMARS

Ukrajinské vedení hned z kraje konfliktu úpěnlivě žádalo spojence zejména o těžkou techniku, která by umožnila bránit se proti tradičnímu přívalu ruské mechanizované pěchoty. Protože tyto požadavky Západ dlouho nevyslyšel, mohl se v prvních fázích války stát jejím symbolem protitankový systém Javelin. Přichází změna?
Letoun F-15E amerických vzdušných sil na základně v estonském Amari

Letoun F-15E amerických vzdušných sil na základně v estonském Amari | foto: USAFE

Systém Javelin později jako symbolická pomoc států NATO hrdinně vzdorujícím Ukrajincům doplnil také moderní a velice efektivní raketový dělostřelecký systém HIMARS, díky němuž Ukrajina poprvé od začátku války dostala šanci obnovit schopnost přesného napadání cílů daleko za frontovými liniemi. Schopnost, kterou ztratila s faktickým uzemněním letectva, ke kterému postupem času muselo dojít jak vlivem ztrát, tak nárůstu ruských letounů ve vzdušném prostoru.

Protitanková střela Javelin

Zdá se, že třetím systémem po Javelinu a HIMARS, který bude mít možnost změnit průběh války, se stanou americké stíhací letouny. I o ně Ukrajinci od začátku žádají, a čím delší válka je, tím úpěnlivější žádosti jsou. V této souvislosti se možná začalo blýskat na časy.

F-15 a F-16 na ukrajinském nebi?

Americká vláda se dosud zdráhala stíhačky Ukrajině poskytnout a plány na převod letounů ze sovětské éry od jiných spojenců v NATO se také nepodařilo uskutečnit, s výjimkou výzbroje a náhradních dílů.

Sněmovna reprezentantů USA však vcelku překvapivě před několika dny schválila zákon o obraně na rok 2023, který především požaduje financování zahájení výcviku ukrajinských pilotů na amerických stíhačkách. Tento pozměňovací návrh přišel po opakovaných výzvách ukrajinských představitelů a pilotů, kteří požadují nové letouny, například F-15 Eagle a F-16 Fighting Falcon, s nimiž by mohli pokračovat v úsilí o odražení ruské invaze.

Dánské stroje F-16 a americké F-15 během převzetí ochrany vzdušného prostoru Pobaltí

Pokud by se celou věc podařilo realizovat, mohlo by to otevřít cestu pilotům ukrajinského letectva k zahájení výcviku na stíhačkách vlastněných USA, což by zase bylo předpokladem pro to, aby Kyjev obdržel stíhačky americké výroby, ať už z jakéhokoli zdroje. S ohledem na skutečnost, že zajištění samotných letounů může s velkou pravděpodobností trvat ještě nějakou dobu, je zřejmé, že má smysl vytvořit výcvikový program v předstihu před potenciálními budoucími dodávkami.

Pozměňovací návrh, který schvaluje sto milionů dolarů na výcvik ukrajinských pilotů a pozemního personálu, aby se seznámili s americkými letouny, předložil kongresman Adam Kinzinger, republikánský zástupce za Illinois a sám bývalý pilot letectva. Byl součástí verze zákona o autorizaci národní obrany na rok 2023, která byla ve Sněmovně reprezentantů schválena 14. července. Na Twitteru Kinzinger dodal: „Naléhavě žádám Senát, aby tento kritický zákon dostal na stůl prezidenta.“

Stíhačka F-15

Společně s kongresmankou Chrissy Houlahanovou, demokratickou zástupkyní za Pensylvánii a rovněž bývalou důstojnicí letectva, Kinzinger minulý měsíc představil tento zákon, aby umožnil ukrajinskému personálu zahájit výcvik „na letounech F-15, F-16 a dalších leteckých platformách, zatímco administrativa nadále zvažuje vyslání takového vybavení“.

V případě letounů F-15 to může být překvapením, protože tento typ těžkého dvoumotorového letounu se ve východní Evropě doposud příliš neprosadil, na druhou stranu jde o logickou volbu, která má doplnit a později snad i nahradit podobně koncipované ruské letouny Su-27 a jejich odvozené verze.

Izraleský letoun F-15 (29. prosince 2016)

Není uvedeno, kde by výcvik pilotů probíhal, ale USA již mají navázána dvoustranná výcviková partnerství s různými zahraničními provozovateli letounů F-15 a F-16 s příslušnými školicími středisky, která sídlí na různých amerických leteckých základnách v zahraničí. Další možností by mohlo být začlenění ukrajinských pilotů do jednotek F-16 jiných členů NATO, za předpokladu, že mají kapacity a dostatečný počet instruktorů.

Ve společném prohlášení Houlahanová a Kinzinger uvedli: „Všichni jsme si vědomi, že se jedná o velmi důležitý krok: Nadále doufáme, že nebude třeba další eskalace, ale oba se shodujeme, že je pro ukrajinskou armádu zásadní, aby byla vycvičena a seznámena s těmito leteckými platformami, pokud by Rusko pokračovalo ve své zlovolné kampani proti ukrajinské suverenitě. Bez ohledu na to, zda Spojené státy a jejich spojenci takové vybavení nasadí, tento program posílí ukrajinskou armádu a zajistí její dlouhodobou stabilitu a bezpečnost.“

Návštěva ukrajinských pilotů v USA

Oba američtí politici zároveň poukázali na zprávy, které naznačují, že Rusko stále ještě nedosáhlo naprosté kontroly vzdušného prostoru kvůli tvrdému odporu zbytků ukrajinského letectva a ukrajinské pozemní protivzdušné obrany. „Spojené státy mohou Ukrajině pomoct změnit situaci ve vzdušné oblasti a poskytnout ukrajinským silám rozhodující výhodu ve válce,“ dodali oba američtí politici odhodlaně.

Tato slova přitom přichází jen několik dní po návštěvě pilotů ukrajinského letectva s volacími znaky Juice a Moonfish ve Washingtonu. V projevu na Kapitolu a v Pentagonu dva ukrajinští piloti MiGu-29 Fulcrum popsali problémy, kterým čelí při létání s tímto vybavením z dob studené války proti mnohem modernějším ruským stíhačkám. Znovu vyzvali americkou vládu, aby jim pomohla získat letouny F-16 a související výcvik.

Mezitím další ukrajinský pilot MiGu-29 s volacím znakem Nomad prohlásil do médií, že jejich lety jsou v podstatě sebevražednými misemi a že rozdíl ve schopnostech ukrajinských a ruských stíhaček spočívá mimo jiné v tom, že nepřítel má k dispozici pokročilé aktivní radarové střely s doletem víc než sto padesát kilometrů, na což ukrajinští piloti upozorňovali již v minulosti.

Dánská F-16

Právě pilot „Nomád“ v současné době jako jediný ukrajinský letec absolvuje výcvik ve Spojených státech v rámci již dříve schváleného programu na letecké základně Columbus v Mississippi. I proto Nomád věří, že by mohl být mezi prvními, kdo se bude přeškolovat na F-16, na kterých Ukrajinci toužebně očekávají zejména schopnost používání úspěšných střel středního doletu AIM-120 AMRAAM. Další potenciální kandidáti pro výcvik na amerických stíhačkách by pravděpodobně vzešli ze skupiny zhruba třicítky pilotů, u nichž se soudí, že již mají dostatečné znalosti angličtiny pro výuku podle osnov (toto číslo odhadl mluvčí ukrajinského letectva).

Čtyřiadvacet F-16 pro změnu situace

Mluvčí přitom dodal, že pilotům bude trvat pravděpodobně přibližně šest měsíců, než se na nové stíhačky přeškolí, přičemž většina z tohoto času se bude týkat taktiky a používání nových zbraní. Dvě dvanáctičlenné letky F-16 plus zálohy by přitom údajně měly stačit k tomu, aby pomohly zvrátit situaci proti ruským vzdušným silám v ukrajinském vzdušném prostoru.

Kromě obrany proti ruským letounům vyjádřila Ukrajina přání provozovat nové stíhačky také v roli potlačování nepřátelské protivzdušné obrany neboli SEAD. Ta je považována za nezbytnou k oslabení ruské pozemní protivzdušné obrany, ale jedná se o složitou disciplínu, která by vyžadovala další vybavení a výcvik, aby mohla být řádně prováděna. Požadavek na specifické schopnosti F-16 v oblasti SEAD vznesli dva ukrajinští piloti MiG-29 při své návštěvě USA.

V poslední době se také objevily nepotvrzené zprávy, že Ukrajina možná upřednostní letouny F-15 nebo F/A-18 Hornet před často zmiňovanými F-16. Důvodem jsou zřejmě obavy o bezpečnost jednomotorových proudových letounů, přičemž dvoumotorová platforma je hodnocena jako vhodnější pro operace v drsném terénu a lépe absorbující bojové poškození.

Dosavadní snahy poskytnout ukrajinskému letectvu náhradní stíhací letouny MiG-29 a Su-27 selhaly, a přestože se v této souvislosti možná situace změní s možností dodat na Ukrajinu několik slovenských MiGů-29, ukrajinské letectvo opakovaně vede kampaň za výkonnější stíhačky americké výroby, které podle nich mohou zvrátit rovnováhu proti ruskému letectvu.

Každopádně nyní navrhovaný zákon, který dá Ukrajincům přístup k americkým letounům, posoudí Senát a poté jej dostane k podpisu prezident Biden. Dá se očekávat, že Senát v zákonu provede některé dříve ohlášené drobné změny, celý proces však může trvat měsíce, možná až do konce roku.

Zda se jej Američané, kteří jsou jinak největšími podporovateli ukrajinských snah o nezávislost, pokusí urychlit, se zřejmě dozvíme ještě do konce prázdnin. Každopádně je zřejmé, že americké stíhačky by přetížené ukrajinské protivzdušné obraně významně pomohly.

  • Nejčtenější

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 7 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 6 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 27 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Litevci, Poláci nebo Hitler? Baltské mocnosti se přetahovaly o Memel

v diskusi je 1 příspěvek

5. května 2024

Květen 1924 přinesl diplomatické vítězství Litevců nad Poláky. Svět jim přiklepl původně německý...

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi nejsou příspěvky

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 1 příspěvek

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....