Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jedna z nejtišších tramvajových tratí v Praze zahájila provoz

aktualizováno  13:00
Z pražského Smíchova v pátek hodinu po poledni poprvé vyrazila tramvaj až do Radlic. Jela i místy, kudy vedly koleje už před osmdesáti lety. Podívejte se, jak 1,196 km dlouhý úsek vznikal.

Tramvajová smyčka Radlická | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Spolu s novou tratí se do nového kabátu převlékla i část Radlické ulice. Tramvaj usnadní cestování nejen na metro na Anděl, ale nově také na stanici Radlická. Díky speciálním stavebním úpravám bude patřit nový úsek k nejtišším v Praze. (Nejtišší úseky tramvajových těles najdete na Barrandově u zastávky Poliklinika Barrandov. Po tragické události zde musel Dopravní podnik umístit výstražné zařízení, které upozorňuje na přijíždějící tramvaj).

Mapa s novou tramvajovou tratí

Mapa s novou tramvajovou tratí do Radlic.

Co snižuje hluk

Na výstavbu byly použity moderní technologie pro tlumení hluku kolejí. Tramvajové těleso má pružné uchycení kolejnic, což výrazně snižuje vibrace, a tím i následně vznikající hluk. O další ztišení provozu se starají tlumící pryžové rohože nejen u kolejnic, ale také u odvodňovacích žlábků. Rohože jsou použity rovněž pod štěrkem, ve kterém jsou pražce. Kde to šlo, vyrostly nové protihlukové zábrany. Staronová tramvajová trať do Radlic tak bude jednou z nejtišších v Praze.

Proč je to staronová trať

Úsek ze Smíchova do Radlic byl postaven před 81 lety jako odbočka tratě z roku 1913 k usedlosti Koulka. Závěrečný úsek v Radlicích od Laurové k radlické škole byl dokonce jednokolejný (155 m), protože tehdy byla v těchto místech Radlická ulice velmi úzká.

Před radlickou školou končily tramvaje na koncové smyčce až do roku 1983. Koleje a zástavba ustoupila automobilové dopravě. Proběhly demolice, ale nová silnice nebyla úplně realizována.

Zcela nově budou tramvaje jezdit mezi radlickou školou ke stanici metra Radlická. Většinou úseků už jednou tramvaj jezdila.

Slavnostního zprovoznění se zúčastnil mimo jiné pražský primátor Pavel Bém nebo radní pro dopravu Radovan Šteiner. Nechyběl ani šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.

"Kvůli finančním důvodům bude trvat minimálně dva roky, než zahájíme stavbu dalších tratí," okomentoval Dvořák plány do budoucna.

Zaniklá legenda - Laurová

Z pohledu fanoušků kolejové dopravy výstavbou zanikla tramvajová legenda - obratový trojúhelník, chcete-li úvraťové obratiště Laurová.

Původní obratový trojúhelník se zkrácenou kolejí

Původní obratový trojúhelník se zkrácenou kolejí odsouzený k likvidaci. Na místě již chybí trolej.

Po zrušení jednokolejky před radlickou školou až na Laurovou ze Smíchova vedly koleje, které neměly zakončení. Proto byl ke konci roku 1983 zřízen dočasný vratný trojúhelník (odborně úvraťové obratiště Laurová pro 3 vozy T3).

Obratiště bylo jako jediné v Praze i celé republice provozováno pravidelně až do jara letošního roku s přestávkami, vynucenými rekonstrukcí tramvajové tratě a výstavbou tunelů. Na konci své existence byla kolej pro obrácení tramvají zkrácena pro jeden vůz, aby na místě mohl vyrůst dům.

Po úvratovém obratišti nezbylo zcela nic

Nyní už po úvraťovém obratišti nezbylo vůbec nic.

Obratiště bylo nebezpečné pro řidiče, kteří byli často překvapeni couvající tramvají na vratném trojúhelníku. Proto bylo při modernizaci a prodloužení kolejí až na Radlickou zrušeno.

Více o této tramvajové specialitě čtěte v článku Co o tramvaji určitě nevíte aneb deset pražských tramvajových nej

Co vzniklo na staronové tramvajové trati

.
1. Rekonstrukce 455 metrů trati v ul. Radlická od křižovatky Křížová do křižovatky s ulicí Na Laurové.
2. Výstavba prodloužení o délce 741 m, a to od zrušeného nevyhovujícího úvraťového obratiště Laurová až ke stanici metra Radlická.
3. Tramvajová smyčka v prostoru před budovou ústředí ČSOB.
4. Čtyři nové moderní tramvajové zastávky s bezbariérovým přístupem: Radlická, Škola Radlice, Laurová, Braunova.
5. Řada nových opěrných zdí a protihlukových bariér.
6. Rekonstrukce přilehlých vozovek a chodníků a k přeložkám dotčených inženýrských sítí.
7. Nová tramvajová měnírna pro napájení tramvají.
8. Sociální zařízení na smyčce pro řidiče tramvají.
9. Informační systém včetně dispečerské řídící techniky.
10. Nové světelné signalizační zařízení, trakční vedení včetně dráhových kabelů, přeložka veřejného osvětlení... V rámci výstavby byly rovněž provedeny sadové úpravy v okolí stavby.

Vyvýšené těleso tramvajové trati

Tramvajová trať je navržena na zvýšeném tramvajovém pásu, který je součástí přilehlé pozemní komunikace. 

Rozkopaná Radlická, kolony aut, to je podzim 2007

Prodloužení tramvajové tratě do Radlic

Prodloužení tramvajové tratě do Radlic představovalo pro řidiče komplikace, nápor aut musela zvládnout zúžená komunikace a objížďka.

Prodloužení tramvajové tratě do Radlic

Při prodloužení tramvajové tratě do Radlic se muselo postavit tramvajové těleso, jehož základ vidíte v prostoru zastávky Laurová.

Prodloužení tramvajové tratě do Radlic

Radlická ulice se musí především rozšířit.

Prodloužení tramvajové tratě do Radlic

V první fázi výstavby vznikaly nové inženýrské sítě.

Na jaře 2008 se již rýsuje nová tramvajová trať
Smyčka v Radlicích

Smyčka v Radlicích.

Smyčka v Radlicích

Smyčka v Radlicích.

Smyčka v Radlicích

Smyčka v Radlicích - pražce výhybek jsou pevně uloženy v betonu.

Smyčka v Radlicích

Pryž pro tlumení hluku kolejnice.

Smyčka v Radlicích

Hluk snižuje také pružné uchycení kolejnic.

Smyčka v Radlicích

Uchycení  překrývá plastový kryt. Vznikne kryté kolejové těleso.

Smyčka v Radlicích

Pod štěrkem jsou tlumící pryžové rohože.

Smyčka v Radlicích

Smyčka v Radlicích.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ulici Radlická. Lepící páskou je ke kolejím přichycena tlumící pryž.

Odvodnění

Odvodnění. I zde je tlumící pryž.

Stavební stroj s kolejovými nápravamiKolejová náprava

Kolejová náprava stavebního stroje.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ul. Radlická.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ul. Radlická.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová měnírna.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ul. Radlická.

Dokončovací práce na trati - poslední zářijový týden
Pískové hospodářství

Pískové hospodářství na nové smyčce před centrálou ČSOB.

Nástupní zastávka Radlická

Nástupní zastávka Radlická.

Výstup z metra - stanice Radlická

Výstup z metra - stanice Radlická.

Tramvajová smyčka Radlická

Tramvajová smyčka Radlická.

Tramvajová smyčka Radlická

Tramvajová smyčka Radlická - nástupní zastávka.

Multifunkční stojan s dotykovou obrazovkou a automatem na jízdenky

Multifunkční stojan s dotykovou obrazovkou a automatem na jízdenky.

Kamery na smyčce v Radlicích

Kamery na smyčce v Radlicích.

Návěstidla na tarmvajové smyčce v Radlicích

Návěstidla na tramvajové smyčce v Radlicích.

Tramvajová smyčka Radlická

Tramvajová smyčka Radlická.

Tramvajová smyčka Radlická

Tramvajová smyčka Radlická.

Vyvýšené těleso tramvajové trati

Vyvýšené těleso tramvajové trati.

Vyvýšené těleso tramvajové trati

Vyvýšené těleso tramvajové trati.

Vyvýšené těleso tramvajové trati

Vyvýšené těleso tramvajové trati - odvodnění.

Nové opěrné zdi

Nové opěrné zdi.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ul. Radlická.

Staronová zastávka U školy

Staronová zastávka U školy.

V těchto místech již jednou jezdila tramvaj

V těchto místech již jednou jezdila tramvaj.

Radlická ulice je plná protihlukových stěn

Radlická ulice je plná protihlukových stěn.

Nová měnírna

Nová měnírna.

Nová zastávka Laurová

Nová zastávka Laurová.

Nová tramvajová trať v ul. Radlická

Nová tramvajová trať v ul. Radlická.

Nová zastávka Laurová

Nová zastávka Laurová.

Měřící tramvaj v Radlické ul.

Měřicí vůz tramvaje v Radlické ul. kontroluje trolej.

Měřící tramvaj v Radlické ul.

Měřicí vůz tramvaje v Radlické ul. - pracovník DP kontroluje trolej.

Měření rozchodu kolejí

Měření rozchodu kolejí.

"Vzpomínka na zastávku" v konstrukci chodníku

"Vzpomínka na zastávku" v konstrukci chodníku.

Pokládka litého asfaltu

Pokládka litého asfaltu.

Pokládka litého asfaltu

Pokládka litého asfaltu.

Pokládka litého asfaltu

Pokládka litého asfaltu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak se rozhoduje o veřejných zakázkách popsal Leo Hurwicz.Narodil se před 100...
Ekonom Hurwicz se narodil před 100 lety. Sestavil obrácenou teorii her

VIDEO Před 100 lety se narodil ekonom Leonid Hurwicz. Se dvěma svými kolegy sestavil obrácenou teorii her známou jako teorie návrhu mechanismů. Za ni obdrželi v roce...  celý článek

Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení
Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení

VIDEO Legendární Bill Tilden se na srpnovém US Open před 100 lety prosadil jen ve smíšené čtyřhře, kde prohrál až ve finále. Ve dvouhře vypadl už ve třetím kole. Už...  celý článek

Rozhněvaní černí vojáci zabili před 100 lety v Houstonu dvě desítky lidí
Rozhněvaní černí vojáci zabili před 100 lety v Houstonu dvě desítky lidí

VIDEO Černošská minorita v Houstonu nesla s nelibostí incident z 23. srpna 1917, kdy policie za nejasných okolností zadržela a zřejmě fyzicky napadla Afroameričanku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.