Spolu s novou tratí se do nového kabátu převlékla i část Radlické ulice. Tramvaj usnadní cestování nejen na metro na Anděl, ale nově také na stanici Radlická. Díky speciálním stavebním úpravám bude patřit nový úsek k nejtišším v Praze. (Nejtišší úseky tramvajových těles najdete na Barrandově u zastávky Poliklinika Barrandov. Po tragické události zde musel Dopravní podnik umístit výstražné zařízení, které upozorňuje na přijíždějící tramvaj).
Co snižuje hluk
Na výstavbu byly použity moderní technologie pro tlumení hluku kolejí. Tramvajové těleso má pružné uchycení kolejnic, což výrazně snižuje vibrace, a tím i následně vznikající hluk. O další ztišení provozu se starají tlumící pryžové rohože nejen u kolejnic, ale také u odvodňovacích žlábků. Rohože jsou použity rovněž pod štěrkem, ve kterém jsou pražce. Kde to šlo, vyrostly nové protihlukové zábrany. Staronová tramvajová trať do Radlic tak bude jednou z nejtišších v Praze.
Proč je to staronová traťÚsek ze Smíchova do Radlic byl postaven před 81 lety jako odbočka tratě z roku 1913 k usedlosti Koulka. Závěrečný úsek v Radlicích od Laurové k radlické škole byl dokonce jednokolejný (155 m), protože tehdy byla v těchto místech Radlická ulice velmi úzká.
Před radlickou školou končily tramvaje na koncové smyčce až do roku 1983. Koleje a zástavba ustoupila automobilové dopravě. Proběhly demolice, ale nová silnice nebyla úplně realizována.
Zcela nově budou tramvaje jezdit mezi radlickou školou ke stanici metra Radlická. Většinou úseků už jednou tramvaj jezdila.
Slavnostního zprovoznění se zúčastnil mimo jiné pražský primátor Pavel Bém nebo radní pro dopravu Radovan Šteiner. Nechyběl ani šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.
"Kvůli finančním důvodům bude trvat minimálně dva roky, než zahájíme stavbu dalších tratí," okomentoval Dvořák plány do budoucna.
Zaniklá legenda - Laurová
Z pohledu fanoušků kolejové dopravy výstavbou zanikla tramvajová legenda - obratový trojúhelník, chcete-li úvraťové obratiště Laurová.
Po zrušení jednokolejky před radlickou školou až na Laurovou ze Smíchova vedly koleje, které neměly zakončení. Proto byl ke konci roku 1983 zřízen dočasný vratný trojúhelník (odborně úvraťové obratiště Laurová pro 3 vozy T3).
Obratiště bylo jako jediné v Praze i celé republice provozováno pravidelně až do jara letošního roku s přestávkami, vynucenými rekonstrukcí tramvajové tratě a výstavbou tunelů. Na konci své existence byla kolej pro obrácení tramvají zkrácena pro jeden vůz, aby na místě mohl vyrůst dům.
Obratiště bylo nebezpečné pro řidiče, kteří byli často překvapeni couvající tramvají na vratném trojúhelníku. Proto bylo při modernizaci a prodloužení kolejí až na Radlickou zrušeno.
Více o této tramvajové specialitě čtěte v článku Co o tramvaji určitě nevíte aneb deset pražských tramvajových nej
Co vzniklo na staronové tramvajové trati
5. Řada nových opěrných zdí a protihlukových bariér.
8. Sociální zařízení na smyčce pro řidiče tramvají.
9. Informační systém včetně dispečerské řídící techniky.
Prodloužení tramvajové tratě do Radlic představovalo pro řidiče komplikace, nápor aut musela zvládnout zúžená komunikace a objížďka.
Při prodloužení tramvajové tratě do Radlic se muselo postavit tramvajové těleso, jehož základ vidíte v prostoru zastávky Laurová.
Měřicí vůz tramvaje v Radlické ul. kontroluje trolej.