Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jeepy na kolejích. Fotografie zajímavých improvizací z války

aktualizováno 
Legendární americké jeepy z druhé světové války se dočkaly i řady zajímavých přestaveb a úprav. K nejdivočejším patří létající Rotabuggy, vznikaly jeepy obrněné i prodloužené s podvozkem 6x6, jiné s namontovanými raketomety nebo poháněly polní prádelny. Dnes se podíváme na vozy upravené pro drážní provoz.

Jeep adaptovaný na drážní vozidlo | foto: public domain

Z cest a silnic na koleje

Z historie známe řadu případů konverzí různých automobilů na drážní vozidla. Byly to buď výrobky tovární, kde mohla být míra modifikace vyšší, nebo jednodušší úpravy automobilů prováděné samotným provozovatelem.

Upravovala se nejen malá lehká vozidla, takto vznikla řada osobních motorových drezín, ale i vozidla větší sloužící pro dopravu pasažérů nebo nákladu. V případě tahání železničních vagonů si takové stroje poradily s násobně těžším zatížením, než dokázaly ve své primární verzi silniční.

K továrně vyráběným drážním vozidlům adaptovaným z automobilové konstrukce patří například osobní drezíny Tatra. Ty sloužily u Československých státních drah zpravidla jako inspekční.

Drezína Tatra T15. Vidíme zkoušku v podvozku integrovaného zdvihacího zařízení,...

Drezína Tatra T15. Vidíme zkoušku v podvozku integrovaného zdvihacího zařízení, které sloužilo ke změně orientace drezíny pro opačný směr jízdy (když nebyla k dispozici točna).

Od roku 1927 se vyráběla Tatra T15 vycházející z automobilu Tatra T11, v roce 1932 následovala T15/30 a v roce 1942 se objevila T15/52, jejíž hlavní produkce běžela až po válce a poslední kusy byly dodány v roce 1952. Drezíny dostaly samozřejmě klasický podvozkový rám a tuhé nápravy, protože centrální nosná roura a výkyvné polonápravy by byly v tomto případě zbytečné až kontraproduktivní. Kopřivničtí dodali ČSD (za okupace několik kusů Českomoravským drahám) tyto drezíny v množství mnoha desítek kusů.

Jeepy na kolejích

Do té druhé množiny z automobilů zrozených drážních vozidel spadají právě improvizované úpravy legendárních jeepů během druhé světové války a v menší míře i dvou následujících dekád, jejichž fotografie obsahuje galerie pod tímto textem. K příslušným adaptacím docházelo nezávisle na sobě ve vícero lokalitách, a to především na Borneu a obecně na Dálném východě, v Austrálii a také v Evropě.

Dostupné informace o nich jsou sporé a to právě i kvůli výrobě proběhlé takříkajíc na koleně. Alespoň po technické stránce si lze něco odvodit z dobových fotografií. Použití drážních jeepů můžeme rozdělit do dvou rovin: sloužily jako lokomotivy nebo jako drezíny. Při tahání vozů provozovatelé logicky počítali s omezením oproti klasickým lokomotivám ve věci hmotnosti taženého břemene, vozy se zapřahaly v množství více než malém (a v oblasti použití na úzkorozchodných železnicích byla navíc jejich vlastní hmotnost relativně nízká).

V prvé řadě zmiňme minimálně jeden upravený jeep vyskytující se na fotografiích z Austrálie u letiště Eagle Farm v Brisbane a patřící 81. Air Depot Group USAAF (americké armádní letectvo). Vozidlo se zde testovalo ve funkci lokomotivy na trati o rozchodu 1000 mm, upraven byl i standardní jednonápravový přívěs. Plánovalo se jejich nasazení na Nové Guineji, kde by tahaly nákladní vagony.

Mnohem více fotografií drážních jeepů pochází z Bornea. Během války došlo na velkém ostrově ke značnému poškození železniční sítě, v severní britské části (dnes Malajsie) s rozchodem 1000 mm, v holandské části (dnes Indonésie) s rozchodem 1067 mm. Význam železnice byl v této lokalitě s nekvalitními cestami (těch bylo málo a za monzunových dešťů se stávaly nesjízdnými) pro pozemní dopravu neoddiskutovatelný. Postupná a přesto relativně rychlá oprava samotných kolejových komunikací velký problém nepředstavovala, ale jak rychle nahradit zničené lokomotivy? V květnu až srpnu 1945 osvobozoval Borneo od Japonců australský I. sbor a australští vojáci zde právě nedostatek lokomotiv suplovali příslušně upravenými jeepy (všechny fotografie v galerii jsou ze severní pobřežní části ostrova). Obdobné použití takových vozidel Brity je zase známo z území Barmy.

V roli drezín se setkáváme s jeepy v Evropě. Po vylodění v Normandii se pro materiální zabezpečení postupujících vojsk hodila i železnice. Pro rekognoskaci železniční sítě byly jeepy jako stvořené. Vůz si sebou vezl i silniční kola, která se v případě potřeby, například kvůli zničené trati, namontovala místo železničních a po krátkém zdržení touto výměnou se opět vesele pokračovalo v jízdě.

S koncem druhé světové války konec drážních jeepů nenastal. Používali je například Francouzi k hlídkování a obraně železničních cest při bojích v Indočíně a následně v Alžírsku. Svá vozidla částečně osadili slabším pancířem a vyzbrojili lehkými kulomety.

Fotogalerie

Jeep adaptovaný na drážní vozidlo

Testování drážního jeepu v Brisbane v Austrálii v roce 1943, nakládání bedny vysokozdvižným vozíkem na vozík přívěsný

Jeep adaptovaný na drážní vozidlo

Drážní jeep s vagony na uhlí v Brisbane

Jeep adaptovaný na drážní vozidlo

Drážní jeepy používali Australané na Borneu jako lokomotivy.

Jeep adaptovaný na drážní vozidlo

Upravené jeepy musely na Borneu dočasně nahradit klasické lokomotivy zničené během bojů.

Jeep adaptovaný na drážní vozidlo

Drážní jeepy používali Australané na Borneu jako lokomotivy. Všimněte si tropických klobouků, které byly v tomto prostředí velice praktické. Vojáci v těchto oblastech používali klobouky například i při bojových průzkumech, ale pro klasickou konfrontaci s nepřítelem si samozřejmě nasadili helmy.

Jeep adaptovaný na drážní vozidlo

Jeep v roli drezíny sloužící k průzkumu železniční sítě v severní Francii po vylodění v Normandii. Dle potřeby mohla posádka vzájemně zaměňovat kola pro železniční a silniční provoz.

Zobrazit detailně celou fotogalerii



Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Slyšíte obraz? Vyzkoušejte si, zda jste jedním ze čtyř lidí

Máte pocit, že něco slyšíte při sledování GIFů?

Se vzrůstající oblibou GIFů si čím dál více lidí na sobě všímá zvláštního jevu: při pozorování tichého obrázku mají...

Další z rubriky

Příběh Francesca Baraccy. Oř padlého Itala skončil na kapotě Ferrari

Francesco Baracca ve stíhačce Nieuport 11

Francesco Baracca se stal se svými čtyřiatřiceti potvrzenými vzdušnými vítězstvími největším italským stíhacím esem...

Iljušin Il-28: poslední „klasický“ bombardér československého letectva

Iljušin Il-28

První sovětský sériově vyráběný proudový bombardér, Iljušin Il-28, se stal zároveň posledním bombardérem ve výzbroji...

Obludná Škoda RSO z Mladé Boleslavi se nepovedla, navrhl ji Porsche

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944

Ne vše, na co sáhl génius Ferdinand Porsche, se povedlo. Ukázkovým příkladem je těžký kolový dělostřelecký tahač, který...

Najdete na iDNES.cz