Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jeli jsme 200 km/h novou „evropskou“ lokomotivou Vectron

aktualizováno 
Jako první novináři na světě jsme zažili zrychlení v oblouku na rychlost 200 km/h v zcela nové lokomotivě Vectron. Čtyřsystémová bílá kráska se nyní testuje na kolejích Výzkumného ústavu železničního, aby mohla jezdit napříč celou Evropou.

Vícesystémová lokomotiva Vectron | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Stroj představený koncem září v Berlíně je už druhou generací panevropských lokomotiv Siemens.

Tato tzv. interoperabilní (schopná plynulé jízdy mezi více zeměmi) čtyřsystémová lokomotiva druhé generace se hravě prohání dvoustovkou. Prozatím ji z klidu zvládá za 37 vteřin. Až proběhnou potřebná měření a vše dopadne podle očekávání, technici ji úpravou software dovolí zrychlit na 200 km/h za 30 sekund.

Měření předcházejí zkouškám pro schválení typu lokomotivy k provozu v zemích EU. Testovaná lokomotiva je řešena a vybavena tak, že umožňuje provoz v 15 evropských zemích. Z tohoto důvodu je mimo jiné opatřena 4 typy sběračů proudu a 12 typy vlakových zabezpečovačů. Tím se liší od lokomotiv první generace, které umožňovaly provoz ve skupině zhruba pěti vybraných zemí.

Veřejnost ji poprvé viděla 21. září 2010 v Berlíně na výstavě InnoTrans 2010. Krátce poté zamířila nová lokomotiva Vectron na zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích, na kterém se podrobuje náročným testům výrobce. Má se ověřit technická způsobilost k provozu v téměř všech zemích Evropské unie včetně České republiky.

Zažili jsme zrychlení na 200 km/h v oblouku

Jsme na testovacím okruhu Výzkumného ústavu železničního (VUŽ). Svítí slunce, ale zároveň je pro fotografování nepříjemný opar. Do kabiny se nasouká skupina zvědavých odborných novinářů, kteří se věnují železniční dopravě. Doprovázejí nás zaměstnanci výrobce a tiskový mluvčí. Máme štěstí, před námi v jedoucí kabině "horké novinky" ještě žádný novinář nebyl.

Vícesystémová lokomotiva Vectron

V oblouku na zkušebním okruhu se může jezdit dvoustovkou relativně krátce. Pomalu projedeme přes první výměnu a následuje "plný plyn". Šest tisíc čtyři sta kilowattů krocených řídicí jednotkou rozpohybuje naprosto plynule našich 87 tun. Zažívat zrychlení společně s odstředivou silou je úžasné. A to má lokomotiva prozatím omezeno zrychlení z klidu na dvě stě za hodinu na 37 vteřin.

Vícesystémová lokomotiva Vectron

Na monitoru umístěném přímo před strojvedoucím je zobrazována rychlost lokomotivy. Na monitoru vpravo může strojvedoucí sledovat napětí v trakčním vedení a údaje o činnosti jednotlivých zařízení vozidla.

Vícesystémová lokomotiva Vectron

Vecton používá to nejlepší z Taurusů a Herkulesů

Při vývoji zcela nové řady lokomotiv Vectron vyšli její konstruktéři ze zkušeností z provozu více než 1 600 lokomotiv Taurus a Herkules, které jsou první generací interoperabilních lokomotiv. Nová řada čtyř elektrických a jedné dieselelektrické verze lokomotiv Vectron sjednocuje nejlepší technologie obou předchozích typů. Např. z Herkulesů používá vylepšený podvozek pro všechny rychlosti až do 200 km/h. Pro laika má jednotný vnější vzhled, který je daný zejména společným modulem kabiny strojvedoucího.

Varianty elektických lokomotiv Vectron Vectron

Vectron DE

Posledním typem je dieselelektrická verze. Uvnitř má centrální strojovnu, kolem které vedou chodby. Pro startování spalovacího motoru používá vysoce výkonné kondenzátory. Jejich obrovská kapacita umožňuje zmenšit velikost baterií. Energi, která vzniká při elektrodynamickém brzdění, využívá lokomotiva pro napájení pomocných pohonů či pro vytápění a klimatizaci osobních vozů.

Kromě testované čtyřsystémové lokomotivy ještě existují další tři elektrické varianty. Jsou to v podstatě o zjednodušené, tudíž méně vybavené typy. Vypuštěním stejnosměrných komponentů vznikne lokomotiva na střídavý proud o vysokém výkonu. Po odebrání dalších součástí výrobce nabízí lokomotivu středního výkonu. Pokud se z univerzálního stroje vynechají střídavé komponenty, vznikne lokomotiva na stejnosměrný proud.

Z konstrukčního hlediska to je výsledek německého smyslu pro řád a pořádek. Ale to není hlavní důvod této koncepce. Tím je snaha dát provozovateli lokomotivu, kterou je možno snadno podle potřeb měnit v průběhu dalších let provozu. Stroj se skládá z celé řady komponentů, ze kterých se sestavují moduly, připomínající kostičky z dětské stavebnice. Jednotlivé moduly mají ve strojovně své předem dané místo. Pokud nejsou použity, zůstává jejich místo prázdné. Dodatečně je možno je namontovat a tím lokomotivu v průběhu životnosti přizpůsobit změněným provozním podmínkám.

Proč má lokomotiva Vectron modulární konstrukci

Lokomotiva slouží dopravci třicet let. Za tuto dobu lze v Evropě předpokládat náhradu národních typů vlakových zabezpečovačů jednotným evropským ETCS (ten je natolik kvalitní, že je ve srovnání s Evropou více rozšířen mimo evropské území). Modul zabezpečovacích zařízení proto již obsahuje i evropský zabezpečovač.

Vzhledem k tomu, že se souběžně používají také historickým vývojem dané národní zabezpečovače (podrobnosti níže v textu), modul pojme v maximální variantě všechny společně.

Podle aktuálního využití lokomotivy v mezinárodním provozu se může jejich počet snížit pouze na potřebné. K prázdným místům pro neobsazené pozice jsou vedeny kabely, takže je možné kdykoliv lokomotivu rychle "přezbrojit" na provoz v další zemi.

Vícesystémová lokomotiva Vectron

V některých evropských zemích připravují v následujících třiceti letech náhradu stejnosměrných napájecích systémů střídavými (25 kV; 50 Hz) a zvyšování rychlostí na konvenční síti na 200 km/h. Např. v Česku vybudované koridory mají na rovných úsecích předpoklady pro tuto rychlost; použitým typem vlakového zabezpečovače a úrovňovými přejezdy je však dosud omezena na 160 km/h. To může být v průběhu let změněno a podle toho bude lokomotiva odpovídajícím způsobem upravena.

Vícesystémová lokomotiva Vectron

Do daného místa pro konkrétní typ modulu vždy vedou kabely. Pokud si provozovatel například objedná stejnosměrnou verzi, lze lokomotivu velmi rychle přestavit montáží střídavých modulů na čtyřsystémovou. Vzhledem k tomu, že stroj bude mít povolení národních drážních úřadů jako kompletní celek, odpadají problémy se schvalováním nového typu.

Jednotný způsob obsluhy

Vícesystémová lokomotiva Vectron

Proč mezi zeměmi Evropy musí jezdit interoperabilní lokomotivy

Evropský systém železnic začal vznikat zhruba před 160 lety. Jednotlivé státy postupně zaváděly vlastní řízení provozu na železnici. Jeho doplňováním o automatizační prvky vznikly postupně národní typy zabezpečovacích zařízení. Při přechodu z parní trakce na ekologickou elektrickou se na kontinentu zavedly čtyři napájecí soustavy (1,5 kV, 3 kV, 15 kV a 25 kV). V kontinentální části Evropy se navíc používají různé typy rozchodu (laicky je to vzdálenost mezi kolejnicemi). Normální rozchod je v Evropě 1 435 mm (kromě zemí bývalého SSSR, Finska, Španělska a Portugalska).

Napájecí soustavy evropské železniceZabezpečovací systémy evropské železnice

Evropské napájecí systémy a národní zabezpečovače.

Pokud má vlak rychle projet mezi jednotlivými zeměmi, nesmí se zbytečně zdržovat výměnou lokomotiv na národních hranicích. Lokomotiva proto musí zvládat přejezd mezi různými typy národních zabezpečovačů a napájecích soustav. Cílem plynulého průjezdu státních hranic je úspora času a nákladů. To by mohl být účinný nástroj k velmi potřebnému převodu nákladní dopravy z přetížených silnic a dálnic na železnice.

Základní technické údaje
Uspořádání pojezduBo´Bo´ (lokomotiva se dvěma samostatnými podvozky, každý má dvě samostatně hnané nápravy)
Napájecí systémyAC 25 kV 50 Hz
AC 15 kV 16,67 Hz
DC 3 kV
DC 1,5 kV
Nejvyšší trakční výkon6 400 kW
Maximální tažná síla300 kN
Nejvyšší provozní rychlost160/200 km/h
Hmotnostkolem 87 tun (závisí na vybavení a dobalastování)
Rozchod1435 mm; max. 1676 mm (např. argentinský a indický široký rozchod).
Spřaženístandardní tažný hák se šroubovkou a dvěma postranními nárazníky
(variantně centrální automatická spřáhla)
Jednotný způsob obsluhyspolečný pro všechny typy Vectron



Nejčtenější

Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Fotky z letecké nehody ukazují, že cestující se neumějí zachránit

Poškozený motor letounu spolešnosti Southwest Airlines

Jestli někdo potřeboval důkaz, že cestující nesledují bezpečnostní instruktáž posádky, čerstvá nehoda letadla...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Další z rubriky

Generál Vojcechovský bojoval v legiích, Stalin ho poslal do gulagu

Generál Vojcechovský bojoval v legiích, Stalin ho poslal do gulagu

26. srpna 1917 vstoupil Sergej Vojcechovský v hodnosti podplukovníka do formujících se Československých legií. Po 1....

Pytláci jsou schopni rozsekat živou želvu kvůli vajíčkům, řekl v Rozstřelu lovec pašeráků

Zoolog a lovec pytláků Tomáš Ouhel v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (19....

Tým zoologů z liberecké zoologické zahrady pod vedením koordinátora in-situ projektů (zkoumaných na místě) Tomáše...

Prosíme, dotýkejte se. V newyorské prodejně Samsungu si lze se vším hrát

Samsung 837 je zajímavý koncept "zážitkového centra" korejského giganta....

Samsung 837 je zajímavý koncept "zážitkového centra" společnosti Samsung. Kombinuje firemní showroom, prostor pro...

Najdete na iDNES.cz