Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Monstrózní jeřáb se v noci vyšplhal na Petřín. Mráz mu nevadil, naopak

  9:02aktualizováno  11:32
Jeden z největších mobilních jeřábů o hmotnosti 96 tun vyjel v noci na úterý na pražský Petřín, kde bude stavět most na Nebozízku.

Na Petříně začala náročná rekonstrukce mostu lanové dráhy. Starý byl v předchozích dnech zdemolován. Nový na místo dosadí druhý největší jeřáb v České republice, stroj s názvem LTM 1500. S protizávažím je jeho hmotnost 165 tun, zdvihnout dokáže břemeno až do hmotnosti 500 tun. Po silnici se dokáže pohybovat rychlostí 80 km/h.

Fotogalerie

Jeřáb se do petřínského svahu vydal v úterý po půlnoci tak, aby nedošlo k omezení provozu MHD a dopravy vůbec. Stavitel využil časové mezery v jízdním řádu tramvají, takže cestující omezení pocítili minimálně.

Mimo jiné bylo nutné odstranit semafor v Hellichově ulici, aby se jeřáb při nájezdu mohl otočit. Shodou okolností je zde mobilní zařízení, takže jej stačilo „pouze“ v několika lidech poodnést dočasně stranou. Nutná byla i demontáž několika lamp veřejného osvětlení přímo na parkové cestě, kudy se jeřáb na stanici Nebozízek (kde stavba mostu bude probíhat) vydal.

Cesta vzhůru probíhala za asistence minimálně deseti lidí, aby nedošlo k porušení chodníku ani vegetace. Namrzlá zem výstup paradoxně usnadnila, protože se stroj nepropadal do měkké hlíny, když musel vyjet ze zpevněné vozovky a nehrozilo utržení svahu.

Chodník parkem, po kterém se dosud proháněly nanejvýš dětské kočárky a výjimečně osobní automobily, bylo nutné dopředu rozšířit na 3,2 metru, aby jeřáb mohl vůbec projet. Pro ukotvení jeřábu byly směrem ze svahu vyhloubeny dvě jámy a směrem vzhůru postaveny dvě betonové věže pro rozložení patek stroje.

Zřízena byla 280 metrů dlouhá panelová komunikace a další zpevněné prostory pro otáčení návěsů, které na místo přivezou nosníky mostu. Použito bylo přes 300 betonových panelů a tuny zhutněného betonového recyklátu.

Mobilní jeřáb LTM 1500 při práci

Mobilní jeřáb LTM 1500 při práci

Nový most na Nebozízku bude z prefabrikovaných předpjatých nosníků tvaru T, upravených pro potřeby lanové dráhy. Hmotnost jednoho nosníku je přibližně 20 tun. Celkem je nosná konstrukce tvořena 16 nosníky. Most bude mít osm polí o rozpětí deset až dvanáct metrů. Celková délka mostu je přibližně 89 metrů. Nové bude i nástupiště a schodiště, které budou též dovezeny a osazeny jako prefabrikáty.

Právě i kvůli hmotnosti jednotlivých nosníků a délce stavby bylo nutné použít obří stroj, jakým je LTM 1500. Jen jeho výložník (rameno jeřábu), dokáže i v krajních polohách (až na vzdálenost 61 metrů) uzvednout břemeno vážící 20 tun. Oněch zmiňovaných 500 tun uzvedne jeřáb „jen“ v rádiusu tří metrů.

Autor:


Témata: silnice, Petřín, Tramvaj

Nejčtenější

Prahu by zatopila radioaktivní voda. Ihned by umřely desítky tisíc lidí

Celkový pohled na Prahu zatopenou vodou z Orlické a Slapské přehrady v rámci...

Píše se rok 1982 a Prahu zasahuje mohutná přívalová vlna z protržené Slapské a Orlické přehrady. Je to dílo nepřítele...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...



Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...

Tohle astronomové ještě neviděli. Přiletěla první mezihvězdná planetka

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

V naší soustavě už více či méně dobře známe 750 tisíc různých planetek a dalších menších těles. Ale žádný z nich se...

Legendární pragovka pokořila Balkán a Jugoslávci ji pojmenovali Pionir

Praga RND

Legendární nákladní automobil Praga RN, včetně dieselové mutace RND, vznikl v první polovině třicátých let, ale ve...



Další z rubriky

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

General Electric končí po 125 letech se žárovkami

Historické reklamy General Electric Company z 19. století.

Americká společnost General Electric ukázala své plány na příští roky a možná trochu překvapivě mezi nimi chybí výroba...



Najdete na iDNES.cz