Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Monstrózní jeřáb se v noci vyšplhal na Petřín. Mráz mu nevadil, naopak

  9:02aktualizováno  11:32
Jeden z největších mobilních jeřábů o hmotnosti 96 tun vyjel v noci na úterý na pražský Petřín, kde bude stavět most na Nebozízku.

Na Petříně začala náročná rekonstrukce mostu lanové dráhy. Starý byl v předchozích dnech zdemolován. Nový na místo dosadí druhý největší jeřáb v České republice, stroj s názvem LTM 1500. S protizávažím je jeho hmotnost 165 tun, zdvihnout dokáže břemeno až do hmotnosti 500 tun. Po silnici se dokáže pohybovat rychlostí 80 km/h.

Fotogalerie

Jeřáb se do petřínského svahu vydal v úterý po půlnoci tak, aby nedošlo k omezení provozu MHD a dopravy vůbec. Stavitel využil časové mezery v jízdním řádu tramvají, takže cestující omezení pocítili minimálně.

Mimo jiné bylo nutné odstranit semafor v Hellichově ulici, aby se jeřáb při nájezdu mohl otočit. Shodou okolností je zde mobilní zařízení, takže jej stačilo „pouze“ v několika lidech poodnést dočasně stranou. Nutná byla i demontáž několika lamp veřejného osvětlení přímo na parkové cestě, kudy se jeřáb na stanici Nebozízek (kde stavba mostu bude probíhat) vydal.

Cesta vzhůru probíhala za asistence minimálně deseti lidí, aby nedošlo k porušení chodníku ani vegetace. Namrzlá zem výstup paradoxně usnadnila, protože se stroj nepropadal do měkké hlíny, když musel vyjet ze zpevněné vozovky a nehrozilo utržení svahu.

Chodník parkem, po kterém se dosud proháněly nanejvýš dětské kočárky a výjimečně osobní automobily, bylo nutné dopředu rozšířit na 3,2 metru, aby jeřáb mohl vůbec projet. Pro ukotvení jeřábu byly směrem ze svahu vyhloubeny dvě jámy a směrem vzhůru postaveny dvě betonové věže pro rozložení patek stroje.

Zřízena byla 280 metrů dlouhá panelová komunikace a další zpevněné prostory pro otáčení návěsů, které na místo přivezou nosníky mostu. Použito bylo přes 300 betonových panelů a tuny zhutněného betonového recyklátu.

Mobilní jeřáb LTM 1500 při práci

Mobilní jeřáb LTM 1500 při práci

Nový most na Nebozízku bude z prefabrikovaných předpjatých nosníků tvaru T, upravených pro potřeby lanové dráhy. Hmotnost jednoho nosníku je přibližně 20 tun. Celkem je nosná konstrukce tvořena 16 nosníky. Most bude mít osm polí o rozpětí deset až dvanáct metrů. Celková délka mostu je přibližně 89 metrů. Nové bude i nástupiště a schodiště, které budou též dovezeny a osazeny jako prefabrikáty.

Právě i kvůli hmotnosti jednotlivých nosníků a délce stavby bylo nutné použít obří stroj, jakým je LTM 1500. Jen jeho výložník (rameno jeřábu), dokáže i v krajních polohách (až na vzdálenost 61 metrů) uzvednout břemeno vážící 20 tun. Oněch zmiňovaných 500 tun uzvedne jeřáb „jen“ v rádiusu tří metrů.

Autor:


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Byl to nejbohatší šlechtic své doby, teď archeologové objevili jeho hrobku

Díváte se na takzvaný radarogram. To je výstup z měření georadarem na profilu...

V následujících dnech se dozvíme, zda tušení týmu českých archeologů, že objevili dosud neznámou hrobku nejbohatšího...



Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají morálka a etika, může...

Další z rubriky

Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Dobito za hodinu. Najeli jsme tisíc kilometrů v novém elektrickém nissanu

Nissan Leaf

Vyzkoušeli jsme nový elektromobil Nissan Leaf. Podívejte se na naši stručnou videoreportáž po ujetí bezmála tisícovky...

Takto jste Prahu ještě neviděli: panorama s neuvěřitelným rozlišením

Záběry ze vzniku 500gigapixelové fotografie Prahy

V sobotu se na pražském Výstavišti představí největší a nejpodrobnější fotografie Prahy. Je focena z věže Staroměstské...

Najdete na iDNES.cz