Vyhledávače a sociální sítě jsou odrazem společnosti, a navíc odrazem přesně měřitelným. Proto se dá třeba podle toho, co lidé vyhledávají, předpovědět epidemie chřipky, tržby nového filmu a řady dalších věcí.
Není potřeba podrobných analýz, aby bylo jasné, že zpěvák Karel Gott zanechal v povědomí lidí výraznou stopu. A to nejen u lidí v České republice.
Nejhledanější na českých vyhledávačích
„Termín „Karel Gott“ zaznamenal rekordní počet vyhledávání v Česku ve vyhledávání Google 2. října po 10:32,“ uvedla Alžběta Houzarová, mluvčí české pobočky společnosti Google s odkazem na veřejně dostupná data Google Trends.
Po druhé hodině stoupl nárůst vyhledávání Karla Gotta na více než půl milionu dotazů.
Podobný nárůst hlásil i druhý největší český vyhledávač, kde jde za posledních deset let o nejvyhledávanější termín. „Na českém internetu v minulosti rezonovaly s podobně výrazným nárůstem události jako skon prezidenta Václava Havla nebo sebevražda zpěvačky Ivety Bartošové,“ řekla ČTK mluvčí Seznamu Aneta Kapucianová.
Pro srovnání: Gott byl v Česku hledanější než obvykle nejhledanější fráze (google, facebook):
V Česku jsou obvykle nejhledanější slova Facebook a Google. Druhého října ale lidé vyhledávali Karla Gotta řádově více (poznámka: Google Trends nedává přesné hodnoty, ale bere v potaz různé faktory, nelze k tedy číslům přistupovat jako k absolutním hodnotám)
Gottova smrt měřitelně zasáhla i okolní státy
Gottova smrt se projevila i na vyhledávacích trendech v okolních státech. Po Česku hledali Karla Gotta nejvíce na Slovensku, v Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku nebo Švýcarsku.
Gott se umístil mezi nejhledanějšími frázemi i v Německu a Rakousku.
V rámci České republiky se na vyhledávání relativně nejvíce podepsal Ústecký kraj, naopak nejmenší relativní podíl měli na nárůstu vyhledávání lidé ze severozápadu Čech. Rozdíly však nebyly velké.
Na tři a půl hodiny hledanější než americký prezident
Celkem překvapivě zasáhla tato událost – byť krátkodobě – i do celosvětových vyhledávacích trendů. Gott nepřekonal vyhledávaná slova jako „facebook“ nebo „google“, ale ve vyhledávači Google předběhl v globálním měřítku třeba „gmail“ nebo amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Pohled na mapu ukazuje, že na tomto nárůstu měly podíl především evropské státy. O to zajímavější je, že se tato anomálie projevila i celosvětově. Nenapadá nás jiný člověk, který by byl v rozmezí tohoto roku soustavně hledanější než americký prezident Donald Trump. Můžete ale vyzkoušet vlastní srovnání na Google Trends.
Z podobných trendů lze vyčíst mnohé, ale obvykle ne z dat, která jsou veřejně k dispozici. I obecná čísla však ukazují, jaký jednotící (korelační) potenciál mají významné události pro určování významu dění, a jak se naopak dopad událostí dá zprostředkovaně měřit skrze zájem lidí. Je zjevné, že na Karla Gotta lidé hned tak zapomenout nehodlají.