Milovník kosmu a špionů Karel Pacner slaví 75. narozeniny

10:30aktualizováno  10:30
Přesně před 75 lety se narodil novinář, spisovatel a popularizátor vědy Karel Pacner. Svou profesní kariéru spojil s deníkem MF DNES. Své články zabývající se dobýváním vesmíru a technikou publikoval i jako spolupracovník tohoto serveru. Série článků zde publikovaných dala dokonce vzniknout knize.

Karel Pacner byl hostem iDNES - Spisovatel a publicista Karel Pacner odpovídal na dotazy čtenářů iDNES. | foto: David VotrubaiDNES.cz

Karel Pacner se narodil 29. března 1936 v Janovicích nad Úhlavou. Po střední škole absolvoval Vysokou školu ekonomickou a 1. července 1959 začal pracovat v redakci  MF Dnes, kde strávil celý život.

Původně zde chtěl pracovat pro kulturní rubriku, tam však neměli místo.  "Volno bylo jedině v oddělení propagandy, kde jsem dostal za úkol vést nedělní stránku vědy a techniky. Musel jsem začít psát o něčem, o čem jsem neměl ani ponětí," vzpomíná na svých stránkách Karel Pacner. Kosmonautika a věda mu nakonec zůstaly a brzy jim i propadl.

V říjnu 1968 vydal svou první knihu Na obou březích vesmíru. Měla 650 stran. Mnohem větší pozornosti se však dostalo jeho druhé knize Kolumbové vesmíru, která vyšla koncem roku 1976 v nákladu 25 tisíc výtisků. Také další kniha "Hledáme kosmické civilizace" se dočkala úspěchu u čtenářů.

Půlstoletí kosmonautiky

Celkový počet Pacnerových knih se již dávno přehoupl přes třicet a to včetně knihy "Půlstoletí kosmonautiky", kterou napsal spolu s Antonínem Vítkem na základě seriálu, který vycházel na serveru Technet.cz.

K tomu všemu stihl ještě v roce 1971 připravil třináctidílný seriál Ze Země ke hvězdám, který se vysílal k desátému výročí Gagarinova letu do vesmíru. Podílel se také na televizní sérii hodinových dokumentů o historii československých výzvědných služeb v letech 1914-1990 s názvem Československo ve zvláštních službách.

Přestože je již desátým rokem v důchodu, na popularizaci kosmonautiky a historie nezanevřel. Je stále činný a i díky své píli je držitelem Ceny za popularizaci Akademie věd ČR a Rady vlády pro vědecký a technologický rozvoj ČR.

Redakce se připojuje ke gratulantům a přeje spoustu elánu a zdraví i v dalších letech.

Milovník zvířat Cleveland Amory se narodil před 100 lety