Roboti nás překonají a zkazí zábavu. Podívejte se kdy a komu

aktualizováno 
Na Oxfordské univerzitě se zeptali vědců na odhady toho, které lidské schopnosti jsou ohroženy nástupem automatů a kdy k tomu dojde.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Stále více se hovoří o čtvrté průmyslové revoluci, lidově o tom, jak nám roboti vezmou práci a jak řada povolání kvůli tomu zanikne. Jen namátkou vezměme pár titulků z poslední doby na toto téma, které vyšly na iDNES.cz:

Bankéře do tří let nahradí roboti. Klient prý bude mít víc osobní péče
Umělá inteligence nastupuje. Japonské pojišťováky nahradí chytré stroje
„Roboti“ berou místa už i právníkům. Smlouvy kontrolují rychleji a lépe
Technologický pokrok nezastavíme. Komu roboti vezmou práci?

Zájem o podobná témata roste i proto, že už nyní některé obory začínají pociťovat tlak ze strany automatů, jak vyplývá i z výše uvedených článků. Zajímavý souhrn přinesla Katja Gracaová a její kolegové z Future of Humanity Institute na Oxfordské univerzitě. V rámci projektu AI Impact oslovili několik set vědců a na základě jejich odpovědí sestavili graf, který ukazuje jejich odhady, jak dlouho bude trvat strojům, než v různých úkonech překonají člověka. Celá práce je v anglickém PDF zde.

Zajímavé je, že se neomezovali pouze na běžná zaměstnání, ale v dotazech se nevyhýbali svobodným povoláním či zábavě.

Graf shrnující dotazník, jak dlouho bude trvat v různých oborech, než člověka...

Graf shrnující dotazník, jak dlouho bude trvat v různých oborech, než člověka překoná umělá iteligence.

Z výsledků se tak můžeme dozvědět, že umělá inteligence by mohla běžně porážet nejlepší hráče počítačové hry Starcraft 2 do šesti let. A už nejpozději za tři roky by měl stroj zvládnout zahrát novou úroveň hry Angry Birds lépe než jakýkoliv člověk. To by mohlo znamenat konec zábavy, jak ji známe dnes, případně složité vstupní rébusy, které by měly oddělit lidi od strojových hráčů. Zvláště ve hrách, kde jde o peníze, jako je například poker, to bude možná znamenat konec jejich internetového provozu.

Roboti patrně proniknou i do populární hudby, kde by mohli podle odhadů dosáhnout zhruba za 11,5 roku tak vysoké úrovně, že jejich hudba pronikne do hitparád. Ještě o něco dříve, zhruba kolem roku 2028 by pak měl být automat schopen napodobit hudební styl konkrétního interpreta natolik, že bude jeho výtvor zapadat do kolekce originálu.

Podívejme se však i na vážnější oblasti. Z odpovědí vědců vyplývá, že za zhruba 8 let budou automatické systémy schopné komunikovat jako lidský telefonní bankovní operátor.

Je zajímavé, že drtivá většina oblastí, na které se výzkumníci ptali, nevydrží nápor strojů více než deset let. Výjimkami jsou matematické úkony. Podle dotazovaných nebude stroj schopen rutině ověřovat matematické teorémy vycházející v současných matematických časopisech dříve než za asi 43 let, tedy v roce 2060.

Zmíněné roky přitom nejsou datem, na kterém by dotazovaní shodli, ale obdobím, kdy by k této události mělo s 50% a vyšší pravděpodobnosti dojít.

Autor:


Nejčtenější

Nelíbí se mi, kam se internet vydal, říká vynálezce WWW. Chce to změnit

Tim Berners-Lee představuje vizi nového, decentralizovaného internetu...

V roce 1990 spustil první webový server a odstartoval tak revoluci. Díky němu se internet rozšířil do celého světa, do...

Ve věku 65 let zemřel na rakovinu Paul Allen, s Gatesem založil Microsoft

Paul Allen na snímku z prosince 2017.

Ve věku 65 letech zemřel v pondělí spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen. Miliardář, filantrop a hledač lodních...



Grafika snů: podrobné srovnání RTX 2080 s GTX 1080Ti

Porovnání grafických karet s čipem Nvidia GeForce RTX 2080 a GTX 1080Ti (vpravo)

Porovnali jsme novou grafickou kartu RTX 2080 s předchozí špičkou GTX 1080Ti. Výsledky jsou zajímavé a ačkoli v mnoha...

KVÍZ: Kdy se u nás přestalo jezdit na páru nebo začalo svítit elektřinou

Parní lokomotiva 475.1 Šlechtična

Kolik bylo vysokoškoláků před sto lety a kolik lidí tehdy mělo doma elektřinu? Vyzkoušejte si kvíz, který je součástí...

Legendární hudební přehrávač Winamp se vrací. Bude prý umět všechno

Logo přehrávače WinAmp

Softwarový přehrávač MP3 od společnosti Nullsoft měl na počítači počátkem století nainstalovaný každý. A kdo ne, ten...

Další z rubriky

Z historie Karosy: midibus na podvozku avie zabodoval na výstavě v Nice

V roce 1969 byl midibus Karosa A 30-D7 prezentován na mezinárodní autobusové...

Jedním z méně známých výrobků Karosy Vysoké Mýto je midibus postavený na podvozku později ikonické Avie A30. V roce...

KVÍZ: Kdy se u nás přestalo jezdit na páru nebo začalo svítit elektřinou

Parní lokomotiva 475.1 Šlechtična

Kolik bylo vysokoškoláků před sto lety a kolik lidí tehdy mělo doma elektřinu? Vyzkoušejte si kvíz, který je součástí...

Bydlení jako v garáži i ikonická prodejna Applu. Co v Praze nenajdete

Čaj, na který zájemci čekají více než hodinu, pohyblivá reklama v tunelech...

Čaj, na který zájemci čekají více než hodinu, pohyblivá reklama v tunelech metra s mobilním signálem, automatizované...



Najdete na iDNES.cz