Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kdy začneme za internetové zpravodajství platit?

aktualizováno 
Uživatelé internetu si už pomalu zvykají na placení za stahování hudby nebo filmů prostřednictvím služeb, jako je například iTunes nebo za online hry prostřednictvím Xbox Live. V případě online zpravodajství je však situace jiná. Uživatelé je rádi čtou, ale placený přístup je jim proti srsti.

Vydavatelům novin přidělává vrásky současný vývoj, kdy množství online čtenářů stále roste, zatímco množství čtenářů tisku klesá. Některé internetové noviny získaly takovou popularitu, že je čte více lidí než jejich papírovou verzi. Tato situce nastala kupříkladu u amerických novin New York Times. Toto stěhování čtenářů nemůže zůstat bez následků a v budoucnu změní celý novinový průmysl. Příjem z internetové reklamy neustále narůstá, a i když v současnosti představuje pouze nepatrný zlomek z příjmů za reklamu většiny novin, jedná se o nejrychleji rostoucí zdroj příjmů.

„Některým vydavatelům skutečně leží v žaludku, že dávají obsah svých novin k dispozici zdarma,“ řekl viceprezident mediální výzkumné společnosti Borrell Associates. Jestliže je obsah zdarma, znamená to jednak méně prostředků na finančně náročnější zpravodajské operace, ale také to může způsobit potenciální pokles příjmů z tištěné reklamy.

Podle reklamního a nakladatelského analytika společnosti J. P. Morgan Fredericka W. Searbyho tak noviny kanibalizují samy na sobě. Téměř dekádu poté, co začaly noviny dávat na internet to nejlepší z obsahu svého papírového vydání, stále zůstává nezodpovězena jedna z nejpalčivějších otázek. Měli by měli vydavatelé zpoplatnit internetové zprávy? To totiž může způsobit, že čtenáři přejdou ke konkurenci.

Ze všech 1 456 deníků, které vycházejí na území Spojených států, nabízí placený přístup k celému obsahu svých webových stránek z celostátních deníků pouze Wall Street Journal, který vydává Dow Jones & Company, a čtyřicet lokálních deníků. Ostatní noviny zpoplatňují buď část svého obsahu nebo nabízejí online předplatitelům nadstandardní funkce.

Většina velkých novin vyčkává a sleduje, jak se vyvíjejí vzory online čtenářů. Podle analytiků se růst množství čtenářů zpomalí, ale na druhou stranu to vypadá, že jsou čtenáři ochotni trávit na internetu více času. Podle zprávy Online Publishers Association (asociace online vydavatelů) z minulého týdne utratili Američané v roce 2004 za všeobecné zprávy 88 milionů dolarů, což představuje proti roku 2003 nárůst pouze o 0,4 %. Naproti tomu podle téže zprávy utratili internetoví uživatelé za zábavu 414 milionů dolarů. Nárůst v téhle oblasti je oproti předcházejícímu roku o 90 %. Tato zpráva snižuje nadšení vydavatelů novin z možného prodeje svých zpráv.

Situace v České republice se přece jen od amerického trhu podstatně liší. Čeští uživatelé internetu nejsou zvyklí za obsah internetového zpravodajství platit. Žádný z českých deníků přístup na své stránky nezpoplatňuje. Za poplatek jsou pouze některé nadstandardní služby a specializované magazíny, které nabízejí informace s vysokou přidanou hodnotou. Zpoplatněny jsou rovněž takové služby, jakými je monitoring tisku případně přístup do databází zpravodajských agentur, který však není určen pro širokou veřejnost, ale pro potřeby médií.

Do budoucna můžeme očekávat, že se i u nás situace změní. Společnost Mafra, a.s., která vydává MF Dnes a Lidové noviny, již delší dobu pracuje ve spolupráci se společností Newton IT na placeném archivu vydání novin. Do něho se sice již nyní musíte registrovat, ale samotný přístup je zatím zdarma.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

FarmaNaDlani.cz
Tipy na zajímavé weby: Kde nakoupit na farmách, ukáže interaktivní mapa

Čím dál víc lidí zajímá, kde se dá nakupovat lokálně a ne od velkovýrobců či zahraniční produkty. Pěstitele a výrobce snadno najdete na mapě FarmaNaDlani.cz....  celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.