Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


"Když budete stahovat naše filmy, umřeme hlady," tvrdí kaskadér či maskérka

aktualizováno 
Hollywood, podobně jako před časem nahrávací průmysl, sáhl po ufňukané reklamní kampani, která má vzít filmové piráty za srdce. Členové štábu pláčí, jak jim stahování z internetu bere živobytí. V době kasovních trháků s rekordními příjmy a boomu DVD jim však sotva někdo uvěří.

V kině se setmí, diváci se ztiší a do tmy, přerušované jen srkáním coly a chroupáním popcornu zazní hlas zdrceného kaskadéra: "Proboha vás prosím, nestahujte filmy z internetu, vždyť nebudeme mít z čeho nakrmit naše rodiny!" Že je to nesmysl? Ano, ale přesně takový připravují hollywoodská studia ve snaze omezit hladinu pirátství, které dramaticky ohrožuje existenci celý filmového průmyslu.

Kina, televize i web

V USA startuje protipirátská kampaň, jaká nemá v historii zábavního průmyslu obdoby. Americká asociace filmového průmyslu (MPAA) připravila za miliony dolarů sérii propagačních spotů, promítaných před filmy a v reklamních časech televizních stanic, a speciální webové stránky. "Musíme veřejnost seznámit s nástrahami, jaké v sobě pirátství skrývá," nastiňuje nutnost spuštění akce prezident MPAA Jack Valenti.

První zásah nelegálnímu stahování zasadí Hollywood ve čtvrtek večer. Nevídaný počet 35 celoplošných a kabelových televizí odvysílá třicetisekundové bloky v hlavním vysílacím čase. O den později budou překvapeni návštěvníci kin. Po dohodě s největšími provozovateli multiplexů budou minutové spoty nasazeny v pěti tisících sálech napříč USA. Jak dlouho kampaň potrvá, Valenti neprozradil.

Internetový server RespectCopyrights.org poselství Hollywoodu doplňuje o další podrobnosti. Varuje, že stahování filmů porušuje zákon a ohrožuje živobytí zaměstnanců filmového odvětví. Současně upozorňuje na nebezpečí používání otevřených P2P systémů, z nichž si lidé mohou nevědomky stáhnout nějaký záškodnický program, a ptá se, proč si diváci ničí zrak u filmových kopií špatné kvality.

Už od kolíbky...

MPAA se rovněž spojila s organizacemi mládeže. Z této spolupráce vznikne řada přednášek, které mají o autorském právu a pirátství poučit žáky od páté do deváté třídy. Internetové stránky kampaně pomohou dětem, učitelům, ale i univerzitním administrátorům a firmám zapojit se do boje proti pirátům.

Místo hvězd jen lidi ze štábu

Ačkoliv MPAA chrání především hlavní hollywoodskou produkci, hvězdy stříbrného plátna se v kampani neobjeví. Asociace vychází z toho, že mládež chová vůči bohatým hercům spíš zášť, než aby je celebrity, těžce zkoušené pirátstvím, jakkoliv dojaly.

Jack Valenti k tomu dodává: "Studenti mají velmi zkreslené představy. Říkají: 'Přece multimilionářské firmy nemůže poškodit, když si stáhnu pár filmů z internetu.' Už ale nevidí, že většina pracovníků jsou obyčejní zaměstnanci, kteří musí splácet hypotéky nebo přispívají na jejich vzdělání."

MPAA proto vsadila na obyčejné tváře. Na plátnech o své práci a o tom, jak by je mohlo pirátství zasáhnout, vyprávějí kaskadér, maskérka, výtvarník, animátor a chlapík z výpravy. Motto mají společné: "Filmy za to stojí!"

Jinak to nejde

"Pro naše odvětví je naprosto nezbytné, abychom veřejnost poučili o tom, že filmové pirátství je skutečný zločin," prohlásil předseda Fox Group Peter Chernin. "Musíme vysvětlit, že pirátství má potenciál vzít lidem jejich práci a že nelegální stahování filmů oslabuje kreativitu, nikoliv moc filmových korporací. Pokud se diváci alespoň na těch 30 sekund zamyslí nad důsledky pirátství, budeme spokojeni," uzavřel Chernin.

Prezidentovi MPAA Jacku Valentimu je jasné, že myšlení lidí nezmění jedno odpoledne v kině nebo večer u televize. Je však rád, že kampaň byla spuštěna už teď, protože filmový průmysl "by mohl kvůli rozmachu broadbandových přípojek vykrvácet."

Myslí to vážně?

Hollywood zažívá zlaté časy. Studia letos produkují jeden kasovní trhák za druhým, tržby rostou do závratných výšek a mnohanásobně převyšují náklady na natáčení. V USA se prodává víc DVD disků než kdykoliv jindy, na trhu je přes 23 tisíc titulů a každý týden přibývá 125 nových. Stránky RespectCopyrights.org sice informují, že investice do čtyř filmů z deseti se nevrátí, ale to přece při současné finanční situaci studií nemůže hrát roli. Pokud tu pirátství nějaké pozice skutečně ohrožuje, pak jedině křesla neschopných producentů.




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Tipy na zajímavé weby: aby vás nenapálil podvodný e-shop

Nenaletět nějakému podvodníkovi, který se vydává za provozovatele internetového obchodu, pomůže ověření e-shopů na Dtest.cz. Nejen průvodce světem restaurací,...  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.