Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Drsné přistání v krupobití v Praze? Pro piloty nic výjimečného, podívejte se

  11:49aktualizováno  11:49
Vypadá to strašidelně, ale pro piloty to není nic, co by neznali už minimálně ze simulátoru a neměli stoprocentně nacvičené a zvládnuté. Každopádně přistání v prudkém větru a dešti vypadá na videu působivě a v Praze se neděje každý den.

Cestující tento manévr poznají pohledem z okénka. Pokud totiž sedí na správné straně, uvidí z něj při přistávání šikmo před sebou dráhu, což za normálních okolností možné samozřejmě není. To sice může neznalého cestujícího lehce znervóznit, ale nejde o nic neobvyklého a ani nepříjemného. Takto se přistává v prudkém bočním větru a dešti. V případě přistání pravidelné linky KLM v úterý 31. 5. 2016 na Letišti Václava Havla v Praze vidíme dokonce ukázkový případ takového postupu.

Pilot udržuje letoun v plynulém klesání tak, že aby ho stabilizoval přesně na střed vzletové a přistávací dráhy. Minimalizuje vliv větru vyšlápnutým levým pedálem nožního řízení, kdy příď letounu drží stočenou nalevo od osy dráhy. Přistává také s mírně zvýšeným výkonem obou motorů.

Právě tímto „vyosením“, které na laika působí nezvykle, se letoun udrží v ose dráhy. Ihned po dosednutí na hlavní podvozek pak pilot prudce vyšlápne pravý pedál nožního řízení doprava a tím srovná stroj na střed dráhy. Následně potlačením kniplu (v případě Airbusu sidesticku) plynule dosedne i příďovým podvozkem.

Reverzním chodem obou motorů letoun bezpečně dobrzdí až na rychlost zhruba 80 uzlů (150 km/h). Kvůli vodou zaplavené dráze použije pilot režim automatické brzdy (autobrake II, nebo III), určený právě pro případ, že dráha má minimální brzdné účinky (podle typu letounu, hmotnosti atd.). Systém automatického brzdění s aktivovanou funkcí anti-skid brání zablokování podvozku, a tedy i smyku, který by mohl způsobit vyjetí z dráhy.

Kroupy, které v Praze kolem času přistání padaly, do určité velikosti nevadí, nicméně v případě mimořádně silného krupobití je možné přiblížení přerušit a buď vyčkávat nedaleko letiště na zlepšení počasí, nebo při dostatečné zásobě paliva odletět na záložní letiště.

Přímý přenos na Slow TV přináší:

  • Odposlech komunikace mezi věží a piloty - nezapomeňte si pustit zvuk.
  • Interaktivní mapu ze služby Flightradar, kde si můžete zkontrolovat aktuální polohu sledovaného letadla.
  • Tipy na zajímavé přílety a odlety od odborníků ze serveru Planes.cz.
  • Průběžně aktualizovanou on-line reportáž s nejzajímavějšími úlovky dne.
Autoři: ,


Nejčtenější

Nové iPhony Xs budou stát až 43 500 korun. Do Česka dorazí 29. září

Matura Jan: Online #7043

Apple na akci Apple Keynote 2018 představil tři nové iPhony. Nástupce modelu X se jmenuje Xs, zvětšená varianta pak Xs...

Ve dveřích se ohlédl a usmál. Na co nezapomene česká prokurátorka v Haagu

Anna Richterová v době, kdy pracovala pro tribunál v Den Haagu. Snímek je z...

Prokurátorka Anna Richterová je jedinou Češkou, která pracovala u mezinárodního tribunálu pro vyšetřování zločinů v...



Kennedyho sestru Rosemary zničili ambiciozní rodiče lobotomií

Kennedyho sestru zničili ambiciozní rodiče lobotomií

13. září 1918 se narodila Rosemary Kennedyová, sestra prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho. Od dětství s ní byly...

Obří Ruslan přistál v Praze. Sledovali jste v přímém přenosu na Slow TV

Antonov AN-124 100 Ruslan přistává v 11.9. v Praze.

Z Pardubic do Prahy má přiletět jedno z největších letadel světa Antonov An-124 100 zvaný Ruslan. Stroj krátce po šesté...

Díru do ISS mohli navrtat Američané, tvrdila ruská média

Mezinárodní kosmická stanice ISS.

Američtí astronauti jsou podle ruské agentury Roskosmos nejpravděpodobnějšími viníky incidentu na ISS, při němž na...

Další z rubriky

Skoro špionážní větroň. Amatéři překonali rekord letounu U-2

Kluzák Perlan 2

Větroň Perlan 2 se nad Andami vznesl do výšky nad 23 kilometrů a překonal tak mimo jiné i oficiální rekord ve výšce...

Letecký den se proměnil v ohnivé peklo. Pilot byl o setinu rychlejší

Tragédie na letecké přehlídce v německém Ramsteinu (28. srpna 1988)

Měl to být příjemný závěr posledního srpnového víkendu roku 1988. Chyba pilota však vrchol představení proměnila...

Praha instaluje chytré lampy, dobijí auto nebo pohlídají smog

Instalace chytré lampy v Karlíně

Na území Prahy stojí již delší dobu několik chytrých lamp. Nový projekt, který se buduje v Karlíně, počítá s lampami,...

Najdete na iDNES.cz