Drsné přistání v krupobití v Praze? Pro piloty nic výjimečného, podívejte se

  11:49aktualizováno  11:49
Vypadá to strašidelně, ale pro piloty to není nic, co by neznali už minimálně ze simulátoru a neměli stoprocentně nacvičené a zvládnuté. Každopádně přistání v prudkém větru a dešti vypadá na videu působivě a v Praze se neděje každý den.

Cestující tento manévr poznají pohledem z okénka. Pokud totiž sedí na správné straně, uvidí z něj při přistávání šikmo před sebou dráhu, což za normálních okolností možné samozřejmě není. To sice může neznalého cestujícího lehce znervóznit, ale nejde o nic neobvyklého a ani nepříjemného. Takto se přistává v prudkém bočním větru a dešti. V případě přistání pravidelné linky KLM v úterý 31. 5. 2016 na Letišti Václava Havla v Praze vidíme dokonce ukázkový případ takového postupu.

Pilot udržuje letoun v plynulém klesání tak, že aby ho stabilizoval přesně na střed vzletové a přistávací dráhy. Minimalizuje vliv větru vyšlápnutým levým pedálem nožního řízení, kdy příď letounu drží stočenou nalevo od osy dráhy. Přistává také s mírně zvýšeným výkonem obou motorů.

Právě tímto „vyosením“, které na laika působí nezvykle, se letoun udrží v ose dráhy. Ihned po dosednutí na hlavní podvozek pak pilot prudce vyšlápne pravý pedál nožního řízení doprava a tím srovná stroj na střed dráhy. Následně potlačením kniplu (v případě Airbusu sidesticku) plynule dosedne i příďovým podvozkem.

Reverzním chodem obou motorů letoun bezpečně dobrzdí až na rychlost zhruba 80 uzlů (150 km/h). Kvůli vodou zaplavené dráze použije pilot režim automatické brzdy (autobrake II, nebo III), určený právě pro případ, že dráha má minimální brzdné účinky (podle typu letounu, hmotnosti atd.). Systém automatického brzdění s aktivovanou funkcí anti-skid brání zablokování podvozku, a tedy i smyku, který by mohl způsobit vyjetí z dráhy.

Kroupy, které v Praze kolem času přistání padaly, do určité velikosti nevadí, nicméně v případě mimořádně silného krupobití je možné přiblížení přerušit a buď vyčkávat nedaleko letiště na zlepšení počasí, nebo při dostatečné zásobě paliva odletět na záložní letiště.

Přímý přenos na Slow TV přináší:

  • Odposlech komunikace mezi věží a piloty - nezapomeňte si pustit zvuk.
  • Interaktivní mapu ze služby Flightradar, kde si můžete zkontrolovat aktuální polohu sledovaného letadla.
  • Tipy na zajímavé přílety a odlety od odborníků ze serveru Planes.cz.
  • Průběžně aktualizovanou on-line reportáž s nejzajímavějšími úlovky dne.
Autoři: ,

Nejčtenější

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se zahraniční konkurencí....

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Okřídlení géniové. Vrány si při pokusu zvládly vyrobit složené nástroje

Vrány se ukazují jako stále chytřejší a chytřejší.

Nový experiment naznačuje, že bychom měli přehodnotit rčení chytrý jako liška na chytrý jako vrána. Skupina...

Nové implantáty dovedou zlepšit paměť, ale nesmí se k nim dostat hacker

DBS

Elektronické implantáty by mohly podle neurovědců již v příštím desetiletí pomáhat vylepšovat paměť, zejména pacientům...

Nejpoužívanější prohlížeč měl skromné plány. Chrome zásadně změnil web

Vývoj ikony prohlížeče Chrome

Prohlížeč Google Chrome používá k brouzdání po internetu většina uživatelů. Před deseti lety to přitom byl nenápadný...

Další z rubriky

Real Madrid je v Praze. Přistál v jednom z nejdelších dopravních letadel

Real Madrid přistává 6.11.2018 v Praze v letounu Airbus A340-600.

Těsně po dvanácté přistál v Praze na Letišti Václava Havla legendární Real Madrid. Mužstvo přivezl Airbus A340-600,...

Zatracovaný Orchestrion dostal naloženo víc, než k čemu byl stvořen

Druhý prototyp motorového vozu M152, později řady 810 je udržován v původním...

Orchestrion, Šukafon, Skleník, Plevel a řadu dalších přezdívek si vysloužil motorový vůz řady M152.0. Když už mu někdo...

Platba jízdného v MHD podle Fujitsu: systém vypočítá nejlevnější variantu

Fujitsu

Prototyp terminálového systému pro platbu jízdného v hromadné dopravě nás zaujal na konferenci Fujitsu Forum 2018 v...

Najdete na iDNES.cz