Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Drsné přistání v krupobití v Praze? Pro piloty nic výjimečného, podívejte se

  11:49aktualizováno  11:49
Vypadá to strašidelně, ale pro piloty to není nic, co by neznali už minimálně ze simulátoru a neměli stoprocentně nacvičené a zvládnuté. Každopádně přistání v prudkém větru a dešti vypadá na videu působivě a v Praze se neděje každý den.

Cestující tento manévr poznají pohledem z okénka. Pokud totiž sedí na správné straně, uvidí z něj při přistávání šikmo před sebou dráhu, což za normálních okolností možné samozřejmě není. To sice může neznalého cestujícího lehce znervóznit, ale nejde o nic neobvyklého a ani nepříjemného. Takto se přistává v prudkém bočním větru a dešti. V případě přistání pravidelné linky KLM v úterý 31. 5. 2016 na Letišti Václava Havla v Praze vidíme dokonce ukázkový případ takového postupu.

Pilot udržuje letoun v plynulém klesání tak, že aby ho stabilizoval přesně na střed vzletové a přistávací dráhy. Minimalizuje vliv větru vyšlápnutým levým pedálem nožního řízení, kdy příď letounu drží stočenou nalevo od osy dráhy. Přistává také s mírně zvýšeným výkonem obou motorů.

Právě tímto „vyosením“, které na laika působí nezvykle, se letoun udrží v ose dráhy. Ihned po dosednutí na hlavní podvozek pak pilot prudce vyšlápne pravý pedál nožního řízení doprava a tím srovná stroj na střed dráhy. Následně potlačením kniplu (v případě Airbusu sidesticku) plynule dosedne i příďovým podvozkem.

Reverzním chodem obou motorů letoun bezpečně dobrzdí až na rychlost zhruba 80 uzlů (150 km/h). Kvůli vodou zaplavené dráze použije pilot režim automatické brzdy (autobrake II, nebo III), určený právě pro případ, že dráha má minimální brzdné účinky (podle typu letounu, hmotnosti atd.). Systém automatického brzdění s aktivovanou funkcí anti-skid brání zablokování podvozku, a tedy i smyku, který by mohl způsobit vyjetí z dráhy.

Kroupy, které v Praze kolem času přistání padaly, do určité velikosti nevadí, nicméně v případě mimořádně silného krupobití je možné přiblížení přerušit a buď vyčkávat nedaleko letiště na zlepšení počasí, nebo při dostatečné zásobě paliva odletět na záložní letiště.

Přímý přenos na Slow TV přináší:

  • Odposlech komunikace mezi věží a piloty - nezapomeňte si pustit zvuk.
  • Interaktivní mapu ze služby Flightradar, kde si můžete zkontrolovat aktuální polohu sledovaného letadla.
  • Tipy na zajímavé přílety a odlety od odborníků ze serveru Planes.cz.
  • Průběžně aktualizovanou on-line reportáž s nejzajímavějšími úlovky dne.
Autoři: ,


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Byl to nejbohatší šlechtic své doby, teď archeologové objevili jeho hrobku

Díváte se na takzvaný radarogram. To je výstup z měření georadarem na profilu...

V následujících dnech se dozvíme, zda tušení týmu českých archeologů, že objevili dosud neznámou hrobku nejbohatšího...



Obludná Škoda RSO z Mladé Boleslavi se nepovedla, navrhl ji Porsche

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944

Ne vše, na co sáhl génius Ferdinand Porsche, se povedlo. Ukázkovým příkladem je těžký kolový dělostřelecký tahač, který...

Prehistorický Google Earth. Zjistěte, kde byste byli před miliony let

Ancient Earth

3D mapa naší planety inspirovaná glóbem Google Earth vás zavede do minulosti. Projděte si jednotlivá historická období...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

Další z rubriky

Plamenomet až domů. Muskova novinka dorazila první tisícovce zákazníků

Nové plamenomety Musa

Elon Musk potvrdil, že co řekne, myslí vážně. V zámoří dorazily první tisícovce zákazníků jeho plamenomety. Ty jsou...

Kutilství už není o nedostatku věcí, řekl v Rozstřelu ředitel festivalu Maker Faire

Programový ředitel Maker Faire Prague Jiří Zemánek v diskusním pořadu iDNES.cz...

Programový ředitel festivalu Maker Faire Praha Jiří Zemánek je srdcem kutil, a tak se nelze divit, že první festival...

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz