Ruská překladatelka Olga Širninová si našla díky svému zájmu o historii zajímavý koníček. Koloruje staré fotografie, přičemž zdatnost v historických oborech ji zaručuje do jisté míry věrnost barevných řešení. Podívejme se na zlomek jejího díla, vybrali jsme fotografie věnující se prvoválečnému ruskému a druhoválečnému sovětskému letectví.
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Ruské čtyřmotorové velkoletadlo Ilja Muromec bylo vytvořeno již před první světovou válkou. Původně bylo zamýšleno jako civilní, ale právě válka vše změnila a z Muromce se stal bombardér. V letech 1913 až 1917 vzniklo více než osm desítek letounů Ilja Muromec v několika verzích.
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Igor Sikorskij, letecký konstruktér a tvůrce prvních velkoletadel na světě
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Trup velkoletadla Ilja Muromec
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Na rozdíl od domácí chlouby v podobě velkoletadel Ilja Muromec byla většina jednomístných a dvoumístných prvoválečných letadel ruského letectva francouzského původu. Na snímku je Nieuport IV.
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
A zde se již přeneseme do doby druhé světové války, na fotografii stojí před svým strojem LaGG-3 sovětský stíhací pilot Andrej Kulagin.
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Sovětští stíhači před strojem amerického původu Bell P-39 Airacobra, zleva Alexandr Klubov, Grigorij Rečkalov, Andrej Trud a Boris Glinka. Letoun patří Rečkalovovi, hvězdičkami s lemem si značil individuální sestřely a bez lemu sestřely ve spolupráci, do konce války ještě několik sestřelů přibylo.
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Bitevní Iljušin Il-2 s přední částí trupu řešenou ve formě ocelové pancéřové vany měl přezdívku létající tank.
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Příslušnice 46. gardového nočního bombardovacího leteckého pluku hrdě přijaly za svou přezdívku Noční čarodějnice, kterou jim udělili jejich nočními nálety deptaní němečtí vojáci.
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Jevdokija Beršanská, velitelka pluku Nočních čarodějnic, dává poslední instrukce osádce před bojovým letem. Výzbroj pluku tvořily křehké dvouplošníky Polikarpov Po-2 ve verzi lehkého nočního bombardéru.
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Navigátorka Rufina Gaševová a pilotka Natálie Meklinová ze 46. gardového nočního bombardovacího leteckého pluku
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Navigátorka Jekatěrina Rjabovová ze 46. gardového nočního bombardovacího leteckého pluku
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Pilotka dvoumotorového třímístného bombardéru Petljakov Pe-2 Marija Dolinová ze 125. gardového bombardovacího leteckého pluku (jeden ze tří ženských leteckých pluků, před „povýšením“ na gardový se jednalo o 587. bombardovací letecký pluk).
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Jednou ze tří ženských leteckých jednotek během druhé světové války byl i 586. stíhací pluk.
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)
Nejúspěšnější leteckou stíhačkou všech dob se stala Lídija Litvjaková, které se říkalo Bílá růže ze Stalingradu. Padla 1. srpna 1943 ve věku necelých dvaadvaceti let.
Autor: dobové fotografie kolorovala Olga Širnina (klimbim2014.wordpress.com)