První kometa bez ohonu se k Zemi vrací po miliardách let

22:38aktualizováno  22:38
Astronomové objevili první kometu bez ohonu. Domnívají se, že pochází z doby, kdy se formovala sluneční soustava.

Neobvyklá kometa C/2014 S3 (PANSTARRS) | foto: ESO/M.Kornmesser

Astronomové z Evropské jižní observatoře (ESO) objevili kometu C/2014 S3, jejíž původ zřejmě sahá až k samotným počátkům sluneční soustavy. „Z této doby samozřejmě máme řadu asteroidů, ale ty byly pozměněny tím, jak na ně miliardy let zářilo Slunce,“ vysvětluje význam tohoto nálezu Karen Meechová, hlavní autorka studie. „Tohle je ale první asteroid, který se zachoval v původním stavu. Byl v nejlepším mrazáku, jaký existuje.“

Tím mrazákem myslí mezihvězdný prostor, do kterého byla tato neobvyklá kometa (nazvaná „Manská“ podle plemena bezocasých koček) zřejmě vymrštěna gravitačním prakem před miliardami let. Astronomové doufají, že pozorování této (a případně dalších podobných) komet pomůže objasnit detaily týkající se vzniku sluneční soustavy i samotné Země.

Pozorování VLT (Very Large Telescope) naznačuje, že  C/2014 S3 (PANSTARRS) je...

Pozorování VLT (Very Large Telescope) naznačuje, že C/2014 S3 (PANSTARRS) je objekt na dlouhé orbitě připomínající kometu, ale složením spíše připomíná asteroid. Diagram ukazuje pravděpodobnou dráhu komety. Většinu času kometa strávila v tzv. Oortově oblaku, tedy na samotném okraji naší sluneční soustavy.

Falešná stránka napodobující mBank