Při promyšlené koordinaci nástupu pasažérů do letadla je možné zkrátit čekání až na polovinu.

Při promyšlené koordinaci nástupu pasažérů do letadla je možné zkrátit čekání až na polovinu. | foto: Profimedia.cz

Konec čekání v letadle: astrofyzik vyvinul inteligentní metodu nástupu

  • 185
Až o polovinu rychlejší nástup do letadla a usazení cestujících slibuje metoda střídavého nástupu do letadla. Vyvinul ji americký astrofyzik Jason Steffen, a povedlo se mu ji experimentálně potvrdit. Teď čeká, zda se jí chopí některá z aerolinek.

Rozčiluje vás, jak se při nástupu do letadla mrhá časem i prostorem, když lidé nastupují nekoordinovaně? Americký astrofyzik Jason Steffen před třemi lety vymyslel způsob, jak před začátkem letu ušetřit i desítky minut. U letů s místenkami mají podle něj aerolinky možnost výrazně optimalizovat celý proces nástupu. Experimentálně to teď potvrdil ve spolupráci s pořadem This vs That.

Ve své studii, kterou Steffen spolupublikoval v srpnu na serveru arXiv, srovnává pět v minulosti navržených metod:

  1. nástup od  zadních míst postupně k předním (sekvence)
  2. nástup po čtyřčlenných skupinách
  3. Wilmova metoda (nástup od oken k uličce)
  4. Steffenova metoda (sekvenční alternující nástup od oken)
  5. náhodný nástup

Pořad "This vs That" najal 72 cestujících, aby otestovali pět různých metod, včetně té, kterou vyvinul Jason Steffen (vpravo).

Ulička je neustále plně vytížena. Rozestupy mezi cestujícími (ob jednu řadu) zaručují, že se lidé nemačkají u přihrádek se zavazadly.

I v pozdějších a závěrečných fázích nástupu je postup rozložen po celém letadle a čekání je minimalizováno.

"Test jsme provedli ve filmařských kulisách reprezentujících letoun 757, s 12 řadami po šesti sedadlech s uličkou uprostřed. Pět metod jsme otestovali na 72 pasažérech různého věku," píší vědci v úvodu.

Výsledkem pečlivého plánování je simultánní nástup lidí do svých řad, dochází
Výsledkem pečlivého plánování je simultánní nástup lidí do svých řad, dochází

Výsledkem pečlivého plánování je simultánní nástup lidí do svých řad, dochází tak k plynulejšímu posunu a zaplňování letadla.

Steffenova metoda nástupu: lidé postupně plní sedadla u oken ob jednu řadu a mají tak čas i prostor umístit svá zavazadla do přihrádek.

Výsledkem bylo jasné vítězství Steffenovy metody. Oproti nástupu po skupinách ušetřila polovinu času, oproti náhodnému nástupu čtvrtinu. Za úspěch vděčí především pečlivému omezování "kolizí v uličkách", způsobených frontou lidí, kteří si chtějí uložit svá zavazadla do přihrádek.

Steffen se domnívá, že jeho metoda může být uplatněna bez závažnějších změn u většiny linkových letů s místenkami. Jeho model počítá s nestandardními situacemi, jakými je společný nástup rodin či handicapovaných s doprovodem. Některé aerolinky (Southwest Airlines) již uplatňují nástup seřazených cestujících, a tak by byla implementace této optimalizované metody jen otázkou úpravy systému.

Astrofyzik doufá, že současná publicita přinese jeho metodě větší šanci prosadit se v každodenní dopravní praxi.