NASA předvedla unikátní dron s otočným křídlem a deseti rotory

aktualizováno 
Napůl vrtulník, napůl letadlo. Dron od NASA kombinuje rychlost letounu s pevným křídlem s precizním přistáním helikoptéry. Tento měsíc se výzkumníci pochlubili první úspěšnou zkouškou v reálných podmínkách.Chtějí navázat na tradici konvertoplánu V-22 Osprey.

Bezpilotní letouny jsou v kurzu. Používá je armáda, novináři, fotografové, sportovci, aerolinky i soukromé firmy. Doprava dronem na elektrický pohon má však zásadní úskalí: výdrž baterie. Protože všechny rotory vrtulníku musejí být naplno v provozu po celou dobu letu, bývá dosah takových strojů malý a ve vzduchu mohou působit pouze několik desítek minut.

Je proto logické, že konstruktéři hledají způsob, jak navrhnout úspornější drony, které využívají vztlaku křídel a šetří tak energii. Zatímco Google pracuje na velkém křídle, které by balíčky spouštělo na padáku, vývojáři z Langley Research Center NASA ve Virginii se inspirovali u hybridního armádního letounu (tzv. konveroplánu) V-22 Osprey (více o něm zde).

Konvertoplán V-22 Osprey amerického námořnictva a armády:

Výhoda konvertoplánu spočívá v jeho manévrovací schopnosti při vzletu a přistání. Nepotřebuje žádnou ranvej pro vzlet a může přistát prakticky na louce. Je pochopitelné, že pro armádu jsou takové vlastnosti velmi cenné.

Ale stejně tak se mohou podobné vlastnosti osvědčit i u komerčně či amatérsky využívaného dronu. Kolmý start i přistání znamenají snadné ovládání a nasazení ve městech. Pevné křídlo zase znamená vyšší dolet i rychlost.

Vývoj prototypu a jeho budoucí využití

„Zatím jsme otočení hlavního křídla ze svislého do vodorovného směru vyzkoušeli za letu pětkrát,“ popisuje testování Bill Fredericks, letecký inženýr NASA. „Jsme teď v další fázi, kdy chceme přesvědčivě demonstrovat, že tento koncept je aerodynamicky čtyřikrát efektivnější než vrtulník.“

Ovládání je zatím trochu komplikovanější, než dojde k jeho automatizaci. „Létá se s tím spíš jako s třímotorovým letadlem,“ vysvětluje testovací pilot Zack Johns. „Řada čtyř rotorů na levém křídle reaguje společně, čtyři rotory na pravém křídle tvoří druhou skupinu a třetí skupinou jsou dva rotory na ocasu.“

„Náš letoun GL-10 by se dal využít pro dopravu malých balíčků, dlouhodobé sledování pro zemědělství, mapování větší oblasti a další aplikace,“ vypočítává Bill Fredericks. NASA pracuje i na dalších iniciativách souvisejících s bezpilotními letouny. Cílem je vytvořit platformu pro systematické využití vzdušného prostoru bezpilotními letouny. I proto je potřeba vyzkoušet různé koncepty.

Koncept pevného křídla bezpilotního letounu, který testuje Google:

Autor:

Nejčtenější

Alza to zase zkouší. Zákazníkům do košíku „tajně“ přihodí nechtěné věci

Stačí chvilka nepozornosti a obchod vám do košíku přidá něco, co jste si...

Před odesláním objednávky v e-shopu si dobře zkontrolujte obsah košíku. Je možné, že vám tam bez vašeho vědomí něco...

Alza dostala pokutu za přidávání zboží do košíku. A není jediná

Česká obchodní inspekce pravomocně rozhodla o udělení pokuty pro společnost...

Společnost Alza.cz bude muset zaplatit 150 tisíc korun za to, že zákazníkům přidávala do košíku zboží, na které sami...

Známe tvář mrtvé dívky z obleženého Tábora. Kdy zemřela, napověděla mince

Zrekonstruovaná podoba dívky (18 až 19 let) nalezené ve společném hrobě v...

Téměř 400 let ležela v zapomenutém společném hrobě, než její pozůstatky při stavbě rodinného bazénu náhodou objevili. V...

Vyzkoušeli jsme nejlepší způsob, jak sledovat televizi. Poradíme i vám

Test set-top-boxů pro televizi přes internet

Nezajímá vás kdy pořad jde, ani kolik je v něm reklam. Pustíte si jej kdykoli během i po odvysílání a reklamní bloky...

Poslechněte si vítr na Marsu. Je to první nahrávka zvuku z této planety

Jak zni vitr na Marsu

Sonda InSight, která na konci listopadu přistála na Marsu, poslala vůbec první nahrávku zvuku z této planety.

Další z rubriky

OBRAZEM: První letecká továrna v ČSR vznikla před sto lety

Historie první československé letecké továrny Letov se začala psát 9. prosince...

Historie první československé letecké továrny Letov se začala psát 9. prosince 1918. Vznikla zde řada zajímavých typů...

Místo dronu rybářský prut. Jak se natáčí úspěšné cestovatelské filmy

Kužník Jan: Trabanti

Objel svět a mimo jiné zjistil, že profesionální ani odolnou techniku na focení a natáčení filmu nepotřebujete. Na...

Fortelná Šlechtična pracovala, až se z ní kouřilo. Sloužila i v KLDR

Parní lokomotiva řady 475.1 (exemplář 475.101)

Mezi nejlepší československé parní lokomotivy patří řada 475.1, která vznikla krátce po válce a v provozu na našich...

Najdete na iDNES.cz