Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Koupě sluchátek v Česku? Čeká vás spousta problémů

aktualizováno 
Už jste se při nákupu sluchátek setkali s negativní reakcí na dotaz, zda je můžete vyzkoušet? Je přece jasné, že zvuk ani pohodlí z obrázku na krabici nepoznáme... Jak to tedy vlastně u nás chodí? Proč kupujeme zajíce v pytli?

Každý snad za svůj život kupoval nějaký ten kousek spotřební elektroniky a také se setkal s různými prodejci. Já se dnes zaměřuji na prodej sluchátek, protože - jak se podle mých zkušeností z posledních dnů zdá - není jejich nákup žádnou procházkou růžovým sadem.

Každý má právo si vyzkoušet to, co kupuje

Většina spotřebitelů nekupuje elektroniku jen podle úžasných technických specifikací, ale také podle dojmu z vystaveného kusu. Když někdo kupuje televizor, zajisté ho zajímají vzhled a funkce, ale nejpodstatnější je přece jenom stále obraz. Při koupi reproduktorů rozhodně není důležité, zda jsou v barvě buku či smrku. Důležitý je zvuk, teprve potom design. Proto většina z nás navštíví při jejich koupi specializovaný obchod s poslechovou místností. Nakupovat audio přístroje střední a vyšší třídy ovšem v hypermarketech rozhodně není to pravé ořechové. Se sluchátky je to ale zdaleka nejhorší!

První dostaveníčko

Moje trasa začala v jednom malém obchůdku s elektronikou poblíž divadla Komedie. Zde jsem se prodejce zeptal, zda je možné si prohlédnout nové Kossy UR-40. Silně otrávený prodavač mi zabalená sluchátka vyndal, ale to bylo tak všechno. Když jsem se tázal, jestli si můžu model vyzkoušet, udiveně se na mě podíval a oznámil mi, že nikoliv. Každému jenom trochu racionálně myslícímu člověku musí být přeci jasné, že u sluchátek každého zajímá zvuk a nic než zvuk. Design stojí ještě více vzadu než kupříkladu u zmiňovaných reproduktorů. K čemu jsou vzhledově úžasná sluchátka, která hrají otřesně?

Podruhé

Po této zkušenosti jsem se rozhodl navštívit specializovaný obchod hi-fi a hi-end, který disponuje dvěma poslechovými místnostmi. Čekal jsem tedy i odpovídající služby. Přístup k zákazníkovi zde byl o třídu výš. Co naplat, když jsem nepořídil ani zde. Sluchátka, která jsem požadoval, sice neměli, ale stejně mi bylo sděleno, že by mi je nerozbalili, i kdyby byla na skladě.

Do třetice všeho dobrého, ale...

Další zastávkou byl jeden z obchodů velké celorepublikové prodejní sítě. Značně znechucen a s nulovými očekáváními jsem vešel dovnitř. Zde jsem se jemně zmínil, kdo jsem a kde pracuji. V tu ránu jsem měl sluchátka vybalená, stál jsem s discmanem u pokladny a poslouchal. Když jsem se vedoucího zeptal, jestli tyto služby dostane i běžný spotřebitel, odpověděl vyhýbavě a nejasně. Z jeho několikaminutového projevu jsem pochopil, že nikoliv.

Několik rad a pohled odjinud

Jak tedy koupit sluchátka? Je jasné, že při výběru pecek nebo street sluchátek za 500 korun není poslech zas tak potřeba. U dražších uzavřených modelů je ale skoro bezpodmínečný. V recenzích si sice můžete přečíst o skvělém zvuku a pohodlí, ale vlastní zkušenost je k nezaplacení. Recenzentovi mohou přijít pohodlná, ale každý máme jiný tvar hlavy, a tak vám nikdo nezaručí, že zrovna na tu vaší sednou stoprocentně.
Prodejci tuto skutečnost evidentně ignorují a je jim úplně jedno, komu co prodávají, hlavně že prodají. V obchodech by proto měli mít bez debat zkušební model.
Při svém nedávném pobytu v Paříži jsem mimo jiné navštívil jednu z prodejen obrovské obchodní sítě s elektronikou a počítači. Téměř vše bylo k vyzkoušení, od drahých PDA přes notebooky až po sluchátka. Vše zapojené a plně funkční, nekupujeme přece zajíce v pytle, ne? Zkoušení sluchátek bylo řešené opravdu jednoduše a elegatně, na velkém stojanu u zdi se jich nacházely asi tři desítky a hrála v nich nepřetržitě hudba. Je jasné, že pro prodejce jsou to další výdaje navíc a malý obchod si je nemůže dovolit. Z toho vyplývá, že není vše zas tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát, protože když jde o peníze, i jednoduché věci se stávají složitými.

Jak se k tomu staví výrobci?

Samotní výrobci velký zájem na dodávce testovacích modelů pro prodejce nemají, protože jsou to i pro ně "zbytečné" výdaje. Výrobci proto říkají, že je to problém prodejců, prostě by měli jeden model vybalit a je to. Prodejci se naopak odvolávají na výrobce, kteří by jim měli tyto modely dodat. Ocitáme se v jakémsi začarovaném kruhu, který ovšem nezpůsobuje potíže ani výrobcům, ani prodejcům, ale pouze a jen ubohému zákazníkovi. Ještě musím dodat, že ochota rozbalit model záleží také na balení. Pokud jsou sluchátka zavařená v plastovém obalu (jak je tomu u značky Koss), je mizivá šance, že vám je někdo předvede. Papírová krabice už je menší překážkou.

Alfred Hitchcock hadr...

Přes všechny vyjmenované skutečnosti je jasné, že prodej v našich končinách není rozhodně takový, jaký bychom si ho představovali. Je vidět, že i po 13 letech tržního hospodářství se je co učit. Abych ale nenadával na všechny, výjimky se samozřejmě najdou, ale jsou to jen kapky v moři. Do dalších oblastí, jako jsou znalosti prodavačů elektroniky v hypermarketech či vyřizování reklamací, se už radši ani nepouštím...





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouho očekávané procesory AMD Ryzen 7 přišly na trh.
Nečekaný dárek. Některá šestijádrová AMD mají patrně omylem osm jader

Příjemné překvapení čekalo na některé nové majitele procesorů Amd Ryzen 1600 a 1600X. Místo slibovaných šesti výpočetních jader dostali model se dvěma jádry...  celý článek

Nývlt Václav: Asus ROG Zephyrus
První Max-Q notebook vysune po odklopení displeje podvozek

První notebooky s koncepcí Max-Q od Nvidie míří na český trh. První bude Asus/ROG Zephyrus, hned po něm Acer Triton 700. Oba překvapí tichým chodem při...  celý článek

Senzory obsazenosti parkovacího místa předvádělo několik výrobců a počítají s...
Invaze čidel začala. Podívejte se na to nejzajímavější z IoT Expa

V pražském Fórum Karlín v úterý proběhla konference SigFox World IoT Forum 2017. Podívejte se s námi na ty nejzajímavější představované projekty.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.