Americká armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků. Peníze drží Trump

aktualizováno 
Konvertoplán V-280 Valor a vrtulník SB-1 Defiant s tlačnou vrtulí se budou vyznačovat nesrovnatelně vyšší užitnou hodnotou než současné prostředky této kategorie. Jejich vývoj však poněkud brzdí nedostatek financí.

V-280 Valor bude k dispozici i v útočné variantě | foto: Bell Helicopters

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů “vrtulníků” pro experimentální program JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator). První vzlet konvertoplánu Bell V-280 Valor se očekává letos na podzim a vrtulníku Boeing-Sikorsky SB-1 Defiant pak na začátku příštího roku.

Úkolem programu JMR-TD je otestovat nové koncepty vysokorychlostních strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). V případě V-280 jde o nové pojetí konvertoplánu (překlápí se pouze převodovky a rotory) a u SB-1 o vrtulník s koaxiálními rotory a zadní tlačnou vrtulí.

Pokud testování půjde dobře (z finančního a technického hlediska), americká armáda v roce 2019 spustí navazující program FVL (Future Vertical Lift). FVL si klade za cíl nahradit současné vrtulníky americké armády, zejména víceúčelové UH-60 Black Hawk a bitevní AH-64 Apache.

Na základním konceptu FVL vzniknou i lehké a velmi těžké stroje VTOL, které budou sdílet společné komponenty, avioniku a konstrukční celky. První stroje FVL armáda zavede do výzbroje nejdřív v druhé polovině 20. let 21. století.

Původně měly oba demonstrátory SB-1 a V-280 vzlétnout na podzim letošního roku, ale v případě SB-1 dojde ke zdržení.

„Program se teď nepohybuje tak rychle, jak bychom si přáli. Nyní plánujeme první vzlet na začátku roku 2018. Udělali jsme hodně práce na redukci rizik a dokázali jsme odstranit několik rizikových položek v našem programu. Takže až začneme létat, mám jistotu, že budeme mít úspěšný letový program,“ komentuje vývoj SB-1 Patrick Donnelly, ředitel programu FVL ve firmě Boeing.

Podle Donnellyho byl již v montážním závodě smontován podvozek a kompozitní trup a pokračuje se s instalací dalšího vybavení.

Tým Boeing-Sikorsky rovněž před několika dny zveřejnil nové propagační video s bitevní verzi vrtulníku SB-1. Dopravní a bitevní SB-1 využívají stejnou filozofii jako mariňácké vrtulníky UH-1Y Venom a AH-1Z Viper - sdílejí celou řadu konstrukčních celků, od rotorů, pohonného systému, zadních řídicích ploch přes systémy pilotní kabiny až po palivové nádrže.

Bell Helicopter počítá s prvním vzletem V-280 letos na podzim. „Právě jsme úspěšně dokončili pozemní vibrační testy. Toto léto začneme s instalací rotorů, s testy pohonu a počítáme s prvním vzletem letos na podzim,“ uvedl Steve Mathias, ředitel pro globální obchodní rozvoj v Bell Helicopter.

Podle Mathiase lze sériové V-280 začít dodávat armádě již v roce 2025. Armáda přitom počítá s dodávkou nových VTOL strojů v roce 2029 nebo 2030.

Vývoj ale poněkud zdržuje nedostatek financí. Původně měla armáda na program JMR slíbeno v letošním fiskálním roce 10 milionů dolarů. Avšak vzhledem k ustavování nové administrativy Donalda Trumpa musí armáda na odsouhlasení peněz ještě nějakou dobu počkat.

Konvertoplán V-280 Valor navazuje na zkušenosti firmy Bell s vývojem a provozem konvertoplánů V-22 Osprey. Na rozdíl od V-22 se u nového V-280 přetáčejí pouze převodovky s rotory - motory stroje zůstávají ve stejné pozici. Výhodou je nižší složitost a vyšší spolehlivost V-280 oproti V-22, což se mimo jiné odrazí na nižší výrobní ceně.

Fotogalerie

Cestovní rychlost V-280 je 520 km/h, maximální 560 km/h. Přeletová vzdálenost je 3900 km a efektivní bojový rádius 930 až 1480 km. Max. vzletová hmotnost je 13 000 kg. Kromě čtyřčlenné posádky V-280 pojme ještě 14 mužů výsadků a pod trupem dokáže přepravovat houfnici M777A2 (4500 kg) rychlostí 280 km/h.

Vrtulník SB-1 Defiant s maximální startovací hmotností 13 600 kg technologicky navazuje na menší stroj S-97 Raider (5000 kg) a demonstrátor X-2 z roku 2010 (2700 kg). Cestovní rychlost SB-1 je 460 km/h. Dolet není znám, ale v sériové podobě má být údajně o „60 % větší než v případě klasických vrtulníků.“

SB-1 využívá koaxiální rotory a zadní tlačnou vrtuli. Velkou výhodou je o 15 % větší tah při jednotkovém výkonu než v případě jediného rotoru. To se projevuje vyšší užitečnou nosností, větším dostupem a rychlejším stoupáním. Zadní tlačná vrtule pak zajišťuje dosažení vyšší cestovní rychlosti oproti klasickým vrtulníkům.

Zdroj: National Defense Magazin

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:


Nejčtenější

Nelíbí se mi, kam se internet vydal, říká vynálezce WWW. Chce to změnit

Tim Berners-Lee představuje vizi nového, decentralizovaného internetu...

V roce 1990 spustil první webový server a odstartoval tak revoluci. Díky němu se internet rozšířil do celého světa, do...

Mučení a vraždu novináře prý nahrály hodinky Apple. Nejspíš to bylo jinak

Apple Watch 2

Údajná vražda opozičního saúdskoarabského novináře Džamála Chášakdžího na konzulátu v Turecku vyvolává mezinárodní...



Ve věku 65 let zemřel na rakovinu Paul Allen, s Gatesem založil Microsoft

Paul Allen na snímku z prosince 2017.

Ve věku 65 letech zemřel v pondělí spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen. Miliardář, filantrop a hledač lodních...

Návrat „imperialistického brouka“? Výzkumný program USA vzbudil obavy

Program „Hmyzí spojenci“ má změnit škůdce v pomocníky v zemědělství.

Skupina vědců v časopise Science varuje před možným zneužitím amerického výzkumného programu, který vyvíjí zcela nový...

Grafika snů: podrobné srovnání RTX 2080 s GTX 1080Ti

Porovnání grafických karet s čipem Nvidia GeForce RTX 2080 a GTX 1080Ti (vpravo)

Porovnali jsme novou grafickou kartu RTX 2080 s předchozí špičkou GTX 1080Ti. Výsledky jsou zajímavé a ačkoli v mnoha...

Další z rubriky

Češi se vykradli jako zloději. Obsazování Sudet očima německého vojáka

1. října 1938 ve 14:00 se zvedla závora před německým celním úřadem...

Mnichovská dohoda byla podepsána, Sudety jsou už na papíře německé a nyní přichází okamžik, kdy se hitlerovská vojska...

Dlouho financoval KSČ, ale stal se nepohodlným. Případ Zdeněk Toman

Zdeněk Toman

Důvody útěkářů z ČSSR nebyly vždy politické. To byl zřejmě i případ prvního šéfa československé zpravodajské služby...

Izrael vs S-300: vietnamský scénář Ruska v Sýrii se konat nebude

Komplet S-300PMU-2. Radiolokátor 64N6E2, velitelské stanoviště (místo řízení...

Do jaké míry mohou být nebezpečné izraelským leteckým silám protiletadlové a protiraketové komplety S-300, přináší...

Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce
Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.



Najdete na iDNES.cz