Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Šest dní, 300 litrů barvy a sedm lakýrníků. Tak se stříká boeing

  20:00aktualizováno  20:00
Na pražském Ruzyňském letišti ve čtvrtek dosedl první proudový letoun ČSA v barvách mezinárodní aliance SkyTeam. Cestoval z Ostravy - Mošnova, kde z něj ve speciálním hangáru "sloupli" starý nátěr a opatřili stříbrnou metalízou. Byli jsme celou dobu u toho.

Za jak dlouho zvládne parta lakýrníků přestříkat Boeing 737 - 500? Překvapivě jim na to stačí týden. A ani spotřeba barev není nijak závratná, na letadlo vystačí nějakých 250 až 300 litrů. To vše v pěti vrstvách, kdy celková tloušťka nepřesáhne 120 mikronů.

Fotogalerie

Každé letadlo musí během svého života na pravidelné kontroly, z nichž nejnáročnější je takzvaný D-check (jak se rozebírá letadlo, se dočtete zde). A vedle toho má po určitých časových úsecích nařízenou obměnu laku.

Ten musí odolávat extrémním výkyvům teplot. Klidně z minus padesáti během krátké doby i na plus padesát. Jak lak stárne, pórovatí a mění se jeho vlastnosti, které mohou zapříčinit například zvýšení spotřeby.

Dříve, když se používal jiný způsob lakování, se nástřik měnil jednou za pět šest let. Nová technologie, kterou používají v Mošnově, prodlužuje životnost nátěru až na osm let. Navíc barvy vypadají zářivěji a živěji.

Co všechno zvládnou

V lakovně firmy Eirtech Aviation Czech Republic zvládnou nastříkat až sto letadel za rok. Alespoň takový je plán. Firma, která zde provozuje dva spojené hangáry, zahájila provoz v březnu.

Podobná zařízení jsou ve Francii či Velké Británii. Mateřská firma provozuje v Irsku dva obří hangáry.

V tom na letišti Leoše Janáčka v Mošnově zvládnou přelakovat letadla typu Boeing 737, zvládnou i Airbus 321.

Nalakování jednoho letadla přijde na 120 až 150 tisíc eur

Jak to celé probíhá? Hned jak letadlo zaparkuje v hangáru, přistaví k němu parta dělníků mobilní lešení. Za chvíli přes ně není letadlo skoro vidět. Začíná obhlídka letadla, při které dělníci zamaskují místa, kam se lak nesmí dostat.

Na trup se nanese speciální odstraňovač nátěrů, který doslova sežere starou barvu. Povrch se omyje a následně se z něj vodní bruskou odstraní veškeré zbytky laku a nečistot. Letadlo chvíli vypadá jako z výroby. Jen lesklý plech.

Ale jen na chvíli. Letadlo se znovu vymaskuje a vytmelí a na řadu přicházejí barvy. V lakýrnické praxi (alespoň té letecké) se běžně používají anglické výrazy. Na trup se vzápětí nanáší tzv. etch primer. Jde o vrstvu, která bude chránit letadlo před korozí. Následuje CS primer, v podstatě základní barva, na kterou přijde base coat. Vrstva barvy, která se stará o barvu laku.

V případě našeho letadla byl case coat doplněn ještě o vrstvu, která dává trupu metalický vzhled. Vše uzavře clear coat, vrstva bezbarvého laku, která nátěr ochrání před okolními vlivy. Mezi jednotlivými fázemi jsou samozřejmě technologické přestávky. Nicméně i tak na nátěrech pracovalo pět lakýrníků a dva, co připravovali barvy. Ostatní práce mělo na starosti dalších patnáct až dvacet lidí.

Finále obstará nastříkání loga společnosti. Na letadlo ho lze i nalepit, ale jeho životnost je nižší. Na úplný závěr se stroj opatří technickými nápisy a zkontrolují se citlivá místa, jestli se tam přeci jen nějaká barva nedostala. Celá operace vyjde na 120 až 150 tisíc eur (zhruba 3 až 4 miliony korun).

Autor:



Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Konec DVB-T vysílání nezruší povinnost platit koncesionářské poplatky

Konec DVB-T vysílání na povinnosti platit koncesionářské poplatky nic nemění.

S přechodem na nový vysílací standard DVB-T2 přijdou někteří diváci o televizní příjem. Změní se něco z hlediska zákona...

Další z rubriky

Rozhněvaní černí vojáci zabili před 100 lety v Houstonu dvě desítky lidí

Rozhněvaní černí vojáci zabili před 100 lety v Houstonu dvě desítky lidí

Černošská minorita v Houstonu nesla s nelibostí incident z 23. srpna 1917, kdy policie za nejasných okolností zadržela...

Jak odhalit šarlatána. Rozhovor se skeptickou legendou, úžasným Randi

Kanadsko-americký jevištní kouzelník a vědecký skeptik James Randi

Kanadsko-americký iluzionista, legenda svého oboru, mistr známý po celém světě. A také profesionální skeptik. Už půl...

Generál Vojcechovský bojoval v legiích, Stalin ho poslal do gulagu

Generál Vojcechovský bojoval v legiích, Stalin ho poslal do gulagu

26. srpna 1917 vstoupil Sergej Vojcechovský v hodnosti podplukovníka do formujících se Československých legií. Po 1....

Najdete na iDNES.cz