VIDEO: Šest dní, 300 litrů barvy a sedm lakýrníků. Tak se stříká boeing

  • 63
Na pražském Ruzyňském letišti ve čtvrtek dosedl první proudový letoun ČSA v barvách mezinárodní aliance SkyTeam. Cestoval z Ostravy - Mošnova, kde z něj ve speciálním hangáru "sloupli" starý nátěr a opatřili stříbrnou metalízou. Byli jsme celou dobu u toho.

Za jak dlouho zvládne parta lakýrníků přestříkat Boeing 737 - 500? Překvapivě jim na to stačí týden. A ani spotřeba barev není nijak závratná, na letadlo vystačí nějakých 250 až 300 litrů. To vše v pěti vrstvách, kdy celková tloušťka nepřesáhne 120 mikronů.

Každé letadlo musí během svého života na pravidelné kontroly, z nichž nejnáročnější je takzvaný D-check (jak se rozebírá letadlo, se dočtete zde). A vedle toho má po určitých časových úsecích nařízenou obměnu laku.

Ten musí odolávat extrémním výkyvům teplot. Klidně z minus padesáti během krátké doby i na plus padesát. Jak lak stárne, pórovatí a mění se jeho vlastnosti, které mohou zapříčinit například zvýšení spotřeby.

Dříve, když se používal jiný způsob lakování, se nástřik měnil jednou za pět šest let. Nová technologie, kterou používají v Mošnově, prodlužuje životnost nátěru až na osm let. Navíc barvy vypadají zářivěji a živěji.

Co všechno zvládnou

V lakovně firmy Eirtech Aviation Czech Republic zvládnou nastříkat až sto letadel za rok. Alespoň takový je plán. Firma, která zde provozuje dva spojené hangáry, zahájila provoz v březnu.

Podobná zařízení jsou ve Francii či Velké Británii. Mateřská firma provozuje v Irsku dva obří hangáry.

V tom na letišti Leoše Janáčka v Mošnově zvládnou přelakovat letadla typu Boeing 737, zvládnou i Airbus 321.

Nalakování jednoho letadla přijde na 120 až 150 tisíc eur

Jak to celé probíhá? Hned jak letadlo zaparkuje v hangáru, přistaví k němu parta dělníků mobilní lešení. Za chvíli přes ně není letadlo skoro vidět. Začíná obhlídka letadla, při které dělníci zamaskují místa, kam se lak nesmí dostat.

Na trup se nanese speciální odstraňovač nátěrů, který doslova sežere starou barvu. Povrch se omyje a následně se z něj vodní bruskou odstraní veškeré zbytky laku a nečistot. Letadlo chvíli vypadá jako z výroby. Jen lesklý plech.

Ale jen na chvíli. Letadlo se znovu vymaskuje a vytmelí a na řadu přicházejí barvy. V lakýrnické praxi (alespoň té letecké) se běžně používají anglické výrazy. Na trup se vzápětí nanáší tzv. etch primer. Jde o vrstvu, která bude chránit letadlo před korozí. Následuje CS primer, v podstatě základní barva, na kterou přijde base coat. Vrstva barvy, která se stará o barvu laku.

V případě našeho letadla byl case coat doplněn ještě o vrstvu, která dává trupu metalický vzhled. Vše uzavře clear coat, vrstva bezbarvého laku, která nátěr ochrání před okolními vlivy. Mezi jednotlivými fázemi jsou samozřejmě technologické přestávky. Nicméně i tak na nátěrech pracovalo pět lakýrníků a dva, co připravovali barvy. Ostatní práce mělo na starosti dalších patnáct až dvacet lidí.

Finále obstará nastříkání loga společnosti. Na letadlo ho lze i nalepit, ale jeho životnost je nižší. Na úplný závěr se stroj opatří technickými nápisy a zkontrolují se citlivá místa, jestli se tam přeci jen nějaká barva nedostala. Celá operace vyjde na 120 až 150 tisíc eur (zhruba 3 až 4 miliony korun).