Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Las Vegas živě: hazard, porno, hvězdy a trendy ve spotřební elektronice

aktualizováno 
Las Vegas (Od zvláštních zpravodajů Technet.cz) - Ohebné displeje, televize s reálným 3D obrazem, paměťové karty s kapacitou 2 TB, ale také hrací automaty a slavní hráčí NBA. Takové je Las Vegas, které nyní žije veletrhem spotřební elektroniky CES 2009.

CES 2009 v Las Vegas | foto: Kužník, Nývlt

CES je největší výstavou elektroniky na světě. Letos na na ploše dvaceti fotbalových hřišť vystavuje 2700 firem. Světové ekonomické krizi navzdory se počet vystavovatelů od loňska nezměnil.

Pokud se někde krize přeci jen projevila, tak na razantně menším počtu půvabných hostesek. Na ně jakoby nezbyly peníze.

Také na velké ploše před výstavištěm loni "kempovalo" mnoho firem a letos prostor částečně zeje prázdnotou. Mírně také klesl odhadovaný počet návštěvníků ze 140 000 v roce 2008 na dnešních 130 000. Na výstavu se však stále sjíždí lidé doslova z celého světa.

Třetí rozměr televize - Full HD 3D míří do obýváků

Zajímavým směrem se začínají ubírat televizory. Plné vysoké rozlišení Full HD, které patřilo mezi hlavní trendy loňského veletrhu CES, totiž představuje kvalitativní laťku tak vysokou, že jí zatím není nezbytné rychle překonávat. Bez potíží stačí na obraz s úhlopříčkou dva či tři metry, což je do domácích podmínek více než dostatečné.

A protože nabídka softwaru (tedy filmů, hudebních pořadů, TV vysílání, atd.) v plném vysokém rozlišení zatím není rozhodně nijak vysoká (alespoň ne v Evropě a už vůbec ne v ČR), s nástupem ještě většího rozlišení 4k2k (čtyřnásobné rozlišení oproti stávajícímu Full HD. Zatím se používá pouze v Japonsku.) se moc nepospíchá.

Ultratenké OLED televize představilo SONY na CESu již loni. Návštěvníci je však obdivovali i letos. Velký test této televize jsme měli na Technetu téměř před rokem. Více v článku: První v Evropě: Otestovali jsme televizor budoucnosti

S čím však výrobci evidentně spěchají, je trojrozměrné zobrazení obrazu, tedy 3D. Panasonic představil prototypy 150“ plazmového televizoru s 3D Full HD zobrazením a po zhruba desetiminutovce ukázek můžeme konstatovat, že představil úplně nový rozměr sledování televize. Jako zdroj posloužil Blu-ray přehrávač s demonstračním diskem, obrazovka se musí sledovat skrze speciální brýle – výsledek byl velmi přirozený a přesvědčivý. Především u sportovních záznamů a animovaných filmů byl 3D vjem dokonalý a pro orientaci v ději přínosný.

CES 2009 - stánek Sony

Pověste ho vejš, ať se houpá ... a je ekologicky šetrný

Mezi výrobci stále neutuchá boj o titul nejtenčí televizor. A jsou pro to klidně schopni zásadně změnit konstrukci zobrazovače.

Televizor Luxia je nejen tenký, ale má krásný obraz.

Pod názvem Luxia představila společnost Samsung novinku, kterou označuje jako LED televizor. Nejde však o nového souputníka LCD a PDP televizorů, ale o LCD televizor se speciálním podsvětlovacím panelem. Ten není tvořen světelnými trubicemi (běžný způsob), ani světelnými diodami (LED backlight), ale deskou ze světlovodivého materiálu, po stranách obklopenou LE diodami. A výsledek? Tenoulinký televizor, jenž na zeď pověsíte stejně jednoduše, jako obraz – na motouzu, na skobu. O 40 % byla u výrobku také snížená spotřeba energie.

Poznáte obraz a televizor? Malovaný obraz je vpravo dole.

Ekologicky šetrné a neuvěřitelně tenké plazmové televizory předvedl Panasonic. Nový PDP Neo panel má až o dvě třetiny nižší spotřebu elektrické energie, bez kompromisu na kvalitě zobrazení, hluboký je pouze 0,7 centimetru. S tím pochopitelně souvisí to, že veškerou řídící a signálovou elektroniku ukrývá externí box, který je k televizoru připojen bezdrátově. Stejně to u supertenkých televizorů řeší i další výrobci.

Na CESu potkáte vzácné lidi.

Společnost Sony pro změnu televizor vybavila systémem, který zjišťuje, zda je divák stále před obrazovkou, nebo odešel – pokud se nedívá, televizor se vypne. Ekologicky šetrné výrobky se u mnoha výrobců staly doslova zaklínadlem.

Sony jde v zobrazovací technice ještě dále a na CESu představilo vůbec první ohebný OLED displej. Zatím se jedná pouze o prototyp s úhlopříčkou okolo šesti centimetrů, ale při troše dobré vůle se již za pár let můžeme setkat třeba s náramky které budou displejem doslova potaženy. Část bude vymezena pro zobrazení času a na zbytku displeje (náramku) se mohou třeba promítat fotografie nebo grafické ornamenty. Krásný šperk...

První ohebný OLED displej na světě představila firma Sony.

O nadějném konceptu ultravýkonné televize od Toshiby jsme vás již informovali v článku: Světová premiéra: revoluční televize od Toshiby je výkonnější než herní počítač.

Televize bude on-line

Televizor má přežít i razantní nástup internetu. Nebude se o to pokoušet desítkami souběžně vysílaných reality-show, ale on-line zábavními a informačními službami.

Většina předních výrobců proto své televizory začíná vybavovat ethernetovými porty a naučila je zobrazovat RSS zpravodajství, předpovědi počasí, či burzovní informace. Pokročilejší systémy se nezaleknou ani videí na YouTube, či internetových rádií. Samsung dokonce integroval přehrávač „rádia na přání“ Pandora.

O internetu v televizi jsme vás již informovali například v článku Novinky Samsung: Kus internetu přímo v televizi a nové Blu-ray přehrávače

2 TB za nehet - nové paměťové karty SDXC

Ačkoli nejvíce novinek se tradičně točí kolem televizorů (konec konců, televizor je středobodem americké i leckteré české domácnosti), vývoj pádí i v dalších oblastech.

Kapacity, které jsme nyní zvyklí vídat pouze na rozměrově objemných harddiscích, brzy nabídnou i miniaturní paměťové karty. Koncem roku budeme strkat do foťáku i 64GB karty a vývoj jde ještě dál.

Neustálé zvyšování kapacity paměťových karet a flashových pamětí s sebou přináší i nové možnosti multimediální distribuce.

Funkční obchodní model prodeje hudby na paměťových kartách předvedl SanDisk pod názvem Slot Music. Hudbu si kupujete na 2GB kartách, přičemž nevyužitou kapacitu můžete zaplnit jinou muzikou. Soubory jsou bez DRM ochrany, takže je můžete poslouchat i v počítači, nebo na jiných MP3 přehrávačích.

Součásti konceptu slotMusic jsou microSD karty o kapacitě 2 GB s přednahraným vybraným albem (bitrate 320 kbps, MP3) a 1 GB volného místa. Koupit si můžete i jednoduchý přehrávač (bez displeje) za 34 dolarů. Album na kartě vyjde na 14 dolarů samostatně, dohromady s přehrávačem jej lze výhodně koupit za 19 dolarů. Zatím bylo tímto způsobem vydáno 40 alb.

Zcela novým konceptem SanDisku je takzvané Slot Radio, kde jsou nabízeny paměťové karty a speciální levné přehrávače s žánrově rozdělenými hudebními výběry (stovky či tisíce skladeb na jedné kartě), avšak chráněné DRM a na kartě uzamčené. Podle SanDisku jde o optimální řešení pro zaneprázdněné workoholiky, kteří nemají čas hudbu vyhledávat a opatřovat bežným způsobem.

slotRadio je jednoduchý přehrávač typu Shuffle na microSD karty.

Paměťové karty se mohou stát také distribučním médiem i pro filmy ve vysokém rozlišení. S takovým řešením počítá například Toshiba. Potřebná kapacita je k dispozici již na stávajících SDHC kartách (32 GB), již brzy však budou k dispozici objemy dramaticky větší. Na CES 2009 představené SDXC karty (tvarově stejné jako SD, ale budou používat upravený souborový systém exFAT) budou začínat na 32 GB, maximální ohlášená kapacita je však až neuvěřitelné 2 TB. To je hodnota, kterou zatím běžně nevídáme ani u pevných diskův počítači.

Masivně se rozšiřují SSD disky (vysokokapacitní paměťové banky bez pohyblivých částí, nahrazující pevné disky), své uplatnění nalézají především v ultrapřenosných noteboocích a stále populárnějších netboocích. Samsung na CESu představil i světově první videokameru nahrávající na 64 GB SSD uložiště. Vyšší výdrž na baterie, dlouhá doba záznamu a vysoká odolnost proti nepříznivým podmínkám (otřesy, teplota) patří mezi její hlavní výhody.

Méně beden, více pořádku

Strmě klesající prodeje hlásí výrobci levných domácích kin typu all-in-one, tedy vše v jendom. Kombinace nepřesvědčivých technických parametrů (především kvality zvuku) a náročnější instalace odsoudily tuto kdysi populární kategorii k zániku.

Domácímu kinu tak začínají kralovat dražší, kvalitnější komponentní systémy, nebo naopak levnější 2.1 sestavy bez zadních reproduktorů, kde je prostorový zvukový efekt vytvářen elektronickou cestou zvukovými procesory. Popularita stoupá především speciálním aktivním reprosoustavám, které se anglicky nazývají „sound bar“. Stačí připojit DVD/BD přehrávač, umístit pod televizor a vychutnávat prostorový filmový zvuk.

Všudypřítomný Microsoft

Microsoft se svojí vizí "3 screens" - Tři obrazovky je čím dál, tím častěji vidět i u výrobků a koncepcí jiných firem. Cílem Microsoft je propojit mobil, televizi i počítač v jeden funkční celek. Windows, potažmo něco z nich naleznete opravdu všude. Ve smartphonech - Windows Mobile, v herní konzoli Xbox 360 i ve výborném MP3 přehrávači Zune.

Recenzi na Zune naleznete v článku Exkluzivně: první test MP3 přehrávače Microsoft Zune v ČR, o novinkách v rámci Windows 7 jsme vás informovali v článku VIDEO: Microsoft představil první betaverzi Windows 7 ke stažení.

Microsoft na své vizi tří obrazovek spolupracuje s celou řadou firem. Na snímku Steve Ballmer během úvodní keynote na CES 2009.

 Je ještě potřeba něco vylepšovat?

Dnes lze jen těžko předpokládat, že některý z výrobců přijde v oblasti spotřební elektroniky s něčím tak převratným, jako byl v roce 1970 videopřehrávač či o jedenáct let později kompaktní disk (CD). To, co si zákazníci žádají bylo z technického hlediska dotaženo téměř k dokonalosti. Jakkoliv je tento pojem relativní, historie navíc již mnohokrát ukázala, že zdaleka ne vždy vítězí ten lepší.

CES 2009 - výstaviště LVCC

Na výstaviště jezdí bezobslužný vlak na visutém tělese - takzvaný Monorail. Část výstavních prostor je v přilehlých hotelích.

Stačí vzpomenout na souboj VHS kazety s Betou (zvítězila kvalitativně horší VHS) či nejnověji soupeření Blu-ray technologie s HD DVD (vyhrál Blu-ray, ačkoliv HD DVD je levnější a na začátku bylo lepší). Je tedy vůbec nutné něco vylepšovat? Je třeba hledat řešení pro plynulejší, sytější, ostřejší a zřetelnější obraz? Zákazníkovi přeci stačí efektní dotykový displej a vůbec mu nevadí, že telefon neumí posílat SMS a obrazovka je neustále zapatlaná. Výrobci se v tomto schizofrením souboji přesto snaží alespoň o mírný pokrok v mezích zákona. Při pobíhání mezi stánky jednotlivých firem jsme se ale přece jen neubránili pocitu, že to nejlepší si zatím schovávají v rukávu.

Ohebné displeje, dokonalé podání barev, rozlišení obrazu přesahující možnosti lidského zraku,  televize tenčí než palec, bezdrátové propojení komponentů, dokonce i bezdrátové nabíjení se chystá. Ale opravdu to všechno potřebujeme? Když ve Vegas, ale i jinde v Americe nebo Evropě přijdete do hotelu, na stolečku tam na vás bude pravděpodobně koukat stará dobrá a baňatá CRT televize. Když zavoláte svým známým a budete se bavit o filmu, který jste právě viděli, určitě nebude vaše první hodnocení směřovat ke kvalitě obrazu a zvuku. Onehdy jsem stál v jedné pražské prodejně v oddělení televizí a mladý pár si tam hodlal pořídit nové LCD. Zvítězil model, o kterém slečna prohlásila: "Jé, ten je krásný... ."

Aby předchozí odstavce nevyznívaly natolik pesimisticky, je potřeba mít na paměti, že bez technologického pokroku by nemohl vzniknout obrovský boom kolem iPhone, nebo třeba herní konzole Wii. Lidé však nehledají technologie, ale líbivě zabalené zboží.

Procházka Potěmkinovským Las Vegas

Možná, že Las Vegas není největší Potěmkinovou vesnicí na světě. Možná, že kdesi v Rusku nebo Severní Koreji existuje ještě větší město s falešnými domy z falešných cihel se zářícími fasádami za nimiž se skrývá prázdnota.

Dozajista jsou však jediným městem, kde na jedné ulici potkáte Eltona Johna, Karla Gotta, Cher, sedmdesátiletého Elvise, polonahého svalnatce s motýlkem u krku, stovky na mol opilých holek a kluků hledajících partnera na jednu noc, mladinké pornoherečky, které sem přijely vyhrát na největší světový pornoveltrh AVN jednu z cen za nejlepší anální či orální scénu, neuvěřitelně tlustá zjevení jezdící na elektrických vozíčcích a dýchající pomocí kyslíkové bomby i desetitisíce lidí tupě civících na rotující válce hracích automatů.

Las Vegas je i místem, kde každou půlhodinu (od pondělí do pátku) zažijete bouřku s průtrží mračen, bez ohledu na to, jaké je skutečně počasí (Planet Hollywood, Las Vegas Blvd.).

Souběžně s CESem probíhá ve stejných prostorách i veletrh trochu jiný, veletrh zaměřený na pohádky pro dospělé. Shodou okolností je ve svém oboru také největší na světě.

Projdete-li se po Stripu (hlavní třída) a Las Vegas Blvd, minete postupně Luxor, hrad Excalibur, New York, Paříž, Ostrov pokladů i Benátky. Na cestu vám k tomu budou vyhrávat reproduktory schované mezi palmami, které se sem vozí v obrovských nádobách již vzrostlé. Na každém rohu vám podavači letáků nabídnou dívku až do pokoje za pouhých 39 dolarů. Hlasitě přitom pleskají lesklými kartičkami s cenou, telefonním číslem a příslušným explicitním vyobrazením.

Letiště je kousek od centra města. V některých hotelových pokojích budete přesně vědět, jaké má provozní hodiny (pozn. autorů: cca. 5:40 do 1:30).

Zajdete-li do jakéhokoliv hotelu, těžko budete hledat cestu ven. Směrovky s nápisem Exit, jakoby neexistovaly. Vše je zde podřízeno jedinému účelu - donutit zákazníka strávit co nejvíce času mezi jednorukými bandity. Roztočit válce můžete už za jediný cent. Za dolar vám bude automat, při troše štěstí, cinkat i půl hodiny. Utrácení je dotaženo k dokonalosti. Peníze si můžete uložit u přepážky a dostanete speciální plastikovou kartičku. Tou pak krmíte nenažrané mašiny aniž by vám došlo, že už utrácíte příliš. Je zajímavé, že tuto službu jsme viděli využívat hlavně ženy. Ve Vegas však hrají doslova všichni. Dívky v růžových teplákových soupravách a sešmajdaných mokasínách, šampóni v kloboučcích ala Justin Timberlake, kočky na jehlách a v šatečkách tak krátkých, že sekunda je proti nim věčností, obtloustlé trosky v sepraných nátělnících velikosti XXXXXXL i nažehlení manažeři v sacích od Bosse.

Pravý důvod, proč lidé jezdí do Las Vegas

Večer můžete zajít na jednu ze stovek show, které se ve městě konají. Pravidelně zde koncertují Elton John a Cher, stálé scény má ve městě proslulý Cirque De Soleil, v hotelu Venetian řádí Blue Man Group, V MGM Grand každý večer létá David Copperfield a to jsou jen ty, které našinec zná. V Americe velice populární One Man Show (u nás například pořad Na stojáka) nelze ani spočítat. Neexistuje kuchyně, která by ve Vegas nebyla zastoupena. Do těch nejlepších restaurací se večer čekají dlouhé fronty a bez rezervace se nenajíte. Kvalitu a především kvantitu však najdete i v méně exponovaných bufetech a bistrech. Dát si předkrm znamená, při prvním soustě hlavního jídla prasknout.

Město je obklopeno pouští a obchodními centry. Koupíte zde naprosto vše (stejně jako v každém jiném větším městě USA). Teprve v Americe pochopíte, že rádoby luxusní obchody na Václavském náměstí v Praze jsou vlastně jen předražené výprodeje předloňského zboží. Každý větší outlet zde nabízí mnohonásobně více kvalitnějšího, novějšího a levnějšího tovaru než všechny obchody v Praze dohromady.

Na CES se jezdí také potkávat hvězdy. Na stánku firmy Haier se podepisovala hvězda NBA - Šéf Robert Parish. Na výstavě vystřídal neméně slavného Clyde Drexlera.

Proč tohle všechno čtete na serveru o IT a technice? Protože pokud přijedete na největší veletrh spotřební elektroniky na světě do Vegas, tohle všechno vás zaručeně potká dřív než první OLED televizi nebo nejnovější Blu-ray přehrávač byť jen zahlédnete. A tohle všechno k CESu neodmyslitelně patří. Také proto je CES mezi návštěvníky i vystavovateli tak populární.

Noční Las Vegas

informace

Další připravujeme přímo z CES.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety vyhnali cara Mikuláše II na Sibiř
Před 100 lety vyhnali bývalého cara Mikuláše II. na Sibiř

VIDEO Abdikací cara Mikuláše II. skončilo na konci zimy 1917 panování dynastie Romanovců v Rusku. V srpnu téhož roku byla celá jeho rodina vyhnána do...  celý článek

Navzdory válce vyrobili  ve firmě Laurin & Klement nový motor
Navzdory válce vyrobili ve firmě Laurin & Klement nový motor

VIDEO V roce 1917 musela mladoboleslavská automobilka Laurin & Klement spoléhat nejvíce na předválečné modely svých vozů a plnila hlavně válečné zakázky. Přesto v...  celý článek

Rozhněvaní černí vojáci zabili před 100 lety v Houstonu dvě desítky lidí
Rozhněvaní černí vojáci zabili před 100 lety v Houstonu dvě desítky lidí

VIDEO Černošská minorita v Houstonu nesla s nelibostí incident z 23. srpna 1917, kdy policie za nejasných okolností zadržela a zřejmě fyzicky napadla Afroameričanku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.