Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Američané testují terénní vozidlo s laserovým dělem

aktualizováno 
Americká armáda a letectvo testují speciální vozidlo RADBO (Recovery of Airbase Denied by Ordinance) vybavené laserovým dělem. Pomocí laseru dokáže posádka na dálku precizně zasáhnout a odpálit výbušniny, především miny, nevybuchlou munici a improvizované výbušné systémy IED (Improvised Explosive Device).

Vozidlo RADBO (Recovery of Airbase Denied by Ordinance) | foto: U.S. Army

IED představuje účinný způsob boje s mnohem vyspělejším protivníkem. Zřejmým cílem IED je ničit živou sílu a techniku protivníka. Mnohem důležitějším úkolem IED je na sebe vázat lidské, technické, logistické a organizační síly protivníka a podlamovat morálku.

Od roku 2001 až do dnešních dnů zemřelo v Afghánistánu 3 489 spojeneckých vojáků. Od roku 2001 mají improvizované výbušné systémy na svědomí 37 % padlých vojáků a také nespočet zraněných. Například v „rekordním“ roce 2009 IED způsobily až 60 % ztrát spojenců.

Boj s IED leží především na bedrech pyrotechnických týmů pro vyhledávání EOR (Explosive Ordnance Reconnaissance) a pro likvidaci výbušných systémů EOD (Explosive Ordnance Disposal).

„Můžeme vidět stovky až tisíce nevybuchlých složek munice na přistávacích plochách nebo letištích. RADBO nám umožní zkrátit čas potřebný k znovuobnovení provozu na letišti,“ vysvětluje projektový manažer projektu RADBO Marshall Dutton. „V současné době, pokud dráha dostane zásah, může trvat několik dnů až týdnů, než je vyčištěná. S RADBO mohou být přistávací dráhy vyčištěny mnohem rychleji.“

Výkon laserového děla není znám (maximálně desítky kW), ale laser dokáže údajně odpálit minu, munici nebo IED z bezpečné vzdálenosti až 300 metrů. Napájení laseru zajišťují dva palubní elektrické zdroje elektrického proudu 1 100 A.

RADBO je první příklad nasazení laseru v boji proti výbušninám, využití laseru je však mnohem širší. Vědci již několik let pracují na laserovém detekčním systému, který dokáže automaticky a systematicky bod po bodu oskenovat zájmovou oblast.

Laserové dělo ničí nastraženou výbušninu.

Laserové dělo ničí nastraženou výbušninu.

Skenovací laser pomocí krátkých výstřelů „rozvibruje“ molekuly případné výbušniny. Pomocí druhého a delšího výstřelu dokáže tyto vibrace přečíst. Vibrace neboli vibrační frekvence jsou jedinečné pro každou molekulu (chemickou látku) podobně jako otisk prstu u člověka.

Dlužno však dodat, že na rozdíl od ničení výbušnin pomocí laseru, je skenování výbušnin laserem mnohem větší technický oříšek.

RADBO proti nevybuchlé munici

Americké letectvo a armáda pro pyrotechnické týmy EOR/EOD vyvinuly nové vozidlo RADBO postavené na kolové platformě Cougar kategorie MRAP (Mine-Resistant, Ambush-Protected). Základní nástroje vozidla tvoří robotická ruka a především laserové dělo na střeše vozidla.

Posláním vozidla RADBO je zajistit rychlejší a bezpečnější čištění území v porovnání se současnými metodami. Americké letectvo plánuje například použít RADBO k čištění letišť, přistávacích ploch nebo leteckých střelnic od nevybuchlé munice.

Laserové zbraně už zkoušejí Američané na lodích:

Text vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

F-117A
První „neviditelný“ bombardér F-117 definitivně končí

Americké letectvo se rozhodlo definitivně vyřadit "neviditelné" bombardéry Lockheed F-117 Nighthawk, které jsou od roku 2008 zakonzervovány na základně...  celý článek

Slavnostní předání bitevního letounu Suchoj Su-25K po generální opravě do...
Pozemní obsluze Su-25 pomáhala "puntíková metoda". Návrat hrábí do Kbel

Legendární bitevník Suchoj Su-25, zvaný hrábě, byl po náročné rekonstrukci slavnostně předán do sbírek Leteckého muzea v Praze Kbelích. Stroj dostal kabát, v...  celý článek

Ledoborec USCGC Healy (WAGB-20)
Boj o Arktidu a nové americké ledoborce. Ponesou řízené střely?

Americká pobřežní stráž se po více než dvaceti letech dočká nových ledoborců, pokud plán schválí Kongres. První z šesti plavidel opustí doky v roce 2023 a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.